• Rezoons

Hunden "juckar" mot mina armar/ben

Hej. Jag har hand om min kusins hund emellanåt. Det är en engelsk stafford på typ 2 år. Han är vanligtvis väldigt lugn och trevlig att ha att göra med. Men nu senaste tiden har han börjat bete sig märkligt. När jag sitter och kollar på TV och han ligger brevid i soffan så tar han plötsligt ett bastant tag i min arm och börjar "jucka" mot den. Ställer jag mig upp tar han tag i benet istället och gör samma sak. Om jag säger till honom ordentligt börjar han morra och skälla. Detsamma händer om jag ignorerar honom eller på något annat sätt visar att jag inte uppskattar det hela.

Det är ju en ganska liten hund, men ändå väldigt irriterande när han inte slutar oavsett vad man gör. Enda sättet att få honom att sluta är att stänga in honom i ett annat rum ett tag.

Någon som vet om det går göra något för att slippa detta beteende? Kan tillägga att jag inte har någon erfarenhet av hundar sedan tidigare.

• Svar på tråden Hunden "juckar" mot mina armar/ben
  • Gizmo

Han är dominant och vill visa dig att det är han som bestämmer. Men det är ju du som bestämmer. Säg ifrån ordentligt, vänligt & bestämt. Avled honom med någonting. Får han tillräckligt med mental & fysisk motion? 

• Frontline

Än väl riktad spark i huvudet borde få hunden att förstå att nåt är galet...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Dexter dot com

Juckande är oftast en sk överslagshandling utlöst av tex stress, frustration, understimulering och har inget med dominans att göra.
    Staffarna är ju energiska hundar med stort behov att motion och stimulans för att må bra mentalt och vara harmoniska.
    Hur aktiverar du/ägaren hunden och juckar han även på andra eller bara dig?

• Hallonbåt02

Led hunden ut i nästa rum och stäng dörren, ta in hunden efter en stund och gör han det igen ta ut honom igen, var konsekvent.

• Gathenhielm

En snabb pungspark visar var skåpet ska stå.

Reasons... we all have them, at times.
  • DeLo
    Gizmo skrev 2014-09-18 07:08:06 följande:

Han är dominant och vill visa dig att det är han som bestämmer. Men det är ju du som bestämmer. Säg ifrån ordentligt, vänligt & bestämt. Avled honom med någonting. Får han tillräckligt med mental & fysisk motion? 

Stenåldern ringde och frågade om vi hade kvar människor med den där synen.
  • DeLo
    Dexter dot com skrev 2014-09-18 07:22:29 följande:

Juckande är oftast en sk överslagshandling utlöst av tex stress, frustration, understimulering och har inget med dominans att göra.
    Staffarna är ju energiska hundar med stort behov att motion och stimulans för att må bra mentalt och vara harmoniska.
    Hur aktiverar du/ägaren hunden och juckar han även på andra eller bara dig?

• hundpuss
    Gizmo skrev 2014-09-18 07:08:06 följande:

Seriöst finns  det folk som fortfarande tror på den där stenåldersteorin?! 
    Rangordning existerar inte mellan djur och människor,
    läs gärna en etologibok skriven efter 1968
Svar på tråden Hunden "juckar" mot mina armar/ben