hjälp med att välja hundras
Hej
Jag tänker mig att det hade vart fint att skaffa hund såsmåningom, och behöver lite hjälp i hur jag kan sortera fram de hundraser som känns intressanta för mig.
jag växte upp med en labrador men har i vuxen ålder aldrig haft hund tidigare, jag vet dock att jag skulle göra allt för att ta hand om min nya vän på bästa sätt.
jag tänker mig att jag vill ha en liten till medelstor hund.
jag hade tyckt det var roligt om den var lätt att lära trix, kommer gå valpkurs och skulle kanske även tycka det var roligt att träna lite agility, men aldrig tävla i någon gren, mest för att stimulera hunden och ha det som ett fritidsintresse.
jag vill inte vara tvungen att gå en långpromenad varje dag för att hunden inte ska känna sig rastlös eller få höftproblem, men jag vill ändå att hunden ska orka (och klara lydnadsmässigt) springa med mig en mil två-tre gånger i veckan, kanske även hänga med på längdskidor eller cykling. jag hade tyckt det var roligt att ta med den på vandringssemester eller längdskidsemester, så den borde klara att gå en längre tid i långsamt tempo också.
Jag jobbar 8-5, tänker mig ett hunddagis, så den bör ju kunna interagera med andra hundar och förhoppningsvis också tycka att det är lite roligt? :)
nån gång hoppas jag även få barn och vill då att hunden ska gå bra ihop i en sån situation.
jag ogillar skall, och jaktegenskaper hos en hund och vill heller inte behöva höja rösten för mycket för att den ska lyssna på mig. hade gillat att inte behöva ha den kopplad jämt utan kunna lita på att den inte sticker iväg (detta kanske helt är träningsfrågor jag vet inte, men vissa raser har väl mer tendens att inte klara det än andra känner jag ändå?)
Jag tycker det är sött med lite fluffigare päls, men det är sekundärt. Jag har inget emot att tvätta och borsta ibland, helst inte mer än en gång i veckan, och absolut inte kamma kamma kamma nu ska vi stå och se fina ut, det är ändå en spring och lekhund.
jag bor i hus nära grönområde nu, men det är bara ett hyreskontrakt, vet inte hur länge detta kommer vara tyvärr, men min tidigare boendesituation i små lägenheter har hållt mig tillbaka från att skaffa hund i många år nu, jag vill inte behöva vänta mer för att det kanske blir sämre boendemässigt senare, man löser väl det så gott det går när man kommer dit? kan väl bo längre ut från stan i närheten av grönområde och gå ut mer ifall det händer? eller vad har ni för erfarenhet med hund i hyreslägenheter?
jag har tänkt igenom detta ekonomiskt och skulle klara det, gäller bara att prioritera rätt!
även om jag vill att hunden är något aktiv så uppskattar jag även lugna egenskaper mellan aktiviteterna.
vad behöver jag mer ta ställning till/ tänka på?