• saris78

Flyga med valp,hjälp!

Vi ska hämta hem vår Whippetvalp i vinter och tanken är att flyga hem med henne. Nu undrar jag hur pass hårda SAS är med reglerna för måttet på väskan man har inne i kabinen? Fattar inte hur jag ska lyckas klämma in valpen i en väska som är godkänd i måtten, de är ju extremt små?
    Att ha henne i lastutrymmet är inget alternativ, då får vi ordna transporten med annat färdmedel.

• Svar på tråden Flyga med valp,hjälp!
  • Maria 434
    saris78 skrev 2014-09-24 15:14:12 följande:

Vi ska hämta hem vår Whippetvalp i vinter och tanken är att flyga hem med henne. Nu undrar jag hur pass hårda SAS är med reglerna för måttet på väskan man har inne i kabinen? Fattar inte hur jag ska lyckas klämma in valpen i en väska som är godkänd i måtten, de är ju extremt små?
    Att ha henne i lastutrymmet är inget alternativ, då får vi ordna transporten med annat färdmedel.

De mått som SAS anger är maxmåtten för hund i kabinen.
    Du får antingen ha hunden i lastutrymmet eller ordna transporten på annat sätt om den kabinväska som är tillåten är för liten.
  • Fjärilslarv

Man får väl inte ens ha en hund som handbagage?

• Fjärilslarv

Rättar mig själv
    www.sas.se/allt-om-resan/ovrigt/resa-med-djur/

www.sas.se/allt-om-resan/ovrigt/resa-med-djur/djur-i-kabin/

Av hänsyn till djurets bästa ska buren/väskan vara så stor att djuret kan stå upprätt, vända och lägga sig. Om inte dessa krav uppfylls har flygplatspersonalen rätt att neka djurtransporten.

Burens/väskans mått får inte överstiga 40x25x23 cm. Den sammanlagda vikten för djuret och buren/väskan får vara max 8 kg. Överskrids vikten ska djuret fraktas i lastutrymmet.
Svar på tråden Flyga med valp,hjälp!