• jagvetefan

Erfarenheter av Concerta

Hejsan!
    Har en liten fundering till er med barn som äter Concerta...
    Min son på 7 år är under utredning men det lutar åt att han har utåtagerande ADHD eller Aspergers. Vi fick i tisdags medicin utskriven i förhoppningen att hans aggressiva beteende skulle bli bättre så det skulle funka bättre i skolan.
    Idag är alltså andra dagen han tagit medicinen men den verkar inte funka mot utbrotten. Både igår och idag har det nästan varit värre än vanligt! Tar det tid innan medicinen börjar verka eller bör jag ringa doktorn och säga att den inte fungerar?

På andra saker än just utbrotten har jag märkt effekt men det är ju utbrotten som är jobbiga...

Så jag undrar hur det var för era barn med denna medicin? Någon som har ett utåtagerande barn som blivit hjälpt av medicinen?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Erfarenheter av Concerta
  • Litet My

Jagvetefan: Vi la ner medicinförsöken. Jobbigt för honom ibland men så länge skolan fungerar får det vara så. Tog ett halvår efter avslutad medicinering att komma någolunda i form för honom och tvången består delvis (3 år senare).

• Anonym (samma här)
    jagvetefan skrev 2014-09-26 19:29:03 följande:
    Vilken medicin bytte du till?
    Slutade helt och jobbade med mig själv istället, idag mår jag mycket bättre och hanterar det bra. 

Jag är å andra sidan äldre och det är nog kanske inte så lätt med en liten som din. 

Har en annan vän med adhd som också äter concerta, hon blir lugn, dock är hon mycket gladare utan. 

Sen en annan som äter ritalina, men han mår inte bra av den, men han måste ta den och i sin tur leder ritalinan till att han måste käka insomnings och sömntabletter. 

Jag hoppas ni hittar något bra som passar er kille, jag själv är inte speciellt förtjust i medicinerna de trycker i oss. 
  • Anonym (mamma)
    jagvetefan skrev 2014-09-25 18:23:50 följande:

Tack för ditt svar oxå!

Vår son är för det mesta väl medveten om vad som trigger honom men han kan inte hejda sig! Fast ibland kommer det även helt oväntade utbrott.

Ger medicinen en chans iaf annars får jag prata med doktorn om att byta.

Enligt sonens läkare på hab är medikinet den snällaste och förstahandsalternativet där vi går. Vi har den som "skolmedicin", på lov och helger är han utan. Han har inte svårt att somna med medicinen (det har han aldrig haft) men tappar matlusten.

Jag skulle dock ge det någon vecka i alla fall, om jag var du.
  • jagvetefan
    Litet My skrev 2014-09-26 19:55:49 följande:

Jagvetefan: Vi la ner medicinförsöken. Jobbigt för honom ibland men så länge skolan fungerar får det vara så. Tog ett halvår efter avslutad medicinering att komma någolunda i form för honom och tvången består delvis (3 år senare).

Ok vad skönt! Helst hade vi oxå velat slippa medicinera men tyvärr blev det ohållbart i skolan! Han ville till slut inte gå dit alls... Han visste ju inte själv hur dagen skulle bli.
    Anonym (samma här) skrev 2014-09-26 20:04:47 följande:

Slutade helt och jobbade med mig själv istället, idag mår jag mycket bättre och hanterar det bra. 

Jag är å andra sidan äldre och det är nog kanske inte så lätt med en liten som din. 

Har en annan vän med adhd som också äter concerta, hon blir lugn, dock är hon mycket gladare utan. 

Sen en annan som äter ritalina, men han mår inte bra av den, men han måste ta den och i sin tur leder ritalinan till att han måste käka insomnings och sömntabletter. 

Jag hoppas ni hittar något bra som passar er kille, jag själv är inte speciellt förtjust i medicinerna de trycker i oss. 

Nej inte vi heller men det blev ohållbart till slut.
    Anonym (mamma) skrev 2014-09-26 20:37:55 följande:

Enligt sonens läkare på hab är medikinet den snällaste och förstahandsalternativet där vi går. Vi har den som "skolmedicin", på lov och helger är han utan. Han har inte svårt att somna med medicinen (det har han aldrig haft) men tappar matlusten.

Jag skulle dock ge det någon vecka i alla fall, om jag var du.

Tack, får göra det!

Tack alla för svaren!
  • jagvetefan

Helgen har varit jättebra och även gårdagen! Inga utbrott!

Men idag är det en sämre dag igen...

Kan man ha dåliga dagar oxå? Han är ju inte annat än mänsklig liksom!

• Litet My

Vad skönt med en bra helg, självklart kan man ha bra och dåliga dagar precis som alla andra. Däremot kan det vara bra att se om man ser något mönster i vad som gör en bra resp. dålig dag för att se om man kan hjälpa till att påverka. Ofta blir det en större reaktion hos barn med Tex ADHD eller Autism om de är för trötta, ätit dåligt, hoppat mellanmålet, någon konflikt varit eller att de haft för mycket aktiviteter (hjärntrötthet) så där kan man kika lite och se om något påverkat dagen eller om det varit en riktigt bra dag, att då fundera över vad som kan ha bidragit till att allt fungerade så himla bra just den dagen.

• jagvetefan
    Litet My skrev 2014-09-30 14:53:25 följande:

Vad skönt med en bra helg, självklart kan man ha bra och dåliga dagar precis som alla andra. Däremot kan det vara bra att se om man ser något mönster i vad som gör en bra resp. dålig dag för att se om man kan hjälpa till att påverka. Ofta blir det en större reaktion hos barn med Tex ADHD eller Autism om de är för trötta, ätit dåligt, hoppat mellanmålet, någon konflikt varit eller att de haft för mycket aktiviteter (hjärntrötthet) så där kan man kika lite och se om något påverkat dagen eller om det varit en riktigt bra dag, att då fundera över vad som kan ha bidragit till att allt fungerade så himla bra just den dagen.

Ok! Det visste jag inte! Han var trött idag (lite svårt att sova igår kväll) det sa han själv och han gned sig i ögonen en del. Det kan ha varit det!

För annars är jag väldigt glad över förbättringarna hos honom. Innan han fick medicinen var han väldigt negativ till hela skolan. Ville inte skriva, inte räkna, inte rita, ingenting! Bara greja med sina klossar som han får ta fram när han tycker det blir för mycket. Men nu är han som en helt annan unge! Skriver det han ska, räknar och idag har han läst läsläxan för första gången den här terminen. Han har vägrat tidigare! Såå skönt!

Tack för ditt svar, det var skönt att läsa!
  • jagvetefan

Fan! Utbrotten fortsätter! Idag var en riktigt dålig dag men skolarbetet gick bra!

Hans läkare har semester den här veckan men han ska ringa på måndag... Då får vi se vad han säger...

• Anonym (foliehatt)
    Usch, länka inte till newsvoice, det är den sämsta, värsta foliehattsidan du kan hitta.

Ang concerta: jag är vuxen och har helt nyligen fått diagnosen ADD. Har ätit concerta i en månad, och för mig iaf är det som om jag fått nytt liv. Är född med vänstersidig svaghet, och kan nu konstigt nog känna vänster hjärnhalva sas vakna till liv. Har mer energi, även om jag måste varavaksam mot blodsockerfall. För mig är det det bästasom någonsin kunde hända!
  • till anonym
    Tragiskt att relatera till "foliehatt" så fort det inte är en artikel från aftonbladet. Måste fråga, är du tillräckligt insatt för att dementera alla uppgifter i artikeln? Jag kan varken bekräfta eller dementera men jag tycker det är viktigt att ha ett öppet sinne.  Läs också gärna artikeln innan du kommenterar, vilket jag förmodar att du inte har, eller är det för jobbigt? 
    Peace
  • Chrysabelle
    till anonym skrev 2014-10-18 14:09:17 följande:
    Tragiskt att relatera till "foliehatt" så fort det inte är en artikel från aftonbladet. Måste fråga, är du tillräckligt insatt för att dementera alla uppgifter i artikeln? Jag kan varken bekräfta eller dementera men jag tycker det är viktigt att ha ett öppet sinne.  Läs också gärna artikeln innan du kommenterar, vilket jag förmodar att du inte har, eller är det för jobbigt? 
    Peace
    Fast man kan bara genom att se att det publicerats på Newsvoice inse att det är falskt. Personen som står bakom sidan är även han en bluff.
  • Anonym (foliehatt)

Exakt, Sasserson är dessutom en new ageare som gärna gör allt för att racka ner på det han inte gillar för tilfället, läkemedelsindustrin bla. Han är dessutom misslyckad som remote viewer, och allt annat han försöker sig på inom nyandlighet.

• jagvetefan

Nu har vi höjt dosen ytterligare och nu verkar det som att vi hittat rätt! Äntligen! Hela förra veckan gick det jättebra i skolan! Inte ett enda utbrott! och glad och positiv är han och villig att lära! Såå skönt!

Nu har vi höstlov och han pratar redan om skolan och undrar vilken bokstav de ska jobba med när de kommer tillbaka. Dessutom sa han att han under höstlovet ska öva på att hålla pennan med rätt grepp och att skriva sitt namn. Detta började han med direkt vi kom hem i fredags och nu skriver han för fullt här! Otroligt vad två små piller kan åstadkomma!

Anonym (foliehatt) skrev 2014-10-18 12:23:29 följande:

Usch, länka inte till newsvoice, det är den sämsta, värsta foliehattsidan du kan hitta.

Ang concerta: jag är vuxen och har helt nyligen fått diagnosen ADD. Har ätit concerta i en månad, och för mig iaf är det som om jag fått nytt liv. Är född med vänstersidig svaghet, och kan nu konstigt nog känna vänster hjärnhalva sas vakna till liv. Har mer energi, även om jag måste varavaksam mot blodsockerfall. För mig är det det bästasom någonsin kunde hända!

Då delar du och min son känsla nu! Vad härligt! Tack för att du delade med dig!
Svar på tråden Erfarenheter av Concerta