• Schnuffie

familjen sjuk

Hej,
    Har en 2-veckors bebis jag är föräldraledig för. Min son på 1,5 är sjuk och var hemma från förskolan hela förra veckan och kommer behöva vara hemma även denna.

Både jag och min man är sjuka men har inte möjlighet att lägga över ansvaret på nån annan. Vi klarar att ta hand om barnen själva, men jag klarar inte av att ta hand om båda samtidigt.

Kan min man vabba för vår 1,5-åring trots att jag är föräldraledig för vår 2-veckorsbebis?

• Svar på tråden familjen sjuk
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt finns det ingen rätt till tillfällig föräldrapenning om det redan finns en hemmavarande förälder som därmed kan vårda barnet. I vissa situationer kan dock det ändå beviljas. En bedömning görs då i varje enskilt ärende.

Den andra föräldern kan anmäla och ansöka om tillfällig föräldrapenning och skriva en förklaring i ansökan varför han behövde avstå arbete för att vårda barn trots att du är föräldraledig. 

Hälsningar
    Bo, handläggare

• Schnuffie

Ah, ok. Jag lyckades komma fram till fk idag och fick då svaret att jag måste (!) sjukanmäla mig för att min man ska kunna vabba. Har nu sjukanmält mig och då kommer det dras karensdag. Var det onödigt?

• Försäkringskassan

Det är svårt att svara på men gör du en sjukanmälan på dig och din man söker ersättning för det äldre barnet som också är sjuk så kan han få ersättning. Din föräldrapenning ska stoppas.

I första fallet om du har föräldrapenning och den andra föräldern söker VAB måste en bedömning göras om varför du inte själv klarade av att ta hand om bägge barnen när du är hemma med föräldrapenning. Skulle det bli avslag på din mans VAB ansökan där kan han isåfall istället ansöka om föräldrapenning för det äldre barnet.

Hälsningar

Robin, handläggare

Svar på tråden familjen sjuk