• Flizan30

Vilket kvinnligt släktnamn har ni?

Ni som har fasta släktnamn på kvinnornas sida som går i arv. Vilket släktnamn har ni? Om annat vilket?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket kvinnligt släktnamn har ni?
  • fluu

Tyvärr så vet jag inte mycket om släkterna längre tillbaka än till mormors mors-generationen så de namnen vet jag inte mycket om. Men på mammas sida finns Marianne från mormors-generationen och nedåt(alla heter inte så, men flera) och Olivia finns från mormors mors-generationen( alla heter inte så heller, men många).

På papps sida finns Karin.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Flizan30 skrev 2014-09-28 15:48:28 följande:
    fluu:Karin är väldigt fint tycker jag.
    Jag borde gilla det, men gör det bara inte... Brukar alltid låtsas som om jag inte heter så ;)
  • Flizan30

Fluu: Hade mina andra barn hetat klassiska korta namn hade jag kunnat tänka mig Karin.Men nu gör de ju inte det så det passar inte ihop. Karin är fint tycker jag. 

• Jag är bara jag

Vi har bara ärvt 1/max 2 led ner,inte flera led vad jag kan se. Jag heter samma i andranamn som mammas tilltalsnamn och syrran heter nästan samma som mammas andranamn och mormors tilltalsnamn. Ni vet,typ som Helen istället för Helena (men ett helt annat namn alltså).

• Josephine96

Efter lite släktforskande (som kan vara felaktigt för jag är absolut inget proffs men iaf) så har jag sett att många i släkten som haft Josefina i sitt namn. Ända bak på 1800-talet faktiskt så det är ju lite coolt. Om jag får döttrar så får det nog få bli ett mellannamn för att fortsätta traditionen.

• fluu
    MaaxMaax skrev 2014-09-28 18:25:55 följande:
    I den samiska delen av min släkt är Lucia släktnamn. Det går massor av generationer tillbaka.
    Så fint!
  • Mrs Green

Margareta, både på mammas och pappas (dvs farmors) sida. Jag heter det själv och har alltid avskytt det, så jag vägrade ge min dotter det namnet. Det var inte så poppis bland alla släktingar, minst sagt :-/

• BinaBurner

Vi har en hel drös släktnamn på mammas sida. Anna, Maria, Eva, Inga. På min makes sida är det Isabelle som typ alla tjejer heter. Jag har valt att föra vidare namn på personer som betytt något speciellt för mig och maken och just ovannämda namn har vi inte valt. Än.

• hännrick

På mammas sida har äldsta dottern hetat Linnéa i andranamn sedan ett antal generationer.tillbaka. Ur denna tradition föddes ett intresse för kaffeservisen med samma namn. Mormor hade en komplett, mamma hade en komplett, min syster hade en komplett och det arbetades på att få fram en fjärde komplett uppsättning till min systerdotter. Min mormor hann dock dö "i tid" så min systerdotter kunde få med sig mormors uppsättning till sin första egna bostad.

• charlie00

Hittills är det bara jag och mamma som delar andranamn, Katarina. Men blir det en dotter för mig i framtiden tänker jag föra vidare det!

• SarahJ

Nu vet jag inte hur långt bak Johanna går men jag har det till mellannamn och min farmor hade det också. Dottern min fick Alma Linnéa i mellannamn som är från min mammas sida.

• YokohamaNr2

Kristina på båda sidor av släkten! Bryr mig inte nämnvärt då det inte snvänds, fick två söner så gav det inte vidare

• replica
    Maria har jag som andranamn, har ärvts ner från min pappas sida..
    Min syster har Madeleine från mammas sida..
    "Practise makes perfect"
  • Abbe83

Hanna är ett släktnamn som gått i arv. Hör till mina favoritnamn om jag nån gång får en dotter. 

Svar på tråden Vilket kvinnligt släktnamn har ni?