• Anonym (Gravid förskollärare)

Sjukersättning vid graviditet?

Hej!
    Jag är gravid i v 27, är 40 år och arbetar på en 1-3 årsavdelning!
    Jag har sökt HP, men har redan nu så mycket värk med rygg och ljumskar, vilket gör att jag e.m/kväll knappt kan gå! Får släpa höger ben! Ligger sömnlös pga smärta och täta kramper i vaderna! Detta gör att jag har "träningsvärk" i dom på dagarna! Detta är bara en bråkdel av mina besvär och ska orka med en hel dag i småbarnsgrupp! Finns ingen möjlighet till omplacering, då jag är ensam pedagogisk ansvarig i mitt arbetslag!
    Min BM har satt upp mig på läkartid och vill att jag ska bli sjukskriven!
    Min fråga: Hur ställer sig FK till ersättning vid en ev. sjukskrivning i mitt fall?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Sjukersättning vid graviditet?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Jag länkar från vår vägledning 2004:2 version 21 om sjukpenning och samordnad rehabilitering där det står följande:

En normal graviditet kan inte betecknas som sjukdom. Det är ett kroppstillstånd
    som hör ihop med den normala livsprocessen. Men en kvinna har
    naturligtvis rätt till sjukpenning om hon blir sjuk under graviditeten och
    sjukdomen sätter ned arbetsförmågan med minst en fjärdedel. Det gäller
    oberoende av om sjukdomen beror på graviditeten eller om den inte har
    något samband med denna. Det har heller ingen betydelse hur lång tid det är
    kvar till beräknad förlossning.

Du har alltså möjlighet att ansöka om sjukpenning på grund av graviditetsbesvär om dessa sätter ned arbetsförmågan till minst en fjärdedel.
    Om du har blivit beviljad graviditetspenning och du istället blir sjukskriven och får detta beviljat så är det sjukpenningen som gäller.

Hälsningar
    Emil, handläggare
Svar på tråden Sjukersättning vid graviditet?