Gladskit skrev 2014-09-18 09:13:42 följande:
Timanställd är ett uttryck, det är ingen anställningsform.
Det är viktigt att poängtera.
Utan antingen så har du en löpande anställning, allmän visstid, vikariat eller tillsvidare som är timavlönad. Dvs du får lön beräknad per arbetad timme.
Eller så är du intermittent timanställd som det kallas. Och det är så det verkar vara för din del. Då betyder det att ni har ett anställningsförhållande som gäller per dag, du får pass som du blir erbjuden och tackar ja eller nej till och sedan gäller din anställning för de dagar då du arbetar.
Du kan säga redan nu att för december månad kan jag arbeta de här och de här och de här datumen. Punkt. Du behöver inte ta alla de pass som du blir erbjuden. Däremot om du tackar ja till ett helt schema och sedan begär ledigt, så är ju frågan en annan men det är inte så jag har uppfattat att det ligger till.
En chef kan absolut välja att inte ge dig fler bokningar om du tackar nej till pass som är svåra att bemanna. Det vore dock grymt dålig stil tycker jag, eftersom du verkar sköta ditt jobb som du ska annars. Men det är tyvärr så den här anställningsformen fungerar.
En chef brukar dock ha ganska många personal med den här typen av anställning att tillgå och det brukar för det allra mesta finnas folk som vill jobba över jul med tanke på OB-tillägg och annat. Så jag ser inte att det ska hänga på dig. Och du begär inte ledigt i ordets bemärkelse, du väljer bara att inte ta alla pass som du blir erbjuden. Därför ska du inte jämställas med annan personal heller som är schemalagda och som "måste" söka semester för att få ledigt.
Tack så hemskt mycket för det svaret!!! Det var precis det jag ville få höra. Du har uppfattat helt rätt hur jag menar. Det känns som allt hänger på mig, som du skriver, men det finns också fler med denna typen av anställningen som redan sagt till mig att dom ställer upp för mig över julen. Likadant med de som är tillsvidareanställda på 100%. Dags att prata med chefen igen... Igår fick jag dessutom höra att om man mår dåligt så är det bara att rycka upp sig. Tack för den, eller?