• Flilow

Timanställd, nekad ledighet - rätt eller fel??

Jag är timanställd sedan några år tillbaka, har semesterersättning varje månad. Frågade min chef om ledighet mellan 23-30 december. Först verkade det som att det skulle gå och lösa men sedan kom chefen och att det inte går för då gör han skillnad på mig och de andra i personalen. Tidigare år har två andra timanställda fått ledigt, den ena mellan 23-28 december och den andra in i januari. Jag är absolut inte ute efter någon betald semester eftersom jag inte har rätt till det, jag är bara ute efter att inte vara schemalagd dessa datum. Får min chef verkligen göra såhär? Försökte få hjälp av facket men de var inte till mycket hjälp... Jag mår alltid dåligt över julen, mina föräldrar dog 2003 och 2007, min högsta dröm innan jag och min sambo börjar planera barn är att bara få rymma julen och göra något bara vi två. 

Tacksam för er hjälp!!! 

• Svar på tråden Timanställd, nekad ledighet - rätt eller fel??
  • Ellie

Chefen menade kanske att det var för tidigt att komma med önskemål, eftersom de andra i personalen då inte får samma chans att be om ledigt? Fråga hur chefen menade, och om det är något senare datum som julönskemål skall in.
    Samtidigt har du ju som sagt rätt att tacka nej till arbete som timanställd, men kanske skall göra det när aktuellt schema läggs.

• Krixx

Är du timanställd är du bara skyldig att jobba de pass du accepterat. Har du inte tackat ja till att jobba julen finns det inget din chef kan göra. Dock kan det få konsekvenser för framtida pass.

• jenny99

Konsekvenser har jag aldrig varit med om,men det är möjligt om man har en mycket sämre chef.Mina chefer sa alltid att om de förlängde mig lite väl kort eller sent får de skylla sig själva om det är några dagar jag inte kan.Så det tycker inte jag du ska oroa dig över.Innan dom förlänger så gör klart för dom vilka dagar du inte kan.

• Flilow
    Krixx skrev 2014-09-18 06:31:18 följande:

Är du timanställd är du bara skyldig att jobba de pass du accepterat. Har du inte tackat ja till att jobba julen finns det inget din chef kan göra. Dock kan det få konsekvenser för framtida pass.

Ja, konsekvenser kommer det antagligen definitivt bli. Men jag är i ett skede i mitt liv där jag verkligen måste sätta mig psykiska hälsa först. Jag har knappt varit ledig något på väldigt länge, mitt liv just nu är jobb och jobb ungefär. Min sambo har eget företag och är själv så är det nångång vi kan vara lediga tillsammans ordentligt så är det under julen när han kan hålla helt stängt. 
  • Flilow
    jenny99 skrev 2014-09-18 08:24:42 följande:

Konsekvenser har jag aldrig varit med om,men det är möjligt om man har en mycket sämre chef.Mina chefer sa alltid att om de förlängde mig lite väl kort eller sent får de skylla sig själva om det är några dagar jag inte kan.Så det tycker inte jag du ska oroa dig över.Innan dom förlänger så gör klart för dom vilka dagar du inte kan.

Jag har inget vikariat. Jag är timanställd och har inte skrivit på något papper för något vikariat. Schemat sätts upp månadsvis i lunchrummet, det var så jag menade, och än så länge så sitter bara september och oktober uppe. 
  • Flilow
    Ellie skrev 2014-09-17 21:11:27 följande:

Chefen menade kanske att det var för tidigt att komma med önskemål, eftersom de andra i personalen då inte får samma chans att be om ledigt? Fråga hur chefen menade, och om det är något senare datum som julönskemål skall in.
    Samtidigt har du ju som sagt rätt att tacka nej till arbete som timanställd, men kanske skall göra det när aktuellt schema läggs.

Jag har väldigt svårt för att tro att han menar så... Jag jobbar i butik där vi uppskattar om man får reda på om någon vill vara ledig så tidigt som möjligt då det är lättare att planera. Dessutom hade jag redan hört mig för i personalen om någon ville vara ledig men alla sa nej och tyckte att jag skulle lägga in ledighet eftersom jag förtjänar det
  • Gladskit

Timanställd är ett uttryck, det är ingen anställningsform.
    Det är viktigt att poängtera.

Utan antingen så har du en löpande anställning, allmän visstid, vikariat eller tillsvidare som är timavlönad. Dvs du får lön beräknad per arbetad timme.
    Eller så är du intermittent timanställd som det kallas. Och det är så det verkar vara för din del. Då betyder det att ni har ett anställningsförhållande som gäller per dag, du får pass som du blir erbjuden och tackar ja eller nej till och sedan gäller din anställning för de dagar då du arbetar.

Du kan säga redan nu att för december månad kan jag arbeta de här och de här och de här datumen. Punkt. Du behöver inte ta alla de pass som du blir erbjuden. Däremot om du tackar ja till ett helt schema och sedan begär ledigt, så är ju frågan en annan men det är inte så jag har uppfattat att det ligger till.

En chef kan absolut välja att inte ge dig fler bokningar om du tackar nej till pass som är svåra att bemanna. Det vore dock grymt dålig stil tycker jag, eftersom du verkar sköta ditt jobb som du ska annars. Men det är tyvärr så den här anställningsformen fungerar.
    En chef brukar dock ha ganska många personal med den här typen av anställning att tillgå och det brukar för det allra mesta finnas folk som vill jobba över jul med tanke på OB-tillägg och annat. Så jag ser inte att det ska hänga på dig. Och du begär inte ledigt i ordets bemärkelse, du väljer bara att inte ta alla pass som du blir erbjuden. Därför ska du inte jämställas med annan personal heller som är schemalagda och som "måste" söka semester för att få ledigt.

• Flilow
    Gladskit skrev 2014-09-18 09:13:42 följande:

Timanställd är ett uttryck, det är ingen anställningsform.
    Det är viktigt att poängtera.

Utan antingen så har du en löpande anställning, allmän visstid, vikariat eller tillsvidare som är timavlönad. Dvs du får lön beräknad per arbetad timme.
    Eller så är du intermittent timanställd som det kallas. Och det är så det verkar vara för din del. Då betyder det att ni har ett anställningsförhållande som gäller per dag, du får pass som du blir erbjuden och tackar ja eller nej till och sedan gäller din anställning för de dagar då du arbetar.

Du kan säga redan nu att för december månad kan jag arbeta de här och de här och de här datumen. Punkt. Du behöver inte ta alla de pass som du blir erbjuden. Däremot om du tackar ja till ett helt schema och sedan begär ledigt, så är ju frågan en annan men det är inte så jag har uppfattat att det ligger till.

En chef kan absolut välja att inte ge dig fler bokningar om du tackar nej till pass som är svåra att bemanna. Det vore dock grymt dålig stil tycker jag, eftersom du verkar sköta ditt jobb som du ska annars. Men det är tyvärr så den här anställningsformen fungerar.
    En chef brukar dock ha ganska många personal med den här typen av anställning att tillgå och det brukar för det allra mesta finnas folk som vill jobba över jul med tanke på OB-tillägg och annat. Så jag ser inte att det ska hänga på dig. Och du begär inte ledigt i ordets bemärkelse, du väljer bara att inte ta alla pass som du blir erbjuden. Därför ska du inte jämställas med annan personal heller som är schemalagda och som "måste" söka semester för att få ledigt.

Tack så hemskt mycket för det svaret!!! Det var precis det jag ville få höra. Du har uppfattat helt rätt hur jag menar. Det känns som allt hänger på mig, som du skriver, men det finns också fler med denna typen av anställningen som redan sagt till mig att dom ställer upp för mig över julen. Likadant med de som är tillsvidareanställda på 100%. Dags att prata med chefen igen... Igår fick jag dessutom höra att om man mår dåligt så är det bara att rycka upp sig. Tack för den, eller? 
  • Gladskit
    Flilow skrev 2014-09-18 09:21:15 följande:
    Tack så hemskt mycket för det svaret!!! Det var precis det jag ville få höra. Du har uppfattat helt rätt hur jag menar. Det känns som allt hänger på mig, som du skriver, men det finns också fler med denna typen av anställningen som redan sagt till mig att dom ställer upp för mig över julen. Likadant med de som är tillsvidareanställda på 100%. Dags att prata med chefen igen... Igår fick jag dessutom höra att om man mår dåligt så är det bara att rycka upp sig. Tack för den, eller? 

Ingen orsak!
    Låter inte som någon vidare trevlig chef...

• Flilow
    Gladskit skrev 2014-09-18 10:15:12 följande:

Ingen orsak!Låter inte som någon vidare trevlig chef...

Nää, lite så... Och han innan han blev vår personalchef jobbade han som personalchef i 25 år på en stor klädkedja. Mitt nästa bekymmer är hur jag lägger fram detta nu? Facket hjälper inte till så mycket med detta, men kan jag ta hjälp av fackombudet på mitt jobb?
  • Gladskit

Du kan alltid ställa frågan.
    Eller så går du vidare till personalavdelningen (om det finns en sådan) och hör efter med dem. Din chef kanske är ovetande om vad som gäller?

Svar på tråden Timanställd, nekad ledighet - rätt eller fel??