• Lundell

Kattungar med ringorm

Hej,

Jag och min Sambo skaffade nyligen 2 kattungar som visade sig ha ringorm när min flickvän blev smittad efter hon varit sjuk, så nu undrar vi vad vi ska göra, har läst lite på internet och antingen så sägs det att det inte är jätte svårt att bli av med, det läker av sig själv men kan ta några veckor/månader men man ska tvätta katterna ofta och att man måste städa hela lägenheten. 

Och andra säger att det tar flera månader att bli av med, man måste köpa salva och raka katterna och smörja in dom, och i princip sanera hela lägenheten där katterna har varit. Och bränna klätterställningen vi köpt som inte va jätte billig. 

Så jag undrar lite om det verkligen är så svårt att bli av med eller om det räcker att städa ordentligt och tvätta allt som går att tvätta och man ska tydligen hålla katterna i ett rum tills dom blivit friska(?) och duschar/badar dom regelbundet.
  • Svar på tråden Kattungar med ringorm
  • ymmmi

Ska tydligen vara ett h- vete att få bort. Man måste verkligen sanera hela lägenheten flera ggr

• nemo1

Inga problem att bli av med. Katterna ska inte duschas och ni behöver inte sanera hemmet utan det försvinner av sig själv. Sanering behövs endast om ni ska ta in någon ny katt.
    En av mina jourkatter hade det och mina två stora barn fick det. Det tog ca tre veckor så var det borta. Jag smörjde mina barn med hydrokortison under några dagar. Ni kan ta det lugnt.

Svar på tråden Kattungar med ringorm