• DamnCat

Gravid v. 33, gallsten?

Är gravid med mitt tredje barn.

Har i nästan två veckors tid nu haft ont ungefär under höger revben och på sista tiden känner jag av detta bak i ryggen också. Har ingen feber men är dock lite illamående ibland. Illamåendet kom för ca tre-fyra veckor sedan så smärtan kom alltså lite senare. Illamående och smärta har inte direkt något samband... Illamåendet har jag trott har berott på graviditeten eftersom det sker mycket hormonpåslag och så nu och bebisen sätter fart med att växa till sig osv.

Jag vet att jag borde kanske ringa min vårdcentral för att kolla upp detta men jag tycker inte jag har så ont att det är befogat. Jag klarar av att jobba, dock inte utan Panodil... Jag får ont antingen direkt när jag äter, ibland kan smärtan komma ett tag efteråt, enstaka gånger har det inget samband med matintag. Har dock alltid ont på kvällarna. Spelar inte så stor roll vad jag äter heller, reagerar på det mesta...

Funderar också på om det helt enkelt är så att det är bebisen som nu är så stor att kroppen blir öm av det för att det blir mindre och mindre plats i magen? 

Jag har läst lite och skulle ju definitivt söka Akuten direkt om jag skulle få ännu mer ont och dessutom feber, men när läget är så här så känner jag mig lite tveksam...

Vad tror ni?

• Svar på tråden Gravid v. 33, gallsten?
  • Marri93

Du borde kollq med vårdcentral. Jag har haft gallsten. När jag var 15-16 (jätte ovanligt) de sa att det fanns 5 hjul som får gallsten är 1:överviktiga 2: folk som går på p-piller 3: kvinnor 4: över 50 5:gravida. Jag hade inget av de....

Jag hade jätte ont under höger revbensvinge. Bak i ryggen. Spydde. Så visst kan du ha de :/

Man får mörkt urin till slut och man kan få (jag fick) gul ögonvita.

Kolla upp dig. Det är lika bra. Lycka till :)

• Marri93

Du borde kollq med vårdcentral. Jag har haft gallsten. När jag var 15-16 (jätte ovanligt) de sa att det fanns 5 hjul som får gallsten är 1:överviktiga 2: folk som går på p-piller 3: kvinnor 4: över 50 5:gravida. Jag hade inget av de....

Jag hade jätte ont under höger revbensvinge. Bak i ryggen. Spydde. Så visst kan du ha de :/

• Gloories

Jag tycker de låter som bebis kommer åt revbenet. Så hade jag de runt din vecka & man känner inte att de är bebis som kommer åt alltid. Gallsten sitter väl mer mot mellangärdet? Då får man ont när man äter. Riktigt ont!

• Gloories

Jag tycker de låter som bebis kommer åt revbenet. Så hade jag de runt din vecka & man känner inte att de är bebis som kommer åt alltid. Gallsten sitter väl mer mot mellangärdet? Då får man ont när man äter. Riktigt ont!

• Gloories

• Marri93

Verkar vara något konstigt på familjeliv. Måna som skriver får dubbla eller tre dubbla svar haha.

• Marri93
    Gloories skrev 2014-10-04 01:20:30 följande:

Har inte vart gravid så vet inte om det där.

Men när man har gallsten gör det inte ont i mellangärdet. (inte hade jag det iaf) Det gör ont bakom revbensvingen, just höger kan göra riktigt ont. Jag låg i foster ställning och sen går det över, men går ut i ryggen istället och det gör även ont. Jag spydde ut ca 20 kilo på ca 4 månader. Så visst kan man må illa oxå :/

• Marri93

Det jag skrev om 5 hjul. Menar en stämde bara in på mig. Är självklart kvinna xD

• DamnCat
    Marri93 skrev 2014-10-04 01:15:36 följande:

Ja, jag känner att jag borde kolla också, better safe than sorry liksom... Jag har ju lite koll på detta så jag vet att många med gallsten inte ens vet om att de har det för de har inga symptom eller så är symptomen så milda att de inte tror det är något. Det som får mig att tveka är ju att de troligtvis inte gör något åt det ändå eftersom jag inte har SÅ ont. Men jag tänker att det kan vara bra att veta om allting plötsligt skulle bli värre så att det går från att vara "bara" gallsten till inflammation i gallblåsan (cholecystit) som du hade. Än så länge märker jag inget på varken urin eller avföring (när allt detta började noterade jag dock en liten förändring men det är normalt igen).
  • DamnCat
    Gloories skrev 2014-10-04 01:17:31 följande:

Gallblåsan sitter bakom levern som sitter på höger sida så man brukar få ont under höger revbensbåge eller bak i ryggen mot skulderbladet eller motsvarande sida buken. 

Ja, kan självklart vara att bebisen är så stor nu också, svårt att veta! Har dock inte ont på vänster sida och det är det jag i så fall tycker är lite konstigt.
  • DamnCat
    Marri93 skrev 2014-10-04 01:28:43 följande:

Har inte vart gravid så vet inte om det där.

Men när man har gallsten gör det inte ont i mellangärdet. (inte hade jag det iaf) Det gör ont bakom revbensvingen, just höger kan göra riktigt ont. Jag låg i foster ställning och sen går det över, men går ut i ryggen istället och det gör även ont. Jag spydde ut ca 20 kilo på ca 4 månader. Så visst kan man må illa oxå :/

Hehe, jag såg en bild för länge sedan på hur organen hamnar i kroppen när man är höggravid och bebisen pressar undan dem så det vette katten om min gallblåsa sitter där den ska eller om den flyttat på sig... Men jag tror inte just den åker iväg så långt. 
Svar på tråden Gravid v. 33, gallsten?