• Ladymiss

Helammar - kan man ge ersättning enstaka gång när man ska bort?

Hej!

Jag har en bebis på 5 veckor som jag helammar och det funkar jättebra. Nu undrar jag om det är möjligt att ge ersättning någon enstaka gång när jag ska bort kortare stunder så att pappan kan mata? T ex när jag ska på läkarbesök eller göra ett besök hos frissan.

Jag har försökt att pumpa ut bröstmjölk med en handpump från meddela, men det kommer bara några få ml. De första två veckorna pumpade jag två-tre tillfällen för att även pappan skulle få mata, och då fick jag ut ca 70 ml, men nu går det bara inte. Annars skulle jag givetvis pumpa ut mjölk istället för att ge ersättning. Jag har även en flaska från meddela som ska vara "amningsvänlig", den har funkat bra när pappan matat så den tänkte jag isåfall att vi kunde använda vid matning med ersättning.

Isåfall - vilken ersättning ska jag ge? Snälla hjälp mig :)

• Svar på tråden Helammar - kan man ge ersättning enstaka gång när man ska bort?
  • Duckan

För oss funkade det. Nan på flaska och hon hade inga problem med att äta det och sen gå tillbaka till amning.

• The Fugly

Funkade bra här också. Vad gäller ersättning är det rätt individuell vad som funkar. Vi körde inledningsvis på NAN 1 i tetra. Ger man sällan är det onödigt att öppen en pulverförpackning som inte kommer gå åt.

• Sisisisi

För oss funkade det bra med andra barnet! Bebisen fick flaska 1-2 gånger i veckan. Men med första funkade det inte, han vägrade ta flaskan.

Använde ersättning på tetra.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • isolande

Mina båda har fått ersättning enstaka ggr om jag varit iväg några timmar. Har funkat hur bra som helst. Men jag började träna tidigt på att få dem att ta flaska, just för att jag inte ville vara helt låst av amningen.

Tror jag testade 2-3 ggr/vecka att ge på flaska, bara kanske 10-20 ml, redan från att de var några veckor gamla bara.

• ArthurDent

Det funkar jättebra om hen accepterar ersättningen, men vissa som bara ätit bröstmjölk nobbar allt annat stenhårt. 

Om det inte fungerar med ersättningen och du vill göra ett försök till att pumpa ur kanske följande kan vara till hjälp:
    Det där med att mjölka ur är lite känslotriggat. Gosandet med barnet sätter normalt  i gång utsöndringen av amningshormon som sätter i gång utdrivningseffekten. Utan utdrivningseffekten så blir det inte mycket. Så när man mjölkar ur så underlättar det om man liksom fantiserar sig in i amningen, tänker hur barnet ligger där och äter och mår bra. Blunda och slappna av...
    Innan utdrivningseffekten sätter igång kommer bara lite droppar, när den sätter igång så pirrar det liksom i bröstet och det kan spruta mjölk.

Själv grejade jag inte alls med apparaten, men mjölka för hand gick bra. Det kändes väl lite mindre mekaniskt så det var lättare att få igång utdrivningseffekten. 

• fannybk

För oss funkade det också och vi använde medelas amningsvänliga flaska. Men det blev mest bröstmjölk för jag hade lätt för att pumpa. Blev 80-150 ml varje gång. Det tog ett tag att få till pumpningen så vill du ge bröstmjölk kan du försöka pumpa lite till ändå. Jag pumpade lite olika tider på dygnet och kom fram till att jag fick ut mest på natten för då somnade sonen om snabbt under amningen och brösten var fortfarande rätt fulla så då blev det lättare att få ut. Det bröstet han inte sög på började läcka så det var bara att pumpa på det direkt efter så fick jag ut mycket. Annars är ju ersättningen smidig om er bebis gillar den.

Svar på tråden Helammar - kan man ge ersättning enstaka gång när man ska bort?