Barnen var 16, 13, 10 och 4 när de skiljde sig, biomamman flyttade direkt ihop med sin nye man och gifte sig i princip så fort de fick möjlighet (dvs efter ca ett halvår från det att de flyttade ifrån varandra) och fick barn ett år senare, ytterligare ett barn efter det. Barnen gillar inte den nye mannen och har inte reagerat positivt på någon av dessa händelser utan tvärtom med gråt och bråk, de har nästan ingen kontakt med sin mamma och anser inte att deras barn är deras syskon.
Vi träffades ett och ett halvt år efter skilsmässan. vi dejtade ca tre månader innan jag träffade barnen, jag flyttade in efter ca åtta månader även om jag var där nästan hela tiden sedan några månader tidigare, barnen var helt med på detta, de tre minsta åtminstone tyckte att det var positivt med en kvinna i huset igen. Vi gifte oss för knappt ett år sedan, efter fem år ihop och barnen tyckte att det var positivt, nu ska vi har barn om några veckor och barnen ser fram emot att bli storasyskon (vet dock inte riktigt med den 17-årige killen, han är mycket tonåring och bryr sig inte så mycket om nånting... ;))
Min man pratade med barnen ensam i början, om att han träffat någon ny och att han ville att de skulle träffa mig, för att de skulle få en chans att säga precis vad de tyckte och inte bara hålla god min och vara artiga om jag också var med. De två stora barnen tyckte att det var bra att pappa träffat någon ny och jag "fick godkänt" efter de första träffarna. Den näst minste pojken kom mycket i kläm i skilsmässan och var den som tyckte värst om mammas nye så han tyckte inte att pappa någonsin skulle skaffa någon ny, men han ändrade sig :) Har för mig att han också pratade med barnen själv om att vi tänkt oss att jag skulle flytta in "på riktigt" (minst inte riktigt hur vi gjorde). Sen har vi pratat med barnen tillsammans om bröllopet och bebisen (förutom till de två äldsta som nu flyttat hemifrån så min man pratade med dem per telefon om det).
Biomamman undrade lite per mail om vem jag var i början eftersom barnen pratade om mig hemma hos dem (de två minsta bodde hos dem vv i början). Jag har dock aldrig träffat henne riktigt, bara sett henne på avstånd på konfirmation och student, hon förbjöd mig att komma på näst minstes skolavslutning för att hon inte var redo att träffa mig...?? Nu på senare tid finns hon inte direkt i vårt liv men de äldsta barnen hade pratat med henne och då hade hon blivit sur för att de inte berättat tidigare att vi gift oss....