• linn74

Bebis och hund

Hej,
    Snart får vi hem vår valp. En Cavalier. (om drygt 2 veckor får vi hem den)
    Vi har en dotter på 6 år o en bebis på 6 månader.
    Vi har haft hund innan men sista avlivades (gammal o sjuk) när dottern var dryga året. Så bebis o valp har vi inte haft samtidigt.
    Nu önskar jag era bästa tips o råd kring det..
    Tänker att man på ngt bra sätt(hur??) ska lära valp o bebben att visa varandra hänsyn.
    O ang rumsrenhet, gick ni ut med er valp nattetid? Eller sov den hela natten? Och hur lång tid tog det att få den rumsren?
    Andra bra tips/råd kring bebis o valp??
    Dottern är hyfsat hundvan, mormor har vovve o vi är ibland hundvakt o hon vet ju hur man visar hänsyn tex.

/L

• Svar på tråden Bebis och hund
  • Dexter dot com

Förbred dig på att ha ögon i nacken hela tiden så barnet inte kommer åt hunden och valpen inte ser barnet som en "lekkamrat" att leknaffsa i. Det stora barnet är ju gammalt nog att förstå att låta valpen vara när den sover, äter osv men jag tror det jobbigaste är med ett krypande barn.
    Se till att valpen har en egen plats dit barnen aldrig har tillträde och en stor valphage är väldigt praktiskt när valpen blir övertrött eller du inte kan ha kontroll till 100%.
    6åringen kan du ju låta träna valpen under din övervakning förstås.

Ang rumsrenhet är det väldigt individuellt. Jag har haft valpar som behövt ut 2-3 g/timmen och 2 g/natt tills dom varit 7-8 månader och andra som sovit 6-7 timmar i sträck per natt. Vissa har kunnat hålla sig någon timme runt 3-4 månader och andra inte förren 8-9 månader men runt året har alla varit rumsrena. Förbred dig på det värsta så känns det bara skönt om det inte blir så :)

Är ni flera hemma så en tar hand om bebisen när du ska ut med valpen stup i kvarten eller hur löser du det?

• linn74

Tack för svar! Första veckan är sambon hemma med mig. Sen efter det är jag o bebben o dottern innan o efter skolan. Sambon jobbar dagtid vardag. Valde mellan att köpa hund nu eller till våren o rådade med en annan hundägare som oxå har barn som sa att nu är bäst, bära ut en bebis är lättare när valpen ska ut, än att klä en ettåring som kanske går/springer o kanske inte vill med ut. Så då kände vi att nu är bäst. O planen är att jag ska vara hemma länge. Vi kommer kämpa med rumsrenhet men tyvärr kan jag tänka att ngn gång kanske jag inte hinner ut, men vi har trädgård o bor i villa så jag tror att de flesta ggr löser det sej.

Svar på tråden Bebis och hund