• Anonym (Mamma till tre)

Föräldraledig och sjukskriven?

Hej, vet inte om jag lägger denna tråden på rätt ställe..
    jag har tidigare mått psykiskt dåligt och varit under medicinering. Men tog mig upp där ifrån och mådde bra ett tag men är nu där igen efter att varit utan medicinen 6 månader. Jag mår så dåligt psykiskt vissa dagar att jag inte orkar ta hand om barnen. Nu undrar jag om man kan bli sjukskriven under en tid, mer än två veckor, trots att man är föräldraledig? Måste min man vara hemma eller skulle man kunna lösa det med fler timmar på dagis/fritids? (Min man jobbar på en liten firma som blir otroligt negativt påverkad om han måste vara hemma en längre tid. Mina barn är fem månader, 3 år och 6 år. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Föräldraledig och sjukskriven?
  • Försäkringskassan

Hej

Om du inte orkar ta hand om barnet ska du göra en sjukanmälan.

Första dag är en karensdag och du får ingen ersättning.

Om du fortfarande är sjuk efter en vecka så måste du ha läkarintyg from dag 8.

Du kan sjukanmäla dej i vår självbetjäningstjänst eller genom att kontakta Försäkringskassans Kundcenter 0771-524 524.  (Just nu fungerar inte vårt datasystem men problemet är tillfälligt)

Om barnet är yngre än 8 månader kan den andra föräldern ta ut föräldrapenning.

Om barnen är över 8 månader kan den andra föräldern eller en annan person som avstår från arbete för att vårda barnet, ansöka om tillfällig föräldrapenning.

När du är ordinarie vårdare för barnen som är 3 och 6 år så kan den andre föräldern som arbetar överlåta sin VAB till annan person som går miste om inkomst.

Person utan förlorad inkomst får ingen ersättning men kan vårda barnen.

Frågorna angående dagis/fritids får du ställa till de som har hand om det.

Frågor om föräldrapenning besvaras bäst på http://www.familjeliv.se/forum/15/436 eller på facebook

Observera att du när du blir frisk igen måste göra en ny anmälan för att få föräldrapenning igen. Det gör du första dagen du är frisk och vill börja ta ut föräldrapenning igen. 

Hälsningar

Felix, handläggare

Svar på tråden Föräldraledig och sjukskriven?