• Anonym (orolig)

vad har ni skrivit för avtal?

Ni som har samboförhållanden där det finns ickegemensamma barn: har ni skrivit några avtal (testamente, samboavtal, äktenskapsförord)?
    Och isåfall; vad var viktigt för er att få med?
    Hur tänker ni som inte har några avtal?
    Någon som hamnat i svårigheter pga uteblivet avtal eller som fått nytta av sitt avtal?

Jag är lite orolig och fundersam på hur det blir om jag flyttar ihop med min partner som har barn och vi sen går isär eller han avlider.
    Jag har tänkt prata med en jurist innan det blir aktuellt men det skadar ju inte att diskutera saken med "vanligt folk" också.

• Svar på tråden vad har ni skrivit för avtal?
  • Snutten6
    Anonym (vi gjorde så) skrev 2014-10-03 11:48:25 följande:

Sambo hade barn sedan innan och ingen kapital att tala om. Jag hade inga barn men stor kapital till boendet.

Pratade med juristen och detta blev kontentan:

Avtala bort sambolagen, dvs att bodelning inte gäller utan ni äger boendet enligt samäganderättslagen

det var den viktigaste punkten främst för att skydda kapitalet. Ex: om jag gick in med hela insatsen och sambon noll, sambolagen gäller, vid en ev separation/dödsfall får sambon hälften av den insatsen som går vidare till sambons barn och inget till mig. Allt annat är enskild egendom förutom boendet ni införskaffar för gemensamt bruk.

Livförsäkringar för att kunna lösa ut varandra vid dödsfall om någon vill bo kvar.

Vi har livförsäkringar (på olika summor) som ska täcka dödsfall så jag ev kan lösa ut sambons barn från boendet (arvet) eller att han kan lösa ut min del av lån så han kan bo kvar med barnen.
    VA ??
    Du måste nog läsa igenom detta en gång till......
  • Anonym (vi gjorde så)
    Snutten6 skrev 2014-10-03 13:58:56 följande:
    VA ??
    Du måste nog läsa igenom detta en gång till......
    Jag skrev bara hur vi gjorde. Vad är det för fel i detta?
  • Anonym (funderar på samm)
    Snutten6 skrev 2014-10-03 13:56:22 följande:

Barn utanför äktenskap, särkullbarn, har alltid rätt till sitt arv.
    Varför beröva barnet sin rätt ?

Det är fel. Särkullbarn skall ha allt av sitt arv direkt, utan oskälig väntetid.
    Löses SB ut med kontanter, för lgh och lös egendom, är arvet fullbordat.
    Styvmodern får snällt gå till bank och låna pengar, om möjligt, annars sälja lgh för att skifta arvet. 
    Man kan skriva i ett testamente att man vädjar till särkullebarnen att vänta ta ut sin del och då även få ärva "styvmamma" som en lockelse till detta istället för bara sin laglott från pappan. . 

Jag tycker det är grymt egoistisk de särkullbarn som sätter sin pappas nya fru/ sambo i en extrem svår situation om det skulle bli så när de kräver ut sin rätt. Det finns dock många som inte bryr sig om sitt arv och inte vill göra livet till ett helvete för pappans nya livspartner. 
  • Brumma
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-03 13:46:37 följande:
    Jag motsätter mig att man inte kan få bestämma själv vart arvet går!
    Jo jag har förstått det. Men nu har vi den lagen vi har...

Du påstår att det är för att du vill trygga dina barns barndom - men då hade det ju inte varit några problem att fixa både och. Eller skriva att de får resten när dina barn är vuxna oxå - för då är ju inte dina barn i behov av ngt arv längre, eller hur?

Tycker du kör med fulspel - vilket blir ännu värre när du försöker gömma dig bakom orsaker som inte stämmer.

Du vill bestämma över vart arvet går? Du vill bestämma över din mans arv menar du? Ditt arv går ju till dina barn...
    Brumma skrev 2014-10-03 14:23:11 följande:
    Jo jag har förstått det. Men nu har vi den lagen vi har...

Du påstår att det är för att du vill trygga dina barns barndom - men då hade det ju inte varit några problem att fixa både och. Eller skriva att de får resten när dina barn är vuxna oxå - för då är ju inte dina barn i behov av ngt arv längre, eller hur?

Tycker du kör med fulspel - vilket blir ännu värre när du försöker gömma dig bakom orsaker som inte stämmer.

Du vill bestämma över vart arvet går? Du vill bestämma över din mans arv menar du? Ditt arv går ju till dina barn...
    Nja skaffar vi ett hus, kanske jag går in med större del ekonomiskt, varför ska hans barn ha rätt till värdet av huset då? låt säga jag gått in till 100% men vi båda står som 50% ägare och därför har de rätt att ärva från fastigheten, av MINA investeringar då. Nej jag tycker inte det är rätt. Hade det varit mina biologiska barn hade de snällt fått vänta till även jag gått bort, och denna krissituation som nu kan hända inträffar aldrig! Lagen är uråldrig och fungerar i kärnfamiljer. Men inte annars. 

Och kommentarer om fulspel? snälla rara!  
  • Brumma
    Snutten6 skrev 2014-10-03 13:56:22 följande:

Barn utanför äktenskap, särkullbarn, har alltid rätt till sitt arv.
    Varför beröva barnet sin rätt ?

Det är fel. Särkullbarn skall ha allt av sitt arv direkt, utan oskälig väntetid.
    Löses SB ut med kontanter, för lgh och lös egendom, är arvet fullbordat.
    Styvmodern får snällt gå till bank och låna pengar, om möjligt, annars sälja lgh för att skifta arvet. 

Fel. Man kan skriva bort allt utom laglotten. Många gör så att de skriver att om barnen väntar med arvet och låter partnern bo kvar i orubbat bo så får de hela sitt arv. Vill de ha det direkt får de bara laglotten.

En nära släkting till mig gick bort nyligen. Hon hade barn sedan innan men de har växt upp med hennes nya i en papparoll. Det fanns inget testamente skrivet. Ingen livförsäkring. Men för barnen är det en självklarhet att låta mannen bo kvar i orubbat bo. De väntar självmant med sin del tills han går bort.
  • Brumma
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-03 14:28:19 följande:
    Nja skaffar vi ett hus, kanske jag går in med större del ekonomiskt, varför ska hans barn ha rätt till värdet av huset då? låt säga jag gått in till 100% men vi båda står som 50% ägare och därför har de rätt att ärva från fastigheten, av MINA investeringar då. Nej jag tycker inte det är rätt. Hade det varit mina biologiska barn hade de snällt fått vänta till även jag gått bort, och denna krissituation som nu kan hända inträffar aldrig! Lagen är uråldrig och fungerar i kärnfamiljer. Men inte annars. 

Det är STOR skillnad att skriva att du äger huset till 100% om de är du som till 100% betalat huset och att skriva över en del som din sambo betalat.

Klart det är fulspel att påstå att man vill skriva bort tidigare barns arv pga att de är vuxna - om man inte kan tänka sig att ens egna barn också blir arvslösa när de blir vuxna. Klart det är fulspel att frånta ngn sitt arv när det finns alla möjligheter att se till att ens barn klarar sig OCH att särkullsbarnen får sitt.

Vänta fortfarande på om du tyckt det var ok om din man träffade en ny och såg till att göra era barn arvlösa. Ponera då att era gemensamma närmar sig vuxen ålder.
    Brumma skrev 2014-10-03 15:00:00 följande:
    Det är STOR skillnad att skriva att du äger huset till 100% om de är du som till 100% betalat huset och att skriva över en del som din sambo betalat.

Klart det är fulspel att påstå att man vill skriva bort tidigare barns arv pga att de är vuxna - om man inte kan tänka sig att ens egna barn också blir arvslösa när de blir vuxna. Klart det är fulspel att frånta ngn sitt arv när det finns alla möjligheter att se till att ens barn klarar sig OCH att särkullsbarnen får sitt.

Vänta fortfarande på om du tyckt det var ok om din man träffade en ny och såg till att göra era barn arvlösa. Ponera då att era gemensamma närmar sig vuxen ålder.
    Jag har skrivit svar på detta tidigare, men återigen är de vuxna så ja jag ser inget fel med det. Är de fortfarande barn, att vi är försörjningsskyldiga gentemot dem, så nej. 

Samma inställning har jag till mina föräldrar att jag ser hellre att de lever upp alla sina tillgångar än tänker på mig och mitt syskon. 
  • Anonym (Kia)

Jag förstår inte hur föräldrar kan göra allt för att de äldre barnen ska få så lite i arv som möjligt genom att skriva över tillgångar på frun och testamenten där särkullbarnens bata får laglotten. Ofta ser man detta hända i familjer där mannen är ensam om att ha särkullbarn. Medan de flesta av våra vänner där båda har särkullbarn så är det istället naturligt att teckna livförsäkringar så att den överlevande kan lösa ut särkullbarnens istället för att försöka göra de så arvslösa som det bara går. Jag tycker att det är fruktansvärt fult att särbehandla de äldre barnen. Fy skäms på er som gör på det viset!

• Ess
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-03 14:28:19 följande:

Jag hade kontaktat en jurist för ett äktenskapsförord om jag suttit i din sits.
    Självklart ska inte hans barn ha del av din egendom.
    Anonym (Kia) skrev 2014-10-03 16:00:17 följande:

Jag förstår inte hur föräldrar kan göra allt för att de äldre barnen ska få så lite i arv som möjligt genom att skriva över tillgångar på frun och testamenten där särkullbarnens bata får laglotten. Ofta ser man detta hända i familjer där mannen är ensam om att ha särkullbarn. Medan de flesta av våra vänner där båda har särkullbarn så är det istället naturligt att teckna livförsäkringar så att den överlevande kan lösa ut särkullbarnens istället för att försöka göra de så arvslösa som det bara går. Jag tycker att det är fruktansvärt fult att särbehandla de äldre barnen. Fy skäms på er som gör på det viset!

Hade min sambo dött precis när vi hade träffats hade det inte funnits något arv att tala om för hans barn. Nu lever han med mig, som tjänar bra, tidigare har han haft en kvinna som levt på honom och mer eller mindre aldrig jobbat, eller så har han varit ensamstående med tre barn på heltid. Att det ens finns något nu att ärva är tack vare mig. För vi har byggt ihop och satsar framåt på det liv vi vill leva tillsammans. 

Jag förstår inte alls vuxna barns rätt till arv. Om min sambo skulle gå bort låt säga när jag är 65, så är min situation mer utsatt än någon i 30-40 års åldern. Vi lever ju våra liv för att vi ska kunna ha besparingar att leva på när vi blir äldre. Så vi får en trygg pension och tillvaro även då. Min sambo är dessutom rätt så många år äldre än mig, så tyvärr är ju risken rätt stor att han går bort innan mig (usch vill inte ens tänka på det :( ) ska jag då riskera att förlora det vi har byggt upp? Ja det finns livförsäkringar, och nu är ju det ett måste som vi får titta på, men jag tycker ändå inte det är rätt att det måste vara så, att man måste ha pengar till att lägga undan på en dyr livförsäkring. Man är helt klart förlorare när man träffar en man med barn sedan innan eller vice versa. 

Hade vi bara haft gemensamma barn hade de inte ärvt förrän jag också hade dött. Jag hade aldrig behövt oroa mig att kanske behöva sälja hus och hem för att överleva...tycker detta även borde gälla särkullbarn men då givetvis med hälften så mycket som våra gemensamma får eftersom de även ärver deras mamma, och våra gemensamma har ingen annan mer att ärva än oss. 
  • Anonym (Särkullbarn)
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-03 18:00:15 följande:

Hade min sambo dött precis när vi hade träffats hade det inte funnits något arv att tala om för hans barn. Nu lever han med mig, som tjänar bra, tidigare har han haft en kvinna som levt på honom och mer eller mindre aldrig jobbat, eller så har han varit ensamstående med tre barn på heltid. Att det ens finns något nu att ärva är tack vare mig. För vi har byggt ihop och satsar framåt på det liv vi vill leva tillsammans. 

Jag förstår inte alls vuxna barns rätt till arv. Om min sambo skulle gå bort låt säga när jag är 65, så är min situation mer utsatt än någon i 30-40 års åldern. Vi lever ju våra liv för att vi ska kunna ha besparingar att leva på när vi blir äldre. Så vi får en trygg pension och tillvaro även då. Min sambo är dessutom rätt så många år äldre än mig, så tyvärr är ju risken rätt stor att han går bort innan mig (usch vill inte ens tänka på det :( ) ska jag då riskera att förlora det vi har byggt upp? Ja det finns livförsäkringar, och nu är ju det ett måste som vi får titta på, men jag tycker ändå inte det är rätt att det måste vara så, att man måste ha pengar till att lägga undan på en dyr livförsäkring. Man är helt klart förlorare när man träffar en man med barn sedan innan eller vice versa. 

Hade vi bara haft gemensamma barn hade de inte ärvt förrän jag också hade dött. Jag hade aldrig behövt oroa mig att kanske behöva sälja hus och hem för att överleva...tycker detta även borde gälla särkullbarn men då givetvis med hälften så mycket som våra gemensamma får eftersom de även ärver deras mamma, och våra gemensamma har ingen annan mer att ärva än oss. 

Livförsäkring är enbart ett alternativ om man är frisk....

Därför har vi äktenskapsförord på bostaden istället. Min man har bra med tillgångar plus att vi har en sommarstuga och detta får hans barn sedan tidigare ta del av när det är dags så att säga.

Lägenheten känns rättvist att den är min. Jag hade ett förstahandskontrakt i innerstan långt innan jag träffade mannen och den blev ombildad till BR, efter det har jag köpt och sålt lägenheter och på så sätt byggt upp ett riktigt bra kapital i form av lågt belånad lägenhet.

Skulle vi skilja oss har vi ett muntligt avtal sinsemellan på att vi delar lika.
    Anonym (Särkullbarn) skrev 2014-10-04 22:26:57 följande:
    Livförsäkring är enbart ett alternativ om man är frisk....
    Därför har vi äktenskapsförord på bostaden istället. Min man har bra med tillgångar plus att vi har en sommarstuga och detta får hans barn sedan tidigare ta del av när det är dags så att säga.
    Lägenheten känns rättvist att den är min. Jag hade ett förstahandskontrakt i innerstan långt innan jag träffade mannen och den blev ombildad till BR, efter det har jag köpt och sålt lägenheter och på så sätt byggt upp ett riktigt bra kapital i form av lågt belånad lägenhet.
    Skulle vi skilja oss har vi ett muntligt avtal sinsemellan på att vi delar lika.
    Okej så livförsäkring gäller inte när man blir äldre och skulle gå bort? eller går bort i sjukdom? Då måste vi givetvis på något sätt göra så att bostaden i all framtiden kommer bli min enskilda.
  • Ess
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-04 22:39:04 följande:
    Okej så livförsäkring gäller inte när man blir äldre och skulle gå bort? eller går bort i sjukdom? Då måste vi givetvis på något sätt göra så att bostaden i all framtiden kommer bli min enskilda.
    Man ska va fullt frisk när man tecknar en livförsäkring, annars kommer det att finnas inskränkningar i den.
    När man kommer upp i den åldern så att livförsäkringen inte gäller längre, då får man se över alltihop igen. Då är det kanske läge att skriva bostaden på ena parten, eller om det finns en annan lösning som gör det möjligt att behålla bostaden.
    Ess skrev 2014-10-04 23:05:30 följande:
    Man ska va fullt frisk när man tecknar en livförsäkring, annars kommer det att finnas inskränkningar i den.
    När man kommer upp i den åldern så att livförsäkringen inte gäller längre, då får man se över alltihop igen. Då är det kanske läge att skriva bostaden på ena parten, eller om det finns en annan lösning som gör det möjligt att behålla bostaden.
    Men frågan är då om det blir juridiskt bindande om man gör det mycket senare i livet? Svårt att se att man kan göra det strax innan man går bort. Jag tror det faktiskt är säkrast att göra det med en gång helt enkelt.
  • Ess
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-04 23:14:07 följande:
    Men frågan är då om det blir juridiskt bindande om man gör det mycket senare i livet? Svårt att se att man kan göra det strax innan man går bort. Jag tror det faktiskt är säkrast att göra det med en gång helt enkelt.
    Ser ingen anledning till att det inte skulle va bindande, så länge personen som skriver över är vid sina sinnens fulla bruk och inte ligger drogad på sitt yttersta. Sen är ju frågan vad du menar med "mycket senare i livet"?

Jag vet inte riktigt när livförsäkringen upphör att gälla, om det är i samband med pensionsåldern. Är det så, så har ju personen troligen ganska många år att leva och då är det inget som skrivs över i samband med dödsfallet, om man gör det i samband med att försäkringen löper ut.

Men som med allt annat, så ska man alltid prata med jurist och låta en jurist upprätta pappren.

Att skriva över direkt, jo det är ju klart ett alternativ. Om partnern är jäkligt godtrogen. 
  • Anonym (Särkullbarn)
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-04 22:39:04 följande:

Man måste bli godkänd när man tecknar livförsäkring. När man väl har den så faller den ut även om man går bort som äldre. Självmord är väl, som vissa redan påpekat, en orsak till att den inte skulle falla ut - i övrigt gäller den efter vad jag förstår.

Vårt problem är att min man inte får teckna någon livförsäkring och därför återstår, precis som du påpekar, att göra bostaden till enskild egendom.

Jag skulle inte kunna bo kvar om min man föll ifrån och lägenheten var bådas.

Det är inte rimligt tycker jag när 1, vi har barn som inte är vuxna 2, bostaden faktiskt härrör från insatser som jag har gjort och jag står även för alla förbättringsåtgärder med min egen buffert som jag sparat till från mina löner och 3, vi bor i storstad så det rör sig om stora summor pengar som är tänkt för att kunna bo - inte för vuxna barn att sätta sprätt på.
  • Anonym (Särkullbarn)
    Anonym (Särkullbarn) skrev 2014-10-05 10:27:02 följande:

Man måste bli godkänd när man tecknar livförsäkring. När man väl har den så faller den ut även om man går bort som äldre. Självmord är väl, som vissa redan påpekat, en orsak till att den inte skulle falla ut - i övrigt gäller den efter vad jag förstår.

Vårt problem är att min man inte får teckna någon livförsäkring och därför återstår, precis som du påpekar, att göra bostaden till enskild egendom.

Jag skulle inte kunna bo kvar om min man föll ifrån och lägenheten var bådas.

Det är inte rimligt tycker jag när 1, vi har barn som inte är vuxna 2, bostaden faktiskt härrör från insatser som jag har gjort och jag står även för alla förbättringsåtgärder med min egen buffert som jag sparat till från mina löner och 3, vi bor i storstad så det rör sig om stora summor pengar som är tänkt för att kunna bo - inte för vuxna barn att sätta sprätt på.

Tillägg - livförsäkringen måste tydligen omvandlas när man blir äldre för att den ska kunna gälla. Det blir också inskränkningar i den i form av lägre utbetalning.

Taskigt - då riskerar man ju att hamna utan hem som äldre mao.

Jag skulle satsa på enskild egendom i ditt fall.
    Anonym (Särkullbarn) skrev 2014-10-05 10:33:43 följande:
    Tillägg - livförsäkringen måste tydligen omvandlas när man blir äldre för att den ska kunna gälla. Det blir också inskränkningar i den i form av lägre utbetalning.

Taskigt - då riskerar man ju att hamna utan hem som äldre mao.

Jag skulle satsa på enskild egendom i ditt fall.
    ja det är taskigt, och lagen slår fel när det finns särkullbarn. 

Enskild egendom får det helt enkelt bli på fastighet och en del av sparandet. 
Svar på tråden vad har ni skrivit för avtal?