• bello20

Mjölkersättning på flyget??

Hej. Jag ska iväg och flyga med min dotter som är 4 och en halv månad. Jag matar henne med ersättning (NAN) och jag undrar hur det blir på flyget, någon som har erfarenhet?

Jag ska vara borta 1 vecka och tänkte ta med 4 st lådor vilket ger 8 påsar, då jag är rädd att bagaget tappas bort så vill jag ta med alla påsar i handbagaget, tror ni jag får det? Eller är det inte tillåtet? Jag tänkte ta några i mitt handbagage och resten i mammas handbagage eftersom hon ska åka med mig. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Mjölkersättning på flyget??
  • Vokalissan

I sverige är de obehagligt slappa vid säkerhetskontrollen när det kommer till barnmat! Riktigt läskigt! Viftar bort det och låter allt passera. På Heathrow är det verkligen annorlunda! Där kollar de ALLT!

Men ja, du får ta med dej all barnmat du behöver men var beredd på att smaka.

• bello20
    Hjärtefröjd skrev 2014-10-02 18:05:05 följande:

På flyget skulle jag rekommendera ersättning i tetrapack. Mycket smidigare än att blanda pulver. Och ja, man får ta med både vätska och mat i handbagaget, så länge det är barnmat.

Ska jag behöva öppna alla förpackningar för att smaka? Det hoppas jag inte haha
  • bello20
    22 skrev 2014-10-02 18:04:50 följande:

Jag flög med min son för några månader sen och då gick de bra att ta med färdig blandade förpackningar. Även pulver. Vi hade dock bara så det räckte till kanske 6 flaskor

Det är inte flyget jag oroar mig över utan själva mängden jag ska ha för hela resan då jag vill ha allting i handbagaget eftersom jag är rädd att det vanliga bagaget tappas bort.
  • bello20
    Vokalissan skrev 2014-10-02 18:39:03 följande:

Du får alltså ta med dej vatten i termos också utan problem. Smaka bara.

Ok jag kan ju prova ha med vatten, har ju en plan b ifall jag måste hälla ut det. Men jag hoppas inte jag ska behöva öppna alla 8 påsar med pulver bara för att smaka.. :-P
  • Anonym (Flygplatskontrollant)

Hej,

Du får ha med dig barnmat som är färdigblandad och du ska inte smaka på det. ( det var så förr, inte längre)

Däremot kan det slumpa sig att maten ska testas i maskin som finns i kontrollen och det kan finnas en risk att de inte godkänns. Antingen för att behållaren innehåller ett förbjudet ämne eller helt enkelt för att maskinen inte klarar av att känna av vad det är gör något. Men det är väldigt liten risk för det och det behöver inte betyda att du inte får med dig det.

Gällande varmt vatten i termos så testas det också.

All barnmat ska vara i ditt handbagage. Din mamma har ju inget litet barn med sig och har därför ingen anledning att få godkänt att ha barnmat med sig.

• Dixie
    bello20 skrev 2014-10-02 18:38:31 följande:
    Ska jag behöva öppna alla förpackningar för att smaka? Det hoppas jag inte haha
    det har jag fått göra - och har därför alltid haft med både pulver och tetravälling - men de sista gångerna vi har flugit har barnmaten istället fått röntgas i en särskild maskin - så då slapp man öppna! 
  • bello20
    Anonym (Flygplatskontrollant) skrev 2014-10-02 18:58:27 följande:

Hej,

Du får ha med dig barnmat som är färdigblandad och du ska inte smaka på det. ( det var så förr, inte längre)

Däremot kan det slumpa sig att maten ska testas i maskin som finns i kontrollen och det kan finnas en risk att de inte godkänns. Antingen för att behållaren innehåller ett förbjudet ämne eller helt enkelt för att maskinen inte klarar av att känna av vad det är gör något. Men det är väldigt liten risk för det och det behöver inte betyda att du inte får med dig det.

Gällande varmt vatten i termos så testas det också.

All barnmat ska vara i ditt handbagage. Din mamma har ju inget litet barn med sig och har därför ingen anledning att få godkänt att ha barnmat med sig.

Så man får alltså ha med mjölkersättning i pulverform i handbagaget?
  • Dixie
    bello20 skrev 2014-10-03 14:39:28 följande:
    Så man får alltså ha med mjölkersättning i pulverform i handbagaget?
    JA! 
  • Chrysabelle
    bello20 skrev 2014-10-02 18:37:33 följande:
    Jag tänkte be på något cafe om kokt vatten och hälla i termosen. Efter gaten
    Wow, det hade jag aldrig pallat med.
  • Skumbollen
    bello20 skrev 2014-10-02 18:37:33 följande:
    Jag tänkte be på något cafe om kokt vatten och hälla i termosen. Efter gaten smile1.gif
    Varför inte bara be om tevatten på planet?
  • Grönöga

Det i pulver får både du och din mor ha i handbagaget. Vill du ha tetror med dig får du ha så många som krävs för flygningen.

• bello20
    Chrysabelle skrev 2014-10-03 14:54:11 följande:

Wow, det hade jag aldrig pallat med.

Varför inte?
  • bello20
    Skumbollen skrev 2014-10-03 15:09:31 följande:

Varför inte bara be om tevatten på planet?

Jo det går ju också Kanske gör det istället.
  • bello20
    SpanskaFlugan skrev 2014-10-03 15:32:05 följande:

Risken att bagaget tappas bort är väldigt liten, varför är du så oroad för det?

För att risken finns ju.. har vänner som berättat historier om deras borttappade bagage.
  • Chrysabelle
    bello20 skrev 2014-10-08 00:46:20 följande:
    Varför inte?
    Dels vet du ju inte om de verkligen kokar vattnet, de kanske bara säger att de gör det. Dels vet du inte om de vill ge dig vatten, de kanske säger att de inte går. Ska du gå runt och leta efter vatten på stan då?
  • bello20
    Chrysabelle skrev 2014-10-08 10:33:14 följande:

Dels vet du ju inte om de verkligen kokar vattnet, de kanske bara säger att de gör det. Dels vet du inte om de vill ge dig vatten, de kanske säger att de inte går. Ska du gå runt och leta efter vatten på stan då?

Då ber jag bara om kokt vatten på flyget
Svar på tråden Mjölkersättning på flyget??