• Anonym (...)

När eran "bonus" flyttade hemifrån..

Blev det ngn skillnad eller var det samma spring hemma med egen nyckel osv..?

• Svar på tråden När eran "bonus" flyttade hemifrån..
  • Anonym (Precis)
    Anonym (issa) skrev 2014-09-21 21:12:17 följande:
    Men varför är det fel att gå hem till sina föräldrar? Jag har egen nyckel och brukar gå dit rätt ofta för att träffa min lillasyster.
    Är det även fel att flytta hem igen efter att man har flyttat hemifrån och bo där i typ 3 månader? Eller typ bo där lite halvt, sova där kanske en gång i veckan?
    Har dina föräldrar nyckel till ditt hem också? Eller har din lillasyster nyckel så hon kan träffa dig när hon vill?
  • Anonym (4)

Kan tillägga att vi har fått nycklar hem till alla fyra barnens bostäder också då de vill att vi ska förvara reservnycklar till dem hemma hos oss ifall att de tappar bort nyckeln eller om de behöver hjälp med blomvattning under semestern eller liknande. Jag ser inte detta med nycklar som någon stor grej och förstår inte varför det skulle vara viktigt att återkalla barnens nycklar när de flyttar hemifrån.

• Rainbow gg

Är inte förälder men är däremot ett bonusbarn. Jag har fortfarande en nyckel hem till pappa trotts att jag flyttade hemifrån för över sex år sedan. Jag har ett rum där också fast inte mitt "original-rum". NU skulle det väl inte göra så mycket om min pappa ville ha tillbaka nyckeln, men skulle han gjort det när jag precis skulle lära mig stå på helt egna ben så hade jag nog blivit väldigt ledsen och känt mig oönskad.

I början åkte jag "hem" varje helg, ledighet och tillfälle. Sedan blev det mer sällan efter en tid. Det har alltid varit självklart att jag är välkommen när som helst och det är en stor trygghet att veta det.

• Anonym (acc)
    BioBonus skrev 2014-09-21 22:44:35 följande:

Mina barn kommer självklart få lämna ifrån sig nyckeln hem till mig den dagen de flyttar hemifrån. De är alltid välkomna men inte alla tider på dygnet.

De kommer alltid få flytta hem för en kort period om livet skiter sig, men de kommer inte få behålla sina rum om jag behöver dem bättre.

Och jag tror min man känner likadant. Barn ska flytta hemifrån och relationen till sina föräldrar ska förändras. Man är alltid förälder, men förhoppningsvis har man lyckats uppfostra självständiga individer med respekt för andras, även sina föräldrars, integritet.

Jag håller med dig om de två sista punkterna, mina barn kommer bara få flytta hem för en kort period och barn ska växa upp och bli självständiga.

Men den första punkten... att de kommer att få lämna ifrån sig nyckeln den dagen de flyttar hemifrån... alltså jag har fortfarande kvar nyckeln till mina föräldrars hem. Jag behöll den när jag flyttade, gav tillbaka den demonstrativt vid ett gräl men fick igen den av dem senare när vi "blivit sams" och de VILL att jag ska ha nyckel hem till dem. Och de har nyckel hem till mig med. Men ingen av oss skulle någonsin använda nyckeln och komma inklampandes i den andras hem utan att det var överenskommet! Vi har det mer ifall att det skulle hända något eller för att vattna blommor på semester och liknande tillfällen.

Och det är nog så jag tänker mig idag med mina barn när de flyttar med. Under en övergångsperiod kanske att de kan komma och gå men sedan göra en överenskommelse att "du använder inte nyckeln till vårt hem utan att säga till i förväg precis som vi inte går in i ditt hem utan att säga till".    

Respekteras detta så kan de väl ha kvar nyckeln och kanske de vill att jag har en reservnyckel hem till dem med för att kunna vattna blommor och mata katten eller vad det nu är :) Och det tänker jag mig med både mina biobarn och mina bonusar, mina bonusar är ju sambons biobarn... ingen skillnad där liksom.
  • BioBonus
    Anonym (acc) skrev 2014-09-30 15:08:30 följande:
    Jag håller med dig om de två sista punkterna, mina barn kommer bara få flytta hem för en kort period och barn ska växa upp och bli självständiga.

Men den första punkten... att de kommer att få lämna ifrån sig nyckeln den dagen de flyttar hemifrån... alltså jag har fortfarande kvar nyckeln till mina föräldrars hem. Jag behöll den när jag flyttade, gav tillbaka den demonstrativt vid ett gräl men fick igen den av dem senare när vi "blivit sams" och de VILL att jag ska ha nyckel hem till dem. Och de har nyckel hem till mig med. Men ingen av oss skulle någonsin använda nyckeln och komma inklampandes i den andras hem utan att det var överenskommet! Vi har det mer ifall att det skulle hända något eller för att vattna blommor på semester och liknande tillfällen.

Och det är nog så jag tänker mig idag med mina barn när de flyttar med. Under en övergångsperiod kanske att de kan komma och gå men sedan göra en överenskommelse att "du använder inte nyckeln till vårt hem utan att säga till i förväg precis som vi inte går in i ditt hem utan att säga till".    

Respekteras detta så kan de väl ha kvar nyckeln och kanske de vill att jag har en reservnyckel hem till dem med för att kunna vattna blommor och mata katten eller vad det nu är :) Och det tänker jag mig med både mina biobarn och mina bonusar, mina bonusar är ju sambons biobarn... ingen skillnad där liksom.
    Att ha en extranyckel antingen hos ett utfluget barn eller hos grannen för att de ska kunna vattna blommorna eller tömma brevlådan ser inte jag som samma sak som att de har kvar nyckeln för att kunna komma och gå, som många andra i tråden verkar förespråka. Eller jag kanske missuppfattar?
  • Anonym (acc)
    BioBonus skrev 2014-09-30 15:45:03 följande:
    Att ha en extranyckel antingen hos ett utfluget barn eller hos grannen för att de ska kunna vattna blommorna eller tömma brevlådan ser inte jag som samma sak som att de har kvar nyckeln för att kunna komma och gå, som många andra i tråden verkar förespråka. Eller jag kanske missuppfattar?
    Om det är så du tänker så tycker vi nog lika om första punkten med, du och jag :)
    Nej varför ska vuxna, utflyttade, barn komma och gå som de vill i en annan persons hem?

Självklart kan man ha det så om båda parter, alla inblandade, verkligen VILL. Men annars tycker jag det är lika självklart att inte ha det så.

• Ess

Dom har aldrig kommit och gått som dom velat. Så det är ingen skillnad nu heller, de ringer först när dom vill hälsa på.

• Klarabella Ko

Jag har nyckel hem till min pappa men inte min mamma. Min pappa vet att jag inte skulle åka hem till honom om han inte var hemma om han inte bett mig vattna blommor eller nåt. Han är som jag, lite privat av sig. Han vill vara förberedd på att någon kommer dit. Min mammas nyckel får jag när hon reser så jag kan ta in post och vattna.
    Mina föräldrar ber alltid mig se efter deras hus när de reser för jag "snokar" inte som min storasyster har en tendens till. Jag vattnar, plockar och fixar lite och sen går jag.
    Mina egna barn kommer få ha nyckel hem. Jag vill att dom kommer hem till mig så ofta som möjligt och jag lider lite av städmani så förhoppningsvis är det städat om dom råkar stövla in 

• Mellanmjölkens land

Jag har fortfarande min nyckel till barndomshemmet kvar men har inte använt den på åratal. Som nån skrev, ska jag dit är det ju nån hemma. Sist jag använde nyckeln var sist jag var där flera dagar i sträck men sen barnen föddes är det smidigare att åka hem på kvällen

• VIDE MI

Fast där får ni väl sätta gränser! Det blir ju urlöjligt att behandla vuxna människor som curlade tonåringar. Om ni/ du inte vill att hen ska ha erat hus som fritidsgård för vuxna så ta nyckeln, byt lås pch skyll på borttappade nycklar och ge inte ut ny! Det är så jävla känsligt med bonusbarn och att de ska bli bortstötta att man behandlar dem som menlösa. Inte fasiken hade jag å brorsan nycklar hem och sprang som vi ville efter vi skaffat egen bostad, det är respektlöst att bara braka in hos folk. Har inget med bonus eller egna barn att göra. Klipp navelsträngen tycker jag. När min egen guldgosse är vuxen så vill jag ha telefonsamtal innan samma gäller bonusar. Inga egna nycklar. Spontanbesök någon gång dör man väl inte av, men inte av att någon helt plötsligt står där i huset utan att ringt på eller på någotvis meddelat att man är pg. Det löser man genom att inte lämna ut nycklar till alla barnen.

• LinaSofia

Jag anser att när man flyttat hemifrån rår man om sitt hus. Varken jag eller mina systrar har haft nycklar och fritt tillträde till föräldrahemmet då vi flyttat till eget. Päronen hade knappast nyckel hem till mig heller.

• Anonym (...)

Det låter så självklart det ni skriver men känner jag min bonus rätt så kommer inget att ändras. Det kan springas framotillbaka flera ggr om dagen mellan bioföräldrarna..

Och då bor de inte ens särskilt nära varandra..

• Anonym (Vuxen)

Oj vad olika alla kan resonera.

Visserligen är jag ensam barn och mina föräldrar bor fortfarande ihop, men jag har nyckel hem till dem. Då ska tilläggas att jag först egentligen aldrig hade bott i det huset, men fick en nyckel direkt.... sen bodde jag hemma ngt halvår efter högskoleexamen (betalade dock mat + el).

Även dem har haft nyckel hem till mig alltid. Särskilt när jag bott ensam har det vart en trygghet att de kan komma in om det händer något med mig. Nu har de inte egen nyckel, men de vet var en reserv finns så de kan komma in. Då är jag ändå 29 idag och de snart morföräldrar...

Å andra sidan är jag hos dem kanske en gång i månaden, de något liknande hos mig - trots att vi bor i samma stad. De har sedan jag blev sambo i hus dykt upp oannonserat en gång var.... Vi är nästan konstiga på andra hållet. Det är självklart att man ringer och frågar innan man kommer, behöver man hämta något i hus eller så då ringer man innan och berättar och får höra "gå du in själv och hämta". Ibland är vi hundvakter åt varandra och då går vi ju in.... Men ja.

Jag tycker nog att det är naturligt att ha nyckel kvar. Till och med min mamma har det som har 50 mil till sina föräldrar....

• Anonym (inget spring)
    BioBonus skrev 2014-09-30 15:45:03 följande:
    Jag tänker som du.

Mina föräldrar har nyckel hem till mig för att de, om det skulle behövas, ska kunna hämta barnen från förskolan och sedan gå hem till mig.

Jag har nyckel hem till dem om jag ska ta in post, vattna blommor, ta hand om katter när de är bortresta eller om något skulle hända dem.

Ingen av oss skulle använda nyckeln till att komma och gå i varandras hem.
Svar på tråden När eran "bonus" flyttade hemifrån..