• Ambulansliv

Enligt 1177

Om du får rådet av 1177 att ringa 112 för ambulans, fast du eg inte har haft den tanken sådär, du ringde ju 1177 för att du faktiskt inte ansåg det vara nödvändigt med ambulans, utan vill ha råd. 

Ringer du ändå 112 om du får det rådet? 
    (utgå ifrån att det gäller dig själv eller nån i din familj även om jag skriver "Jag")

Från 1177.se

"1177 är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning som du kan ringa dygnet runt, var du än är i landet. Telefonsjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden svarar på dina frågor, bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och hänvisar dig till rätt vårdmottagning när så behövs.

Om någon är akut svårt sjuk - ring alltid 112 till SOS-Alarm! Vid misstänkt förgiftning ska du be att få tala med Giftinformationen."

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Enligt 1177
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-10-18 19:24:55 följande:

Poängen med uppgiften är att sätta in de studerande i tankesättet och processen "Hur tar man reda på vad det är som händer/har hänt", vilket är en process som all sjukvårdspersonal behöver ha med sig och kunna i ryggraden, varesig de är uska på äldreboende, sjuksyrra på onkologen eller överläkare på barnkirurgen. Eller för all del sjuksyrra på ambulansenheten. 

GF = min flickvän (Girl Friend). Som studerar. På universitetsnivå. Till sjuksköterska.

faktum kvarstår. Du kommer med för lite uppgifter. Nån har svimmat! Och sen då? Vem är jag? Den här som har svimmat kan befinna sig på en skola, är jag skolsköterska, på en vårdavdelning, är jag ssk där? På ett köpcenta, kommer jag förbi som privatperson? På äldreboendet, är jag kommunssk, på vårdcentralen, mamma ensam mez 3 barn, ensam hemma....do you see my point? Men detta kan ju vara nyttigt även för girlfrienden lovar dela med mig bara jag får ngt mer info!
  • Ambulansliv
    sextiotalist skrev 2014-10-18 19:26:28 följande:

Och det kan vara tarmvred, sprucken blindtarm eller något annat som kan behöva akut hjälp.

Magsjuka, då har man ytterst sällan så ont att man nästan svimmar, ont kan man ha, men inte så man svimmar.

De jag känner som svimmat av magsmärta 

Gallsten

Bukspottkörtelinflammation

Tarmvred

Det är ju det att vissa får så ont...man är olika känslig

Tarmvred, nja...tarmen rör sig uppenbarligen o diarre e mig veterligen nåt man direkt förknippar m gallsten eller pankreatit.....men visst. Jag röstar dock på magsjuka!
  • Ambulansliv
    Ambulansliv skrev 2014-10-18 19:36:05 följande:

Tarmvred, nja...tarmen rör sig uppenbarligen o diarre e mig veterligen nåt man direkt förknippar m gallsten eller pankreatit.....men visst. Jag röstar dock på magsjuka!

Kan va mensvärk också..jag fick diarre, kräktes o svimmade pga smärtan! Det gick över...
  • sextiotalist
    Ambulansliv skrev 2014-10-18 19:36:05 följande:

Jag hade gallstensanfall (OK en egen gissning eftersom jag valde att inte åka in, men symptomen stämde, men jag svimmade inte) och jag hade diarée också. Magsjuka var det inte
  • Ambulansliv
    sextiotalist skrev 2014-10-18 19:39:28 följande:

Jag hade gallstensanfall (OK en egen gissning eftersom jag valde att inte åka in, men symptomen stämde, men jag svimmade inte) och jag hade diarée också. Magsjuka var det inte

Har sällan fel när jag träffar på gallor o njurstenar...och magsjukor....magsjuka luktar dessutom. Men det var så hon beskrev det o ville sen göra det värre...magsjukan kvarstår.
  • Aniiee
    Ambulansliv skrev 2014-10-18 19:33:41 följande:
    faktum kvarstår. Du kommer med för lite uppgifter. Nån har svimmat! Och sen då? Vem är jag? Den här som har svimmat kan befinna sig på en skola, är jag skolsköterska, på en vårdavdelning, är jag ssk där? På ett köpcenta, kommer jag förbi som privatperson? På äldreboendet, är jag kommunssk, på vårdcentralen, mamma ensam mez 3 barn, ensam hemma....do you see my point? Men detta kan ju vara nyttigt även för girlfrienden lovar dela med mig bara jag får ngt mer info!
    Nej, du har uppenbarligen inte förstått syftet.....
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-10-18 19:54:01 följande:

Nej, du har uppenbarligen inte förstått syftet.....

Jo. Du vet..jag har pluggat på universitetet MEN DU verkar ha svårt att förstå vad som krävs av dig nån har svimmat, och? Jag har mer frågor än du nånsinn kan ana. Så ge mig i vart fall en hint om det är "någon" som ringer 1177, 112 eller om jag kommer dit som ambssk...så behöver vi inte sitta här hela natten o tre dar till. Tack på förhand!
  • Aniiee
    Ambulansliv skrev 2014-10-18 20:10:01 följande:
    Jo. Du vet..jag har pluggat på universitetet MEN DU verkar ha svårt att förstå vad som krävs av dig nån har svimmat, och? Jag har mer frågor än du nånsinn kan ana. Så ge mig i vart fall en hint om det är "någon" som ringer 1177, 112 eller om jag kommer dit som ambssk...så behöver vi inte sitta här hela natten o tre dar till. Tack på förhand!
    Det spelar för tillfället ingen som helst roll. Alla tre är lika giltiga/ogiltiga i nuläget. Men om i ska ta det i "prioritetsordning" (fast då kommer vi få gå igenom det hela tre gånger, om du inte kan vara flexibel), så säg att den här gången har någon ringt 1177. Det fixar du, du tycker ju väldigt mycket om hur det ska fungera.

Det är inte jag som har svårt att förstå syftet med uppgiften...... 
  • Akua
    Ambulansliv skrev 2014-10-18 17:58:33 följande:

Ja är det fortfarande magsjuka ska du hålla dig hemma. Ligg ner o vänta ut det. INGEN vill ha in dig till akuten ändå. Sorry!

Ring en vän! Och vc när dom öppnar.

Vem har sagt att det är magsjuka?

Så du tycker att jag ska ligga med total panik hela natten?

Jag tycker du verkar ha väldigt låg förmåga att känna empati med dina patienter. Det är så sorgligt och tragiskt.
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-10-18 20:22:54 följande:

Det spelar för tillfället ingen som helst roll. Alla tre är lika giltiga/ogiltiga i nuläget. Men om i ska ta det i "prioritetsordning" (fast då kommer vi få gå igenom det hela tre gånger, om du inte kan vara flexibel), så säg att den här gången har någon ringt 1177. Det fixar du, du tycker ju väldigt mycket om hur det ska fungera.

Det är inte jag som har svårt att förstå syftet med uppgiften...... 

Syftet är att du önskar sätta dit mig

Men visst...

- 1177 det är syster Berit. Vad kan jag hjälpa till med?
  • Aniiee
    Ambulansliv skrev 2014-10-18 20:33:42 följande:
    Syftet är att du önskar sätta dit mig

Men visst...

- 1177 det är syster Berit. Vad kan jag hjälpa till med?
    Nej, ska du gå in i det med den attityden tänker jag inte slänga bort tid på dig. Jag önskar inte sätta dit dig, jag önskar förstå hur du tänker. Men som sagt.....
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-10-18 20:37:55 följande:

Nej, ska du gå in i det med den attityden tänker jag inte slänga bort tid på dig. Jag önskar inte sätta dit dig, jag önskar förstå hur du tänker. Men som sagt.....

Men vad ska jag skriva då? Nån har svimmat....har DU svimmat? Ett barn, en 99 åring, en hjärtsjuk, en diabetiker? Men fattar du va mkt frågor jag måste ställa innan vi ens kommet till säkert det du menar!!! Därför!!!! Ge lite mer ibfo för att detta inte ska ta 3 dygn. Och kan du inte förstå skillnaden på att sitta i tel el att se pat...då kan vi lägga ner, ja. Du har en attityd som visar brist på kunskap o förståelse.
  • Ambulansliv

Funderar på vart hon tog vägen?

• Anonym (Beror på)

Det beror på skicket hos personen ifråga och om jag har möjlighet att själv få personen till akuten plus hur långt det är till akuten. Har jag tillgång till bil och jag känner att personen ifråga klarar av att ta sig till bilen och till akuten så kör jag särskilt om det inte är så långt till akuten. Fast självklart frågar jag personen ifråga också vad denne anser.

Jag gör så av två orsaker:

1) Med en prio 2 larm så är man inte så högprioriterad och därför kan det dröja innan ambulansen dyker upp. Dessutom kan det vara så att medan du/den sjuke/skadade prio 2 patienten körs till sjukhuset så blir en prio 1 patient lidande och får vänta onödigt länge på att få den akuta vård denne behöver

2) Vistas man något så när nära akuten, som jag som bor i storstad, så är det inte långt till akuten och då kan det gå betydligt fortare att själv ta sig till akuten än vad det skulle tagit om man hade väntat på ambulans. Så varför vänta?

• Ambulansliv
    Anonym (Beror på) skrev 2014-10-18 22:40:50 följande:

Det beror på skicket hos personen ifråga och om jag har möjlighet att själv få personen till akuten plus hur långt det är till akuten. Har jag tillgång till bil och jag känner att personen ifråga klarar av att ta sig till bilen och till akuten så kör jag särskilt om det inte är så långt till akuten. Fast självklart frågar jag personen ifråga också vad denne anser.

Jag gör så av två orsaker:

1) Med en prio 2 larm så är man inte så högprioriterad och därför kan det dröja innan ambulansen dyker upp. Dessutom kan det vara så att medan du/den sjuke/skadade prio 2 patienten körs till sjukhuset så blir en prio 1 patient lidande och får vänta onödigt länge på att få den akuta vård denne behöver

2) Vistas man något så när nära akuten, som jag som bor i storstad, så är det inte långt till akuten och då kan det gå betydligt fortare att själv ta sig till akuten än vad det skulle tagit om man hade väntat på ambulans. Så varför vänta?

Har du några exempel på tillstånd?
  • Anonym (Beror på)
    Ambulansliv skrev 2014-10-19 10:49:28 följande:
    Har du några exempel på tillstånd?
    Ringer jag 1177 har jag troligtvis redan gjort den bedömningen att personen ifråga inte behöver ambulans. Men ok, ett exempel:

I detta fall hade jag inte ringt efter ambulans: m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2515220-ambulans-drojde-till-spadbarn

Ett annat exempel: Jag ringer 1177 för att någon haft ont någonstans en längre tid, tex kraftig huvudvärk och jag ringer och frågar om råd och de säger att jag ska ringa ambulans. Då ringer jag efter ambulans förutsatt att jag innan har frågat den jag pratar med på 1177 om den verkligen anser att det är bättre att vänta ut en ambulans än att själv åka in och vara inne på mindre än 10 minuter. Tycker den att ambulans är bättre, ja, då följer jag rådet, annars inte.
  • Ambulansliv
    När ska vi börja? Väntar och väntar!
  • Ambulansliv
    Och jag är villig att dela med mig av hur jag tänker, om du ger mig rätt förutsättningar!
  • Anonym (Magnum)

Ringer man 1177 och ens barn har feber måste man omedelbart åka upp för då är det något allvarligt fel på barnet, även om man anger att barnet har en förkylning (gäller bebisar)! Ringer man själv och man tex ej har någon känsel i benen så råder dom dig att gå och vila lite, dricka lite te och läsa en mysig bok.

Jag har slutat ringa 1177 för att dom råder en alltid till mycket märkliga saker, sedan är dom oftast otrevliga också när man ringer!

Bättre googla och skaffa din egen uppfattning, ingen känner dig själv eller ditt barn bättre!

Svar på tråden Enligt 1177