• Anonym (Förskollärare på småbarnsavd.)

Sjukersättning vid graviditet?

Hej!
    Jag är gravid i v 27, är 40 år och arbetar på en 1-3 årsavdelning!
    Jag har sökt HP, men har redan nu så mycket värk med rygg och ljumskar, vilket gör att jag e.m/kväll knappt kan gå! Får släpa höger ben! Ligger sömnlös pga smärta och täta kramper i vaderna! Detta gör att jag har "träningsvärk" i dom på dagarna! Detta är bara en bråkdel av mina besvär och ska orka med en hel dag i småbarnsgrupp! Finns ingen möjlighet till omplacering, då jag är ensam pedagogisk ansvarig i mitt arbetslag!
    Min BM har satt upp mig på läkartid och vill att jag ska bli sjukskriven!
    Min fråga: Hur ställer sig FK till ersättning vid en ev. sjukskrivning i mitt fall?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Sjukersättning vid graviditet?
  • Försäkringskassan

Hej,

I det forum du valt att ställa frågan besvarar vi bara på föräldrafrågor och kan bara svara högst generellt efter som vi inte har tillgång till akter eller alla uppgifter.

Generellt är ju en graviditet ingen sjukdom men kan framkalla en mängd olika sjukdomssymptom mer eller mindre allvarlig karaktär. Generellt råd är att du ska ta hand om dig själv och lyssna på vad läkarna säger bedömer de att du behöver vara sjukskriven så ska du vara det. Skulle du bli sjukskriven så väger det tyngre än Havandeskapspenning och går före ersättningsmässigt.

Vill du ställa om din fråga till mina kollegor som arbetar med sjukersättning kan du göra det här på föräldraliv under Fråga sjukförsäkringen eller Fråga docktorn.com

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (Förskollärare på småbarnsavd.)

Tack Carola för att du tog dig tid, fastän min fråga hamnade lite i fel forum! Ska följa din länk!!

• Försäkringskassan

Hej Igen,

Jag har uppmärksammats på att jag nog var lite snabb i mitt svar och vill därför göra ett förtydligande.

Frågor om sjukdom och sjukpenning kan ställas på: www.doktorn.com

Jag hoppas att mitt misstag inte skapat problem att hitta rätt bland forumen passar också på att förtydliga att sjukpenning är den ersättning man får då man är sjukskriven och sjukersättning är att likställa det vi tidigare kallade förtidspension.

Hälsningar

Carola, handläggare

Svar på tråden Sjukersättning vid graviditet?