• Anonym (TS)

hur få 9-åringen att sova på sitt rum, i sin säng!?

Jag är fan desperat på råd här!! Min 9-åring sover aldrig en hel natt i sin säng!
    Det är jobbigt som fan för samlivet med mig man, nu har vi fått ett till barn och det äldre barnet vill knappt somna ens i sin säng.

Vafan ska jag göra!? Får dåligt samvete av att säga nej också ju.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden hur få 9-åringen att sova på sitt rum, i sin säng!?
  • Anonym (TS)

Nej detta är inget nytt beteende. Jag anser inte heller att vi på nåt sätt skulle vara osunda eller udda. Mer att folk inte pratar om det kanske...?

Iallafall, han känner sig tryggare hos oss och somnar lättare säger han. Oftast somnar han i egen säng, otroligt sällan han får börja i våra sängar.

Men han kommer in varenda natt och jag undrar hur ni andra gör? Låter ni dom ligga jämte er? Eller lägger ni en madrass på golvet? Säger åt dom att somna om i sina egna sängar?

• Anonym (333)
    Anonym (TS) skrev 2014-10-02 23:55:54 följande:

Jag är fan desperat på råd här!! Min 9-åring sover aldrig en hel natt i sin säng!
    Det är jobbigt som fan för samlivet med mig man, nu har vi fått ett till barn och det äldre barnet vill knappt somna ens i sin säng.

Vafan ska jag göra!? Får dåligt samvete av att säga nej också ju.

Hur gör ni andra?

Du kan börja med att sluta svära! Antar att du svär åt din son också vilket gör honom ännu mer otrygg!
  • Anonym (TS)
    Anonym (333) skrev 2014-10-09 08:24:29 följande:
    Du kan börja med att sluta svära! Antar att du svär åt din son också vilket gör honom ännu mer otrygg!
    hahaha rolig slutsats. Alltså, hur tänkte du nu? Bara för att jag svor i min trådstart, svär jag åt min son och gör honom så otrygg att han inte kan sova i egen säng? hahahahaha
  • SupersurasunkSara
    Anonym (TS) skrev 2014-10-09 08:02:06 följande:

Nej detta är inget nytt beteende. Jag anser inte heller att vi på nåt sätt skulle vara osunda eller udda. Mer att folk inte pratar om det kanske...?

Iallafall, han känner sig tryggare hos oss och somnar lättare säger han. Oftast somnar han i egen säng, otroligt sällan han får börja i våra sängar.

Men han kommer in varenda natt och jag undrar hur ni andra gör? Låter ni dom ligga jämte er? Eller lägger ni en madrass på golvet? Säger åt dom att somna om i sina egna sängar?

Ok så han har varit så ända från start? Sen han var liten alltså?

Säger han varför han är otrygg? Drömmer han? Har något hänt tidigare som gör honom osäker/otrygg?
    Lugn musik på hela natten, tror du det kan hjälpa? En liten nattlampa?

Om inte, låt honom sova inne hos er, blir det blir trångt i sängen så skaffa en till och ställ in i ert rum, alt en madrass på golvet beroende på vad ni har för plats.
    Säg att om han vaknar på natten så är han välkommen att komma in och lägga sig där och låt det vara så, det ger sig nog ändå med tiden.

Det är klart att det är tufft, men är han otrygg så är han hur annorlunda några tycker att det är men kan han inte säga vad det är och ni inte kan komma tillrätta med det så är det ju så att ha barn, att man får sätta sig själv sist rätt ofta.
  • okejjjjjjjjjj

Jag sover med min man för att jag älskar honom och är attraherad av honom, delar mitt liv med honom. Innan jag träffade honom sov jag själv. Det har ingenting att göra med att jag "inte vill sova själv", jag har inga provlem att sova själv, alls. Som en trygg människa. 

Mitt barn är också trygg, hon kommer in till mamma och pappa när hon känner sig otrygg, ex vid mardrömmar eller sjukdom. Annars sover hon själv. För hon har inte hittat en person hon vill dela sitt liv och sin säng med ännu. Hon är tre. 

Fattade inte hur man citerade, men detta är svaret på det där löjliga "sover du och din man i enskilda rum också?!"

• okejjjjjjjjjj
    okejjjjjjjjjj skrev 2014-10-09 08:54:02 följande:

Jag sover med min man för att jag älskar honom och är attraherad av honom, delar mitt liv med honom. Innan jag träffade honom sov jag själv. Det har ingenting att göra med att jag "inte vill sova själv", jag har inga provlem att sova själv, alls. Som en trygg människa. 

Mitt barn är också trygg, hon kommer in till mamma och pappa när hon känner sig otrygg, ex vid mardrömmar eller sjukdom. Annars sover hon själv. För hon har inte hittat en person hon vill dela sitt liv och sin säng med ännu. Hon är tre. 

Fattade inte hur man citerade, men detta är svaret på det där löjliga "sover du och din man i enskilda rum också?!"

NUUU kom citeraknapparna. Jag var tvungen att "skapa kontot" först. Har glömt lösenordet till mitt vanliga.
  • MxMeNow
    okejjjjjjjjjj skrev 2014-10-09 08:54:02 följande:

Jag delar mitt liv med mina barn och älskar dom. Vi samsover för att det är mysigt, inga konstigheter.
  • Anonym (L)

Min dotter slutade komma till min säng några månader efter att hon fyllde 8. Hon var helt enkelt van att sova mellan först oss, och sen bredvid mig efter att vi gick isär. Hos pappa sover hon fortfarande bredvid honom, han är inte störd av det, det var jag däremot, så jag är väldigt nöjd nu när hon inte längre kommer. Snart 9 år, och kan somna om själv om hon vaknar på natten, vaknar hon före mig går hon upp själv numera.

Det är kanske helt enkelt en mognadsfråga?
    Mitt barn sov hos oss redan från födseln, om TS barn också gjort det är det kanske inte så lätt att lära om.

• Anonym (___)
    MxMeNow skrev 2014-10-09 12:50:46 följande:
    Jag delar mitt liv med mina barn och älskar dom. Vi samsover för att det är mysigt, inga konstigheter.
    Kan det vara så att du själv har sovit med dina föräldrar till rätt sent upp i åldern?

Jag har ALDRIG sovit med mina föräldrar någon gång. Deras säng var deras. Var vi barn oroliga/ sjuka/ ledsna nattetid tog mamma in en madrass och la sig på golvet inne hos oss.

När vi fick barn var det därför en självklarhet att få barnen att sova själva, mestadels för att jag är grymt beroende av min sömn och blir sur grinig och allmänt hemsk om jag inte får sova ut. 
    Med barn 1 gick detta bra från dag 1 och med barn 2 gick det från hon var 3 månader. Det var tre lååånga månader av dålig sömn och underbart när hon väl var trygg i sin egen säng.

I mina öron låter det mao galet jobbigt att ha samsovit till 9 år, eftersom att det är så främmande från min egen verklighet.

Eftersom att jag själv sov ensam om nätterna tills jag och maken flyttade ihop tycker JAG att den jämförelsen haltar.
  • Rocket Mania
    Anonym (signe) skrev 2014-10-04 17:22:22 följande:

OJOJOJ.....nioåringar som skall NATTAS????? seriös????? nu e jag verkligen chockad....(har fyra barn ja). Alltså...what...??? En sjuåring redan kan man ju TALA allvar med, förklara saker o ting och dom skall även förstå o kunna genomföra dylika normala saker. Förutsatt att ingettrauma ligger i bakgrunden.

Att ha fyra barn gör en tydligen inte till förälder...

Även en 15-åring kan ha behov att att nattas. Jag har behov av att bli snattad ibland. Fortfarande. Fast jag är vuxen. 

Att natta behöver inte innebära att man vankar runt med ungen på armen utan att man följer den in till sängen, stoppar om, kanske läser lite eller pratar om dagen, pussar god natt och släcker lampan. Gör du inget sådant för dina barn? 
  • MxMeNow
    Anonym (___) skrev 2014-10-09 15:21:31 följande:

Kan det vara så att du själv har sovit med dina föräldrar till rätt sent upp i åldern?

Jag har ALDRIG sovit med mina föräldrar någon gång. Deras säng var deras. Var vi barn oroliga/ sjuka/ ledsna nattetid tog mamma in en madrass och la sig på golvet inne hos oss.

När vi fick barn var det därför en självklarhet att få barnen att sova själva, mestadels för att jag är grymt beroende av min sömn och blir sur grinig och allmänt hemsk om jag inte får sova ut. 

Med barn 1 gick detta bra från dag 1 och med barn 2 gick det från hon var 3 månader. Det var tre lååånga månader av dålig sömn och underbart när hon väl var trygg i sin egen säng.

I mina öron låter det mao galet jobbigt att ha samsovit till 9 år, eftersom att det är så främmande från min egen verklighet.

Eftersom att jag själv sov ensam om nätterna tills jag och maken flyttade ihop tycker JAG att den jämförelsen haltar.

Absolut inte. Min mamma berättar regelbundet om hur hon lät mig ligga och skrika i sängen tills jag somnade för mig själv som bebis. Så att samsova hände aldrig, inte ens vid mardröm och sjukdom när jag var barn.

Min nioåring sover oftast inte hos oss, bara om han oroar sig eller är sjuk. Vi har ett stort sovrum med fem sängar, sen har alla barnen egna rum med egna sängar. Vill dom sova hos oss gör dom det, vill dom inte sover dom i sina rum. Men möjligheten finns alltid.
  • Anonym (naker)

Barnet ska självfallet sova i sin egen säng

Behöver hen ha dörren öppen fine , men man sover i sin egen säng när man är så stor punkt 

Diskutera inte med barnet. Argumentera inte. Kom med klara direkta direktiv som ska följas, end of story 

• Anonym (naker)

Barnet ska självfallet sova i sin egen säng

Behöver hen ha dörren öppen fine , men man sover i sin egen säng när man är så stor punkt 

Diskutera inte med barnet. Argumentera inte. Kom med klara direkta direktiv som ska följas, end of story 

Svar på tråden hur få 9-åringen att sova på sitt rum, i sin säng!?