• MeNoLike

Vart åka på weekend i december?

Jag tänkte överraska sambon när han fyller 40 med en weekend. Men jag är ganska dåligt berest och kan lite. Har googlat runt lite men blir inte så mycket klokare.

Resan ska alltså gå av stapeln första veckan i december.
    Så bra väder som möjligt.
    Relativt billigt att äta/dricka
    Shopping inte nödvändigt.

Ge mig tips!
    Berätta var du varit på weekend i december. Risa och rosa

• Svar på tråden Vart åka på weekend i december?
  • lisenlisen

En weekend med bra väder i December? Istanbul - där är typ 10-15 grader i december och det är helt fantastiskt tycker jag. Malta har jag inte varit på men en kollega var där i december för ett par år sedan och då var det 15-18 grader.

Men kan du tänka dig en vinterweekend så hade jag absolut rekommenderat Budapest. Tar cirka 2.20 dit med norwegian och där kan du bada i thermalbaden som är helt fantastiska! Och det är väldigt vackert och god mat (gulaschen måste du smaka) samt kan du besöka operan som kostar typ ingenting (tror det var typ 70 kr eller ngt). Prag funkar också men där är det mer om du gillar öl och pubar. 

• Anneulrica

Marrakech. Varmt på dagarna, kallt på nätterna. Billigt. Var där i mitten på december för två år sedan med 17-22 grader på dagtid. Fint hotell till bra pris. Kort flygresa - 3,5 tim från Köpenhamn.

• driver28

Antar att Dubai skulle vara både varmt och sevärt. Norwegian flyger direkt dit med.

• Maria 434

Barcelona! Fantastisk mat, folk och mycket att se.
    Inte så jättevarmt men varmare än Sverige :)

• Stårschan
    driver28 skrev 2014-09-23 13:01:19 följande:

Antar att Dubai skulle vara både varmt och sevärt. Norwegian flyger direkt dit med.

Men är inte Dubai väldigt dyrt att vara i?
  • MeNoLike
    Stårschan skrev 2014-09-23 13:16:35 följande:
    Men är inte Dubai väldigt dyrt att vara i?
    Dubai är väl billigt att va i?

Men dyrt att åka till å lite längre flygtid väl?
  • lisenlisen

Men alltså?Dubai är ju verkligen ingen weekendresa och det var inte särskilt varmt när jag var där i dec förra året. Norwegian var hemska att åka med dit. Inte särskilt dyrt i Dubai tyckte jag. Men det beror ju på vad man har för vanor. Du får ju inte dricka någonstans utom på vissa hotell och restauranger. Hade inte rekommenderat Dubai. 

• Duckan

lisenlisen, "Du får ju inte dricka någonstans utom på vissa hotell och restauranger. Hade inte rekommenderat Dubai. "
    Du får det som svårt att få fatt i alkohol i Dubai och det vill jag säga emot. Det är restauranger med alkoholtillstånd överallt så det är det minsta problemet.
    Ang väder i december så kan det vara hur skönt som helst, men också regna och vara svalt. En chansning helt enkelt.
    Till Stårschan, dyrt är det. Shopping är inte billigare än hemma, tvärtom och restaurangerna håller samma prisklass och lite högre. Självklart finns det guldkorn som inte kostar skjortan och i galleriorna har du foodcourts som serverar mat för inga pengar alls.
    Allt blir vad man gör det till där, men jag skulle inte åka till Dubai utan att ha en slant på fickan att spendera för att få bästa möjliga upplevelse,

• lisenlisen
    Duckan skrev 2014-09-24 10:20:22 följande:

lisenlisen, "Du får ju inte dricka någonstans utom på vissa hotell och restauranger. Hade inte rekommenderat Dubai. "
    Du får det som svårt att få fatt i alkohol i Dubai och det vill jag säga emot. Det är restauranger med alkoholtillstånd överallt så det är det minsta problemet.
    Ang väder i december så kan det vara hur skönt som helst, men också regna och vara svalt. En chansning helt enkelt.
    Till Stårschan, dyrt är det. Shopping är inte billigare än hemma, tvärtom och restaurangerna håller samma prisklass och lite högre. Självklart finns det guldkorn som inte kostar skjortan och i galleriorna har du foodcourts som serverar mat för inga pengar alls.
    Allt blir vad man gör det till där, men jag skulle inte åka till Dubai utan att ha en slant på fickan att spendera för att få bästa möjliga upplevelse,

Säg emot du men jag håller inte med. Även om det kanske inte är jättesvårt att hitta en rest eller hotell med tillstånd så är det fortfarande restriktioner som gör att jag inte rekommenderar Dubai. Det trevligaste som finns är att kunna sitta på stranden eller balkongen och ta en öl, men det gick inte i Dubai. Då måste du åka tillbaka till hotellet. Jag får det att låta svårt för det var svårt med alkoholen enligt min uppfattning. Det är dyrt och krångligt och är du berusad på gatan kan du åka i fängelse. 

Vi hittade billig bra mat hela tiden - bodde i den äldre delen där det fanns lite mer genuina matställen och sevärdheter. betalade runt 30-40 kr för lunch på många ställen. Det man ska undvika är indiska rest men gatumat som grillad kyckling och kebab var superbra. Gillade maten överlag.  

Fortfarande - hade absolut undvikit att åka till Dubai över en weekend. Hade inte rekommenderat Dubai överhuvudtaget - finns så himla många ställen som är mycket bättre, tex Kap Verde. 
  • Stårschan
    Dixie skrev 2014-09-24 09:13:27 följande:

Julmarknad i Lübeck! 

Det låter som något för mig!
  • Duckan

Ja, så olika man kan uppfatta ett ställe

Nu har inte vi vistats i gamla delen, säkert mer restriktivt där, men "down town" är det inga problem att gå ut och roa sig, dricka ett glas för mycket i korta kjolar så att säga

• lisenlisen
    Duckan skrev 2014-09-24 10:50:45 följande:

Ja, så olika man kan uppfatta ett ställe

Nu har inte vi vistats i gamla delen, säkert mer restriktivt där, men "down town" är det inga problem att gå ut och roa sig, dricka ett glas för mycket i korta kjolar så att säga

Var i båda delarna - firade nyår i den nya delen bland annat - men jag tycker fortfarande att det är bättre på många andra ställen. Både fest-, storstads-, och solsemestrar har jag många andra ställen som jag hellre rekommenderar än Dubai. Men smaken är olika :)
  • Duckan

Lisenlisen, du har rätt i att Dubai är inte ett tips till ts här tex.

Finns närmare och bättre städer att besöka då.

För oss är Dubai mer sola och bada då min kusin bor där.

Svar på tråden Vart åka på weekend i december?