• runas

Holmfrid eller Severin?

Nu är lillkillen snart här och vi försöker enas om ett namn. Två starka kandidater är Holmfrid och Severin. Är medveten om att de är ovanliga och rejält gubbiga, men vi tycker såklart att de är jättefina.

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om ifall andra tycker att vår sons namn är fult, men jag vill ju inte att han ska behöva lida av att ha ett så pass ovanligt namn (alltså att folk skulle tycka synd om honom eller göra sig lustiga på grund av att namnet).

Vad tror ni? Är namnen för konstiga/gubbiga/annat för att funka som tilltalsnamn idag? Vilket är det bästa av dessa två?
    Tips på liknande namn?

Kommentarer mottages tacksamt!

• Svar på tråden Holmfrid eller Severin?
  • MallaL
    smultronhesten skrev 2014-09-28 11:02:49 följande:

Severin säger jag, eftersom jag älskar "Äppelkriget"

Poäng där! Älskar också Äppelkriget!
  • fluu

-fridnamnen är lite knepiga då de lätt kan uppfattas som flicknamn, om det nu är ett problem för er. Annars är det liksom inget konstigt med ovanliga namn. Och "gubbnamn" kommer de ju inte alltid vara heller.
    Jag absolut älskar Severin så det röstar jag för! Enkelt i sin egenhet. Vackert och myspysigt. Och så kopplar jag till "Äppelkriget".
    Holmfrid gillar jag sådär. Det är just -friddelen jag inte kan med. Annars älskar jag Holme. Annars manligt och vackert. Kopplar till skidskytten Olsson.

Tycker iofs inte att ni behöver fler alternativ, men för sakens skull:

Ragnvald
    Valfrid
    Ulf
    Ulvar
    Toste
    Tibrand
    Sigvard
    Evald
    Osvald
    Ottar
    Odmar
    Oddvar
    Mandor
    Moltas
    Leander
    Justus
    Hildemar
    Elmer
    Elon
    Ernst
    Asker

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Baktakt

Inte glömma Sölve! Tycker det är en värdig kandidat i klass med Severin om man vill ha något lite kortare.

Holmfrid låter som ett efternamn för mig och Holme jättemärkligt. Tror inte de finns/funnits i någon större omfattning här i söder.

• ALY538
    fluu skrev 2014-09-28 15:52:07 följande:

-fridnamnen är lite knepiga då de lätt kan uppfattas som flicknamn, om det nu är ett problem för er. Annars är det liksom inget konstigt med ovanliga namn. Och "gubbnamn" kommer de ju inte alltid vara heller.
    Jag absolut älskar Severin så det röstar jag för! Enkelt i sin egenhet. Vackert och myspysigt. Och så kopplar jag till "Äppelkriget".
    Holmfrid gillar jag sådär. Det är just -friddelen jag inte kan med. Annars älskar jag Holme. Annars manligt och vackert. Kopplar till skidskytten Olsson.

Tycker iofs inte att ni behöver fler alternativ, men för sakens skull:

Ragnvald
    Valfrid
    Ulf
    Ulvar
    Toste
    Tibrand
    Sigvard
    Evald
    Osvald
    Ottar
    Odmar
    Oddvar
    Mandor
    Moltas
    Leander
    Justus
    Hildemar
    Elmer
    Elon
    Ernst
    Asker

Asker är väl en ort nära Kilsmo/Askersund? 

• Maymom
    ALY538 skrev 2023-09-07 17:42:16 följande:

Asker är väl en ort nära Kilsmo/Askersund? 

Är det inte lättare att googla det en att fråga i en 9 år gammal tråd?😉
  • Anonym (Namn)

Severin är finast. Andra namn:
    Efraim
    Adolf
    Varg
    Istvan 
    Fridolf 
    Elof
    Nils

• Cathariiina

Jag skulle inte ta något av dem. De är för konstiga. När det gäller Severin så är det så ovanligt, att många nog skulle kunna förväxla det med t.ex. läkemedel. Tänk Samarin. Det betonas ju på samma sätt. Och när det gäller Holmfrid, så är det många som inte vet idag att -frid är/var en manlig ändelse. De kan tro att det är ett flicknamn. För dem som vet att det är ett vikingatida mansnamn, kan i stället ledet "holm" väcka obehagliga associationer till "holmgång". Nä. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lis)
    Cathariiina skrev 2024-08-08 23:06:23 följande:

Jag skulle inte ta något av dem. De är för konstiga. När det gäller Severin så är det så ovanligt, att många nog skulle kunna förväxla det med t.ex. läkemedel. Tänk Samarin. Det betonas ju på samma sätt. Och när det gäller Holmfrid, så är det många som inte vet idag att -frid är/var en manlig ändelse. De kan tro att det är ett flicknamn. För dem som vet att det är ett vikingatida mansnamn, kan i stället ledet "holm" väcka obehagliga associationer till "holmgång". Nä. 

Tråkig kommentar till nån som kanske redan valt ett av de namnen?.
  • Cathariiina
    Anonym (Lis) skrev 2024-08-09 13:55:05 följande:
    Tråkig kommentar till nån som kanske redan valt ett av de namnen?.
    Fast i så fall kan vi ju inte diskutera några namn alls här? Det kan alltid vara någon som heter det namnet, eller som gett sitt barn det, som råkar läsa. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lis)
    Cathariiina skrev 2024-08-09 15:14:01 följande:
    Fast i så fall kan vi ju inte diskutera några namn alls här? Det kan alltid vara någon som heter det namnet, eller som gett sitt barn det, som råkar läsa. 
    Jag tycker det är skillnad att svara vad man tycker om namnet innan ts valt namn mot att göra det efter namnet är valt. Nu är nog inte ts kvar härinne så här långt senare men ändå?
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Lis) skrev 2024-08-10 09:35:09 följande:
    Jag tycker det är skillnad att svara vad man tycker om namnet innan ts valt namn mot att göra det efter namnet är valt. Nu är nog inte ts kvar härinne så här långt senare men ändå?
    Lite sent kanske. Men vore kul att veta om det blev en Severin eller Holmfrid.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Haha)
    Valackare86 skrev 2024-08-10 14:10:38 följande:

Vad är det för fel på Reine eller Roine ? Två alldeles briljanta namn. 

Reine är finare tycker jag. Det är pga personliga associationer med namnet Roine.
  • Anonym (Haha)
    Valackare86 skrev 2024-08-10 20:25:58 följande:

Ett annat förslag: Göff 

Låter ju nästan som Nöff.
Svar på tråden Holmfrid eller Severin?