• smuffel

hjälp med att välja hundras

Hej 

Jag tänker mig att det hade vart fint att skaffa hund såsmåningom, och behöver lite hjälp i hur jag kan sortera fram de hundraser som känns intressanta för mig.

jag växte upp med en labrador men har i vuxen ålder aldrig haft hund tidigare, jag vet dock att jag skulle göra allt för att ta hand om min nya vän på bästa sätt.

jag tänker mig att jag vill ha en liten till medelstor hund. 

jag hade tyckt det var roligt om den var lätt att lära trix, kommer gå valpkurs och skulle kanske även tycka det var roligt att träna lite agility, men aldrig tävla i någon gren, mest för att stimulera hunden och ha det som ett fritidsintresse. 

jag vill inte vara tvungen att gå en långpromenad varje dag för att hunden inte ska känna sig rastlös eller få höftproblem, men jag vill ändå att hunden ska orka (och klara lydnadsmässigt) springa med mig en mil två-tre gånger i veckan, kanske även hänga med på längdskidor eller cykling. jag hade tyckt det var roligt att ta med den på vandringssemester eller längdskidsemester, så den borde klara att gå en längre tid i långsamt tempo också. 

Jag jobbar 8-5, tänker mig ett hunddagis, så den bör ju kunna interagera med andra hundar och förhoppningsvis också tycka att det är lite roligt? :) 

nån gång hoppas jag även få barn och vill då att hunden ska gå bra ihop i en sån situation. 

jag ogillar skall,  och jaktegenskaper hos en hund och vill heller inte behöva höja rösten för mycket för att den ska lyssna på mig. hade gillat att inte behöva ha den kopplad jämt utan kunna lita på att den inte sticker iväg (detta kanske helt är träningsfrågor jag vet inte, men vissa raser har väl mer tendens att inte klara det än andra känner jag ändå?) 

Jag tycker det är sött med lite fluffigare päls, men det är sekundärt. Jag har inget emot att tvätta och borsta ibland, helst inte mer än en gång i veckan, och absolut inte kamma kamma kamma nu ska vi stå och se fina ut, det är ändå en spring och lekhund. 

jag bor i hus nära grönområde nu, men det är bara ett hyreskontrakt, vet inte hur länge detta kommer vara tyvärr, men min tidigare boendesituation i små lägenheter har hållt mig tillbaka från att skaffa hund i många år nu, jag vill inte behöva vänta mer för att det kanske blir sämre boendemässigt senare, man löser väl det så gott det går när man kommer dit? kan väl bo längre ut från stan i närheten av grönområde och gå ut mer ifall det händer? eller vad har ni för erfarenhet med hund i hyreslägenheter?

jag har tänkt igenom detta ekonomiskt och skulle klara det, gäller bara att prioritera rätt! 

även om jag vill att hunden är något aktiv så uppskattar jag även lugna egenskaper mellan aktiviteterna. 

vad behöver jag mer ta ställning till/ tänka på? 

• Svar på tråden hjälp med att välja hundras
  • Aniiee

En sheltie. Bra nybörjarhund, bryr sig inte så mycket om ni ligger på soffan hela dagen eller springer tre maror på raken, snälla, intelligenta som fasan, inte mellanstora men inte små heller (mycket robusta hundar), lojala, lite valliga, barnkära, mycket och fluffig päls men den behöver INTE vårdas stup i kvarten. KAN bli både skälliga och nervösa och det blir för mycket hundar (hunddagiset bör vara hyfsat litet, då blir det mer alternativ flock och en sheltie kan stortrivas), men det kan alla hundar. Det är sånt där man jobbar med.

Shelties är en hyfsat frisk ras också.

Just my 2..... 

We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Dexter dot com

Det är svårt att rekommendera en ras då du inte vill behöva gå långpromenader men ändå vill ha en hund som klarar rätt tuffa motionspass då och då. Hur mycket tid är du beredd att lägga på promenader och aktivering per dag?
    Om du inte tänker köra agility vad har du tänkt då att aktivera hunden med?

Att ha hund i små lgh är inga som helt problem så länge du aktiverar hunden ordentligt och ensamhetstränar den så den klarar några timmars ensamhet. 

Att kunna ha en hund lös med 100% kontroll kräver mycket träning även om det är en hund med noll jaktinstinkt och att rekommendera en ras som skulle klara av den oftast stressiga miljön på dagis är omöjligt då det är helt individuellt hur stresstålig och trygg en hund är. Att ha en plan B om det inte funkar är nödvändigt så se till att du har några hundvakter som kan ta hunden om det inte funkar med dagis. Tänk också på att dom flesta dagis inte tar emot valpar under 6 månader så se till att fixa ledighet länge eller dagmatte tills valpen kan skolas in på dagis.

Tänk också på att ha en ordentlig buffert för även om hunden är försäkrad så kan kostnaderna skena iväg snabbt om tex en större op behöver göras eller hunden skadar sig och behöver rehab .

• smuffel

Sheltie låter som ett mycket bra alternativ, tack för tipset! 
    tar gärna emot fler åsikter på andra raser också, känns som ett viktigt beslut och jag vill alltid veta att jag har valt noga och inte bara tyckt att första alternativet blir bra utan att utvärdera vidare.

Anledningen att jag är lite vag gällande daglig motion är för att jag tänker att jag kan anpassa min vardag en del. Antingen kanske vi kan cykla till jobbet/hunddagiset (ca 10 km) (blir det för hårt för hunden att springa på asfalt varje dag?) väl på dagiset får ju hunden stimulans och motion där. och sedan cyklar vi hem, i så fall blir det ju väldigt mycket motion. sedan finns det ju några månader per år som det är svårt att cykla och 10 km känns för långt för att gå två gånger om dagen tidsmässigt. då kanske man får ta bilen dit och gå en liten extrasväng när man kommer hem, men då vill jag inte behöva gå en timme varje dag, snarare att det kan räcka med 20 min tre dagar och sedan en timme två dagar (helgerna löser sig ju alltid) alternativt att dagiset är närmare min bostad än mitt jobb och vi tar en promenad till och från det varje dag. 

jag menade egentligen att agilityträning hade vart rätt kul, men att det ibland också kunde räcka med "egenträning" med trix och aport och lydnad och sånt man fått lära sig på kurserna man vart på. 

jag har lite flexibelt jobb och har ibland möjlighet att jobba hemifrån så jag har möjlighet att vara hemma extra mycket i en början och att pussla lite om det skulle behövas.

• GrönaDruvan
    Aniiee skrev 2014-10-03 00:39:28 följande:

En sheltie. Bra nybörjarhund, bryr sig inte så mycket om ni ligger på soffan hela dagen eller springer tre maror på raken, snälla, intelligenta som fasan, inte mellanstora men inte små heller (mycket robusta hundar), lojala, lite valliga, barnkära, mycket och fluffig päls men den behöver INTE vårdas stup i kvarten. KAN bli både skälliga och nervösa och det blir för mycket hundar (hunddagiset bör vara hyfsat litet, då blir det mer alternativ flock och en sheltie kan stortrivas), men det kan alla hundar. Det är sånt där man jobbar med.

Shelties är en hyfsat frisk ras också.

Just my 2..... 

We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
    När jag var på hunddagis så sa vi att sheltie är den perfekta dagis hunden!
  • smuffel

pudlar förknippar jag lite med ursäkta uttrycket "löjliga" klippningar, gillar naturligt utseende. men det går ju förstås att bara låta bli att klippa dem så :) 

• Axo

Väldigt svårt att ge några rastips när du har så många specifika krav. Mycket av det du säger är helt enkelt en uppfostringsfråga och inte särskilt rasbundet.

Jag skulle inte rekommendera att cykla två mil om dagen, särskilt inte på asfalt. Och tänk på att du inte kan cykla på allvar med hunden innan den är 18 månader, helst över två år.

Jag tror du måste sätta dig ner och fundera på varför du vill ha hund, vad du vill ha för egenskaper på den och hur mycket av din fritid som du vill lägga på en hund.

• Aniiee
    lsc skrev 2014-10-03 19:04:00 följande:

Kungspudel - smart lättlärd - barvänlig - pålitlig 
    inte sönderavlad - en mycket underskattad hundras
    om man samtidigt vill ha en rimligt snäll hunde-

Deet ääär juste att ha aggressiva o lydiga hundar på
    sitt sätt - men jävligt jobbigt att man måste vakta dom
    så att dom inte biter folk

Kungspudel = stor hund. Vilket TS inte ville ha.....
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Kpax
    Axo skrev 2014-10-05 19:58:03 följande:

Väldigt svårt att ge några rastips när du har så många specifika krav. Mycket av det du säger är helt enkelt en uppfostringsfråga och inte särskilt rasbundet.

Jag skulle inte rekommendera att cykla två mil om dagen, särskilt inte på asfalt. Och tänk på att du inte kan cykla på allvar med hunden innan den är 18 månader, helst över två år.

Jag tror du måste sätta dig ner och fundera på varför du vill ha hund, vad du vill ha för egenskaper på den och hur mycket av din fritid som du vill lägga på en hund.

Hon skriver inget om att cykla två mil om dagen, hon skriver att hon vill kunna ta med hunden när hon springer, 2-3 ggr i veckan, och "kanske även hänga med på längdskidor eller cykling".

Sen tycker jag att TS är väldigt tydlig med vilka egenskaper hon vill och inte vill ha...

TS: Hur viktig är storleken? Hur vill du att hunden ska vara? Sprallig och flamsig, reserverad mot främlingar, lugn?
  • Axo
    Kpax skrev 2014-10-05 20:31:28 följande:

Hon skriver inget om att cykla två mil om dagen, hon skriver att hon vill kunna ta med hunden när hon springer, 2-3 ggr i veckan, och "kanske även hänga med på längdskidor eller cykling".

Sen tycker jag att TS är väldigt tydlig med vilka egenskaper hon vill och inte vill ha...

TS: Hur viktig är storleken? Hur vill du att hunden ska vara? Sprallig och flamsig, reserverad mot främlingar, lugn?

Läs hela tråden så står det att ts vill cykla en mil till och från jobbet/hunddagis.

Som sagt så är de egenskaper ts skriver om är mest uppfostran.
  • Majsan70

Vi köpte en Chihuahua i våras. Jag har alltid varit mer för stor hund och tyckt att såna små hundar är bjäfsiga och störiga. Men ack va fel jag hade.

Nu har vi fått en aktiv och glad hund med världens lust att arbeta på alla möjliga sätt. Han är nu 7 månader gammal och går lös utan problem. Han är oerhört lättlärd och vi har precis avslutat en kantarell söknings kurs med bravur.
    Han går gärna långa skogspromenader med oss, men är lia glad åt att busa på tomten. Det går utmärkt att aktivera honom på små ytor om man inte har lust till en långpromenad just den dagen.
    Vi brukar köra aktivering ena dagen och mental träning den andra dagen. Han är envis och det krävs en hel del arbete, men det är inte krävande ändå om du förstår. 

Svar på tråden hjälp med att välja hundras