• malininorrköping

dansk svensk gårdshund

Hej har skaffat en dansk svensk gårdshund som är 12 veckor nu och heter Elliot.
    Vi tyckte vi hade läst på men nu när jag läser på allteftersom verkar det som en ras som har svårt att va själv. Vill veta allt av er som har denna ras hur har det funkat för er. Vi behöver sedan när han är redo att han ska kunna va själv ca 4 timmar mitt på dagen ibland. Funkar vens detta?jag avgudar denna varelse han är så liten hälften så stor som sina syskon. Undra om han blir fortsättningsvis mindre? Tacksam för svar och tips gällande allt.

• Svar på tråden dansk svensk gårdshund
  • Dexter dot com

Om du börjar med ensamhetsträningen nu och och tränar långsamt brukar dom flesta hundar klara några timmars ensamhet när dom är runt året men visst finns det individer som aldrig klarar att vara ensamma och då får du ordna dagmatte/dagis . Att stressa med träningen ger oftast bakslag och risken för att skapa seperationsångest är stor så träna i sekunderkorta stunder och utöka inte tiden om valpen visar minsta tecken på oro dvs vankar runt, flåsar, gnäller, ylar osv.

Hur länge ska du vara hemma med valpen på heltid ?

• malininorrköping

Vi är hemma på heltid så länge det krävs jag jobbar dag min sambo skift men jobbar bara kvällar så länge det behövs. När han åker till jobbet är min tonårsdotter hemma om det blir en skarv. Olyckligtvis ska vi flytta om 3 veckor så han behöver lite mer tid göra sig hemmastadd på nytt i nya lägenheten. Vi tänker inte skynda på något. Mest jag läst att just denna ras har lite svårare men vill ändå jobba för att lyckas att det ska gå kortare stunder. Sedan tycker inte vi hundar ska va ensamma så målet är så lite ensamt som möjligt men att det är bra om det går om det krävs någon gång ibland

Svar på tråden dansk svensk gårdshund