Vad tycker ni om dessa namn?..
Sibylla, Estrid, Cecilley, Rikissa, Helvig, Hedvig, Hillevi, Blanka, Vilhelmina och Desideria? Vad är eran åsikt om de?
Sibylla, Estrid, Cecilley, Rikissa, Helvig, Hedvig, Hillevi, Blanka, Vilhelmina och Desideria? Vad är eran åsikt om de?
Sibylla,-tyvärr,tänker bara på korvkiosken...
Estrid-jovars,gammalt och rejält
Cecilley-nä,liknar vare sig tjej-eller killnamn och är för engelskt här
Rikissa-en gammal drottning,tveksam...
Helvig-låter isländskt eller nåt,njae...
Hedvig-Hedvig och ugglan! Nä,förlåt,mest okey hittills
Hillevi-gammalt och rejält,bra associationer
Blanka-gammalt drottningnamn och en barnramsa-nä tyvärr
Vilhelmina-en ort i Lappland,men som namn fint
Desideria-fint,det finaste av alla dina
Jag tycker att Estrid, Hedvig och Hillevi är jättevackra namn alla tre! De har karaktär och passar både på ett litet barn, en mogen kvinna och en gammal dam. Hedvid kanske lite vekare av de tre.
Sibylla och Rikissa är egentligen ganska eleganta, men det blir bara korv och kiss för mig, tyvärr...
Cecilley känns som ett hemsnickrat krystat unisexnamn. Inget vidare.
Helvig - känns mest som en felstavning av Hedvig. Bättre med Hedvig i så fall.
Blanka - är ett hästnamn för mig.
Vilhelmina och Desideria är väl okej, egentligen fina, men lite för långa och omständiga tycker jag.
Jag skulle tveklöst ha satsat på Hillevi eller Estrid av dessa.
Hillevi, Estrid och Blanka är fina resten är konstiga eller krångliga.
En del är bara för långa men inte fula som tex Desideria. Hur fint som helst, men lite långt kan jag tycka. Hon blir säkert kallad för Dea istället.
Sibylla - Egentligen otroligt vackert och ståtligt, eget, men enkelt. Men den förbannade korvkiosken har sabbat det.
Estrid - Underbart vackert och starkt! Nordiskt och fint, men inte hopplöst på engelska ändå.
Cecilley - På en strippa visst.
Rikissa - Som historienörd är det ju så klart kul, men det är bara så fult..
Helvig - Gillar! Dock hade jag inte valt det eftersom det är så likt det vanliga Hedvig och således troligen orsakat en del förvirring.
Hedvig - Favvo! Vackert och starkt. Nordiskt, men internationellt. Enkelt och "rent". Ett havsblått namn. Underbart helt enkelt.
Hillevi - Gillar! Ett namn som har allt. Eget utan att vara konstigt. Också ett blått och fint namn.
Blanka - Underbart vackert och ståtligt. Bra på alla vis!
Vilhelmina - Står på min lista. Vackert, lite ljuvt, men ändå starkt. Lite väl långt dock och kan generera fula smeknamn så jag personligen lär inte använda det. Vårgrönt namn=bra.
Desideria - Jag blir liksom trött i munnen redan på halva vägen. Allt för långt och omständigt. För likt Desiré som jag inte heller gillar. Låter snipigt.
1. Hedvig
2. Vilhelmina
3. Estrid
4. Blanka
5. Hillevi
6. Helvig
7. Sibylla
8. Desideria
9. Rikissa
10. Cecilley
Sibylla - tänker bara på korvkiosken + att jag inte tycker namnet i sig heller är fint.
Estrid - fint, men Astrid är ännu finare!
Cecilley - Jättekonstigt! Vet inte riktigt hur jag ska uttala det och om någon skulle säga namnet skulle jag inte kunna stava det. Cecilia (som jag heter) låter mycket bättre.
Rikissa - Nej absolut inte.
Helvig - Nja.
Hedvig - Okej.
Hillevi - Det är egentligen fint men hade en hemkunskapslärare som hette så som jag inte gillade.
Blanka - På en häst.
Vilhelmina - Fint.
Desideria - Långt och jobbigt.