• germany

Vilka vinterskor köper ni till era barn på 1 år + lite till?

Tar gärna emot alla tips på bra och dåliga erfarenheter gällande vinterskor till barn som är från 1 år. Bor i del av landet där vi brukar ha riktiga vintrar, dvs inte slaskväder.

Har kikat lite på nedanstående skomärken (samtliga finns på ellos) och förutom att få tips på de skor ni har köpt / tänker köpa så kanske också någon redan har provat dessa och kan ge lite omdöme så att jag möjligtvis blir lite klokare på vilka skor jag ska välja Glad.

* Pax nome
    * Gulliver varmfodrad babykänga
    * Sore Snow Commander
    * Ellos varmfodrade känga

Så kom med tips, förslag och egna erfarenheter från skor som ni tyckt varit bra.

• Svar på tråden Vilka vinterskor köper ni till era barn på 1 år + lite till?
  • nozpa

För mina barn har det varit och kommer att bli viking. Finns säkert fler som är super, men jag har aldrig blivit besviken på dom. Deras gummistövlar är sådär, men vinterkängorna är super.

• Natulcien

Vi har haft Viking goretex-kängor till sonen varje vinter från det att han kunde gå tills nu (4 år). Han har aldrig varit varken kall eller blöt i dem. Dock har vi inte provat dem i riktig vargavinter, eftersom det sällan blir så kallt här. Som kallast har det väl varit -15 dessa senaste 4 år, och det har de klarat.

• FruNyfiken

Vi har Kouma till våra barn. Jag tycker att de fungerat bra, håller värmen och blir inte blöta.

• suziz

Den vintersko som jag varit mest nöjd med när barnen var så små är Kavat. Klarar både slask och kyla och ser kanonfina ut även efter de använts en säsong. Vi har köp skorna på Ellos när vi haft bra rabattkuponger där så de inte blivit så dyra heller.

• germany
    nozpa skrev 2014-09-25 09:10:09 följande:

För mina barn har det varit och kommer att bli viking. Finns säkert fler som är super, men jag har aldrig blivit besviken på dom. Deras gummistövlar är sådär, men vinterkängorna är super.

Vad heter de vinterkängor som du använt och har barnet / barnen då varit runt året?
    Tack för input Glad. Skobranschen är, liksom mkt annat, en djungel!
  • germany
    FruNyfiken skrev 2014-09-25 10:47:06 följande:

Vi har Kouma till våra barn. Jag tycker att de fungerat bra, håller värmen och blir inte blöta.

Ja, de verkar super och har redan tittat ut sådana till nästa vinter då vårt barn kommer att vara mer rörlig än vad hon är nu den första vintern som gående.

De skor vi kikat på är med lite högre skaft, men känns då inte akutellt med sådana då hon inte kommer att vara ute i snön på det viset utan mest tulta omkring :)
    Så typ kängor som har skaft är vad jag hade tänkt, men inte så högt upp.

Är så tacksam för alla erfarenheter jag kan få och tips gällande första vinterskorna.
    Har rabattkupong på Ellos där det finns både Viking, Kavat m. fl.

Har haft kavat som första skor och har varit nöjda med dom, men har fått höra från andra håll att flera upplevt Kavats vinterskor som kalla?
  • germany
    Natulcien skrev 2014-09-25 10:13:57 följande:

Vi har haft Viking goretex-kängor till sonen varje vinter från det att han kunde gå tills nu (4 år). Han har aldrig varit varken kall eller blöt i dem. Dock har vi inte provat dem i riktig vargavinter, eftersom det sällan blir så kallt här. Som kallast har det väl varit -15 dessa senaste 4 år, och det har de klarat.

Tack! Glad

Även om det är kallt här där jag bor så tror jag vi håller oss inne i stugvärmen om det blir kallare än ca - 20 grader.
  • nozpa
    germany skrev 2014-09-25 12:31:02 följande:
    Vad heter de vinterkängor som du använt och har barnet / barnen då varit runt året?
    Tack för input Glad. Skobranschen är, liksom mkt annat, en djungel!
    Använt deras goretexkängor. Vet inte exakt vad modellerna heter. Äldsta är 3 och yngsta får sina första i år. Hon är 1½.
    Väder här på vintern är ner emot -20 som kallast och det har alltid varit varma fötter.
    Mycket utevistelse, både förskola och på fritiden. Det är lurigt med skor. Men vi är helnöjda med dessa.

Ungefär sådana här.

http://www.zalando.se/viking-toasty-gtx-vinterstoevlar-svart-vi143a03f-q11.html

Finns lite olika modeller och färger.
  • germany

nozpa - Tack så mycket! Har kikat på länken och de såg bekväma ut och i den höjd på skaft som jag känner räcker till en 1-åring.

Tittade in på Ellos nu och det finns där Viking Play GTX, alltså ungefär lika de skor som de du länkat. Med 50 % rabatt så blir det ett fint köp i fall det blir dom skorna :).

Vi är också ute mkt och då är det ett måste att det är skor som håller värme och väta borta så bra som det bara går.

Ang. passform och storlek, är de rymliga och storleken överlag normala, alltå inte små eller stora där? Får man plats med en tjocksocka inuti?

Sorry för mkt frågor, men passar på när jag har er med mera erfarenheter kring skor "på tråden" Flört.

• nozpa
    germany skrev 2014-09-25 13:04:19 följande:

nozpa - Tack så mycket! Har kikat på länken och de såg bekväma ut och i den höjd på skaft som jag känner räcker till en 1-åring.

Tittade in på Ellos nu och det finns där Viking Play GTX, alltså ungefär lika de skor som de du länkat. Med 50 % rabatt så blir det ett fint köp i fall det blir dom skorna :).

Vi är också ute mkt och då är det ett måste att det är skor som håller värme och väta borta så bra som det bara går.

Ang. passform och storlek, är de rymliga och storleken överlag normala, alltå inte små eller stora där? Får man plats med en tjocksocka inuti?

Sorry för mkt frågor, men passar på när jag har er med mera erfarenheter kring skor "på tråden" Flört.

Japp dom är rymliga. Det var den anledningen till att vi valde dom första vintern till 3 åringen. De flesta skor satt för tight på henne, och skulle vi ha en strumpa till i fick vi gå upp en hel stl.
  • germany
    nozpa skrev 2014-09-25 13:08:35 följande:
    Japp dom är rymliga. Det var den anledningen till att vi valde dom första vintern till 3 åringen. De flesta skor satt för tight på henne, och skulle vi ha en strumpa till i fick vi gå upp en hel stl.
    Låter bra, tack igen! Solig
Svar på tråden Vilka vinterskor köper ni till era barn på 1 år + lite till?