• Jargaltai

Börja löpa/jogga!

Det är så att jag fick gå till löplabbet o få ett par skor i födelsedags present. Har vart ute på 3 rundor so far, men när jag är ute o springer/joggat så gör det ont vid behinnorna. Hela tiden, varje steg. Efteråt bultar det o värker. Har även astma och får svårt att andas på rundorna, finns det någon sport BH som inte trycker allt för mycket? ( har 80e/ 75f -.- ) uppskattar verkligen om man kan få lite svar, o gärna tips! Kanske ska lägga till att min vänsterfot drar inåt också!

• Svar på tråden Börja löpa/jogga!
  • Flisan79

Vänta tills benen läkt helt. Finns bra stretching för benhinnorna om du googlar.

Sen kör du med någon form av löpschema. Jag själv tyckte att appen c25k var fantastisk. Den står för "from couch to 5 km" (från soffan till 5 km).
    Då börjar man med att springa en minut, gå 2 min, springa en min osv. Sen ökas det successivt. Jag som aldrig sprungit tidigare och verkligen dog efter två minuter lärde mig springa 5 km under 30 min på 6 veckor.

• Tonårsmamman1

Finns ett  program 5/10 k with no pain, på sajten FunBeat.
    Det går ut på att börja springa 500 m och sedan öka sakta tills man når 5 eller 10 km. Eftersom man börjar med så kort sträcka, så hinner kroppen vänja sig.

Sedan finns det program där man varvar gång med jogg.

• Emmut

Benhinneinflammation är lätt att få vid överansträngning. Botad genom att vila, jag kan tycka det är skönt att massera benen lite med där det gör ont.

Sedan när det är bra får du börja lugnt, spring gärna på mjukare underlag (dvs inte asfalt). OM du skulle vara överviktig så är det bäst att powerwalka till en början för att inte påfresta lederna för mycket.

Jag har 70F i bh-storlek och en av de bästa sport-bharna jag haft är en från Casall på Intersport tex, den kostade 500:- men har hållt i nu 7 år trots MÅNGA tvättar och håller brösten på plats under löpträningarna.

Svar på tråden Börja löpa/jogga!