• Browneyedgirl

Varför vänta med syskon? Är det verkligen så jobbigt med småbarn?

Jag har två vänner som har barn i åldrarna 1-1 1/2 år. Båda säger bestämt nej till fler barn de närmsta åren. De tror inte de kommer orka en ny bebis förrän nuvarande är 4-5 år. Den ena kan jag förstå, hennes bebis fick kolik, plus att bebistiden blev tuff av andra praktiska skäl. Men den andra har världens gladaste och lättaste bebis, ändå kände hon sig överväldigad. Hur känner ni? När var ni redo för att försöka bli gravid igen?

• Svar på tråden Varför vänta med syskon? Är det verkligen så jobbigt med småbarn?
  • PennyLane

Jag har två år och fem månader mellan mina flickor och jag tyckte det var tufft i början när stora fortfarande hade blöja och var liten. Hon ville ha mkt uppmärksamhet såklart och hade det jobbigt när jag ammade lillasyster. Min stora behöver också mycket fysisk aktivitet annars river hon hemmet, och har man då nyss fött barn så gör det ju ofta ont ett tag efteråt. Då blir det tufft att klättra i klätterställningar och åka rutchkana.

Nu tycker jag det går bättre. Lilla är 16 mån och stora snart fyra och de börjar gilla varandra nu. Plus att stora gärna hjälper mig på olika sätt :)

• Hallonbåt02
    Dohgon skrev 2014-09-27 16:41:05 följande:

jag mådde skit under graviditeterna så är tacksam att barnen var lite mer självständiga när vi väntade nästa. och med alla förvärkar fick jag inte bära barnen. de var 3,5 när de fick sitt syskon. men då även tvillingar som första barn.
    visst är trotsen vid 3 år jobbig at ha som gravid och nyförlöst, men man behöver inte bära dem iaf.

3 år ser jag som relativt tätt i ålder men där kanske det skiljer sig i hur man ser vad som betyder tätt.
  • alexs mamma

Ja du ts man vet aldrig hur det blir med syskon. jag har vänner som idag i vuxen ålder står syskon med stor ålderskillnad närmare än de de har som är närmare i ålder....
    Vi valde att vänta och har därför 3.8 år mellan våra söner. Dels för att vi ville att storebror skulle få vara liten länge och inte behöva anpassa sig till en bäbis när han själv hade behov av att vara nära och själv behövde hjälp och stöd av oss. Dessutom har vi två väldigt nära fvänfamiljer som valde att skaffa barn tätt. De äldsta barnen i båda familjerna var runt 13-15 månader när de fick syskon. Dessa familjer fick vekligen kämpa. Ingen av de älder barnen var redo att få syskon, de sov dåligt på nätterna de gick inte själva osv. I den ena familjen var det så illa att föräldrarna aldrig kunde vända ryggen åt barnen om de båda vistades i samma rum inte ens en sekund. Storasyster angrep då sitt syskon, rev det i ögonen, bet det så det började blöda, la sig på huvudet så syskonet inte fick luft. Kastade kuddar på syskonet och senare vid ca 2 års ålder hände det att hon hällde en stor  låda med dupplo över sitt syskon så alla bitarna for över huvud och ansiktet på syskonet. Det var krig mellan dem båda, och är ofta än idag fast äldsta nu är 9 år... Familjen har varit hos bup familjepsykolog, terapi samtal allts som finns... Det här är naturligtivs ingen vanlig situation,men att stå vid sidan om och se hur dessa två familjer kämpar med sina barn och där 8 personer har det tufft just av den anlednignen att barnen kom för tätt fick oss att fatta ett lätt val då vi valde att vänta med vår tvåa...

• mersi89

Asså ja önska jag orkade skaffa tätt för ja har tydliga exempel i min famklj på familjemedlemme som har tätt o de som har 5-6 år emellan sina barn. Klart mer fördelar med att ha tätt för barnen skull. MEN jag hade ett barn med magknip & hon börja inte sova bätttee förens 7 mån & än odag (9 mån) gnäller hon väldigt mkt jag orkar itne helt enlelt hon måste få bli större hwlt enkelt. Ja håller ändå på att bli tokig

• malle2

Min pojk var sex år när han blev storebror. Hade försökt i ett par år cirka så han var 4 när vi börja planera. Blev så sent pga en hemsk förlossning som gjorde att jag våga ej en gång till fören jag fick löfte om planerat kejsarsnitt

• eMund

Man glömmer fort det tuffa med att ha små barn. Men visst är det bra om första barnet äter, går och talar. Räkna dok med att barnet ändå kommer kräva mer omvårdnad av dig när andra är född.

Det går att få två barn att bli taja även om de bråkar till att börja med.

• Juronjaure

Jag tycker det är bra att folk skaffar barn med så långt mellanrum som de själva önskar, och inte känner sig stressade av 2-årsmellanrummet, som 95% av alla människor verkar köra på...:)

• Smulan 89

Vi har 19 mån mellan våra killar. VI ville ha dem tätt. Första barnet föddes med en kronisk sjukdom i sina tarmar, som gör att han lever på dropp i blodet och har gjort sen han var 2 dagar gammal (han är snart 4 år). Andra pojken föddes frisk. Vi tillbringade fyra månader på sjukhus med vår son innan vi fick komma hem igen med honom. Sen har det blivit flera turer efter det. Har varit 6-7 mån på sjukhus under hans 4-åriga liv.
    Det fanns ingen tvekan om att vi skulle ha fler barn tätt, även om första barnet fick en helt annan start än vad vi hade räknat med.
    Nu är lillebror drygt 2 år och barn nr 3 kommer i början av april 2015. Sen blir det inga mer barn. Tre känns lagom.

• AstridH

Jag har en halvsyster som är 22 år äldre än mig och en bror som är 9 år äldre. Vi gillar varandra, kommer superbra överens och umgås.

Men jag har även en lillasyster som är 2 år yngre än mig, och vi har alltid hatat varandra. Barndomen var full av bråk och slagsmål, idag har vi ingen kontakt.

Så att skaffa barn tätt är ingen garanti för att de överhuvudtaget kommer gilla varandra.

• Hallonbåt02
    Hallonbåt02 skrev 2014-09-27 15:18:23 följande:

Jag känner flera stycken som har barn tätt i ålder och som är nöjda med sitt liv som småbarnsförälder, inkluderat mig själv :)
    Stress har blivit en folksjukdom sägs det och det kan väl synas på hur livet ser ut för många idag, utbrändhet pga av karriär, jaga status och annat allmänt trams det är klart man inte har tid för fler barn då.
    Jag stormtrivs med mina barn och ser dem som de små människorna de är och känner inte är en börda i mitt liv snarare tvärtom en glädje.

Jag måste även tillägga att jag har barn med varierande ålder både 11 år, 5 år och 2 års mellanrum och jag måste säga att de med 2 års mellanrum har älskat varandra sedan dag 1 bara en liten input då det klagas väldigt mycket med tätt mellan barnen :) 
    Allt är beroende på hur du är som förälder och hur du ser på att ha barn, är det bara barn eller är dem fakstiskt små människor och individer?
    Många vuxna har värre trotsålder än min 3 åring ;)
  • Lilje
    PennyLane skrev 2014-09-27 16:48:43 följande:

Jag har två år och fem månader mellan mina flickor och jag tyckte det var tufft i början när stora fortfarande hade blöja och var liten. Hon ville ha mkt uppmärksamhet såklart och hade det jobbigt när jag ammade lillasyster. Min stora behöver också mycket fysisk aktivitet annars river hon hemmet, och har man då nyss fött barn så gör det ju ofta ont ett tag efteråt. Då blir det tufft att klättra i klätterställningar och åka rutchkana.

Nu tycker jag det går bättre. Lilla är 16 mån och stora snart fyra och de börjar gilla varandra nu. Plus att stora gärna hjälper mig på olika sätt :)

Men varför skulle du klättra och åka rutschkana? Det gjorde mina själv. Jag har 22 mån imellan, jobbigt med dubbla blöjbyten, men nu är jag jätteglad. Dom har alltid varit nära och lekt mycket med varann så jag kunde göra annat.
  • AstridH
    AstridH skrev 2014-09-27 21:24:18 följande:

Jag har en halvsyster som är 22 år äldre än mig och en bror som är 9 år äldre. Vi gillar varandra, kommer superbra överens och umgås.

Men jag har även en lillasyster som är 2 år yngre än mig, och vi har alltid hatat varandra. Barndomen var full av bråk och slagsmål, idag har vi ingen kontakt.

Så att skaffa barn tätt är ingen garanti för att de överhuvudtaget kommer gilla varandra.

Ett till plus: min storebror lärde mig så sjukt mycket. Att läsa, att tala engelska, att cykla. Och detta innan jag började skolan. Så fint. Han gjorde livet lite lättare för mig.

Min lillasyster lärde mig hur man slår någon i ansiktet utan att det blir märken. ;)
  • PennyLane
    Lilje skrev 2014-09-28 12:54:48 följande:

Men varför skulle du klättra och åka rutschkana? Det gjorde mina själv. Jag har 22 mån imellan, jobbigt med dubbla blöjbyten, men nu är jag jätteglad. Dom har alltid varit nära och lekt mycket med varann så jag kunde göra annat.

Min tjej ville gärna leka med mig när hon var i den åldern. Nu klättrar och åker hon kana själv även om jag ibland också tar mig en åktur :)
  • En blå giraff

Har 3 år 9 mån mellan. Kan absolut inte rekommendera mer tätt. Även om barn nr 1 är lugn så vet man inte hur tvåan blir. Och det är stor skillnad på att ha två småbarn jämfört med ett!

• Gladskit
    Utlandssvensk skrev 2014-09-26 17:38:11 följande:
    Skolas in pâ förskola vid 1,5-2 ârs ålder? Är det numera normen i Sverige eller? Jag trodde mamma/pappaledigheten sammanlagd bara var 1 âr...
    Det är min erfarenhet ja.
    Tar du ut full ersättning så räcker SGI dagarna nästan exakt ett år. Men de flesta snålar så att dagarna räcker längre.
Svar på tråden Varför vänta med syskon? Är det verkligen så jobbigt med småbarn?