• edko

Varför får man absolut inte köpa ut?

I Sverige är vi så dödens hårda på det här med alkohol, varför i hela världen är vi det??? Man får inte ens servera ett glas vin till en 17 åring på resturang!

Vad är grejen egentligen? Hela Europa skrattar åt det här.

• Svar på tråden Varför får man absolut inte köpa ut?
  • Anonym (Larv)
    Akua skrev 2014-10-03 18:58:10 följande:
    Jag tror du har fel. Om 15 åringar skulle dricka så såklart skull 14 åringar göra det. Och skulle 14åringar göra det så skulle en 12åring som umgicks i samma sällskap också göra det. Ett gäng med 13åingar och två 10årngar...ja då skulle också två 10åringar dö av alkoholförgiftning.

Vi alla vet att alkohol minskat impulskontrollen och omdömet försämras. Barn är barn och inte fullt utvecklade i konsekvenstänkandet, sätt till sämre impulskontroll och sämre i omdöme och det kan bli en katastrof. Barn har inte fullt utvecklad hjärna och alkohol kan skada uppbyggnaden av den. Ingen vet exakt hur mycket alkohol som krävs för att du helt ska skada den men är det verkligen läge att chansa? Jag rycker inte det.
    Ja du, man kan aldrig veta. Det kommer aldrig att bli någon justering på åldersgränser när det gäller alkohol i Sverige så det finns inte så mycket att diskutera i den här frågan egentligen. Och det är inget jag går och stör mig på hela dagarna heller så det kan vara som det är även om jag tycker att hela den svenska alkoholpolitiken är ett stort skämt. Och så tycker jag att det borde vara billigare så att folk slipper köra ner till Tyskland för att handla.

LARV!!
  • Anonym (Fritt fram för alkohol)

Med tanke på att 17-åringar får ha sex och sedan göra abort hur mycket de vill så är väl alkohol på sin plats. Får man ta ihjäl människoliv hur som haver bara för att man ogillar ansvar så kan man lika gärna supa ihjäl sig själv.

• Centurione

Det är INTE sant att hela Europa skrattar åt det. Vissa länder har till och med högre åldersgränser än vi.

Det finns INGET positivt med att unga dricker alkohol! Ju mindre de dricker, och ju senare de börjar, desto bättre är det. Detta är alla forskare ense om. Det handlar bland annat om att hjärnan inte är riktigt färdig förrän vid 23 (enligt vissa 25), och dricker man då mycket innan dess, så förhindras hjärnan i sin utveckling - så att man aldrig blir en lika klok och mogen vuxen som man blivit utan spriten. Det är i synnerhet centra för konsekvenstänkande och impulskontroll som tar skada, men även intelligensen.

Vidare råkar unga som blir fulla ofta illa ut. Tjejer blir våldtagna och/eller fotograferade med bart underliv - och killar blir rånade eller misshandlade. Eller misshandlar någon själv, med ibland förödande konsekvenser som ungdomsfängelse och att hamna i brottsregistret...

• Anonym (....)

Tycker det här är löjligt faktiskt, ALLA vet att de flesta minderåriga dricker ändå, spritlangare har fått samma stigma av samhället som pedofiler och mördare.

Jesus.

• Anonym (....)

Det här med att hjärnan inte skulle vara redo för alkohol vid 15 års ålder, hmm. När man är 15 år får man se vilka groteska våldsfilmer som helst, det finns filmer med extremt realistiska och råa våldsscener som är från 15 i detta land, är det inte skadligt då? Jag kanske borde visa här vad jag menar:

• En struts

Vi har extremt hög andel unga som dör i överdoser i bruk av narkotika här i Sverige. Ja, det försöker Europa förstå. Blandmissbruk, som är vanligt i Sverige, har de som jobbar internationellt med frågan, gissat att det kan bero på.
    Du menar ts, att vi ska släppa på tyglarna för att ta in ytterligare en drog i blandmissbruket? Det tror du blir bra?

• proosit

När jag var ung försökte jag förstå och ta till mig samhällets pekpinnar och absoluta sanningar. När jag sedan växte upp förstod jag att propagandan enbart var till för att bevara "sakernas tillstånd".

Det är därför som vi har så mycket "vetenskapligt flum" i Sverige. Den egentliga orsaken till den svenska alkoholpolitiken är att staten, vare sig den är sosse eller allians inte vill avstå INKOMSTEN från alkoholmonopolet.

Det är därför som vi trots att vi varit medlemmar i EU i mer än 10 år inte får köpa dessa åtråvärda varor som de övriga "vuxna" EU-medborgarna.

Alkohol, elektricitet och en del andra varaor tillför statskassan milliarder, oc näringsdepartementet vill INTE avstå dessa inkomster. Det är tyvärr inte folkhälsan eller omtanken om medborgarna som är den drivande kraften, utan SNÖD VINNING.

Därför vill inte staten medverka till sänkningar av avgifter, t.ex. mobilabonnemang, för då minskar ju MOMSEN som är en 25% skatt på ALLT.

Vissa av argumenten mot fri alkohol är givetvis rimliga att tänka på, men ALLA andra länder är inte rena katastrofer jämfört med det nyktra Sverige.

• proosit

Sätter man då skatten för högt, får man finna sig i att en million (milliard??) industri växer fram, senast berättad av "kalla fakta" där s.k. "bussbolag" funnit ett sätt att *utan att bryta mot lagen* importera 100-tals ton alkohol utan att skatta.

Det drabbar ju bara DIG som handlar på systemet.

Jämför med den tidigare tobaksskatten som gjorde cigarettsmuggling lönsammare är narkotikasmuggling, och där man till slut fick backa från statens sida.

Men, det är inga *snälla* människor som påför pålagorna.....de är BARA intresserade av sin egen = statens VINST.

• sverker11
    edko skrev 2014-10-03 17:47:56 följande:

Hela Europa skrattar åt det här.

Låt dom skratta. De som har problem med de svenska reglerna bör nog se över sin egen inställning till alkohol snarare än att klanka ner på de svenska reglerna.
  • Anonym ((Andra sidan av myntet))

Anledningen till att det inte säljs till 18-åringar är att

de kan ha yngre vänner... Så att alkoholen kryper ner

längre i åldrarna. Hjärnan är mogen först vid 25.

Svar på tråden Varför får man absolut inte köpa ut?