• Lösnagel

Uteslutning ur a-kassa och sedan låg ersättning?!

Hej!
    Jag gick med i en a-kassa 1989.
    2010 blev jag under felaktiga grunder utesluten 1 år och gick då direkt över till Alfakassan. 2012 gick jag tillbaka till Unionen. Nu för 3 veckor sedan ansökte jag om a-kassa på nytt. Fick förra fredagen besked om att jag skulle fortsätta på de gamla dagarna som jag hade kvar sedan många år tillbaka. Min ersättning skulle vara 680:-/dag. I onsdags ringer en handläggare o meddelar att beslutet är felaktigt. Min ersättning ska istället vara 320:-/dag!!! Har någon nån erfarenhet om detta?? Kan det verkligen stämma?? Tacksam för svar!??

• Svar på tråden Uteslutning ur a-kassa och sedan låg ersättning?!
  • Fjärilslarv

Hur har du arbetat/studerat sedan 2012? Fick du något övergångsbevis när du gick från unionen till alfakassan och sedan från alfakassan till unionen igen? Fick du inte det, så räknas du ju som ny medlem.

• Lösnagel

Jag har studerat 5 terminer. Varit sjukskriven i 2,5 mån. Varit föräldraledig 11 månader. Jobbat på somrar o lite extra med 5 månader över 80 tim.

Ja jag fick övergånfsbevis.

Är det rätt då tror du??

• Fjärilslarv
    Lösnagel skrev 2014-10-04 18:10:59 följande:

Jag har studerat 5 terminer. Varit sjukskriven i 2,5 mån. Varit föräldraledig 11 månader. Jobbat på somrar o lite extra med 5 månader över 80 tim.

Ja jag fick övergånfsbevis.

Är det rätt då tror du??

Om du har studerat så kan du ju tillgodoräkna dig det om det var heltid. Har du skickat in studieintyg och blankett?
  • Lösnagel

Ja det var heltid med skolan o jag har skickat in intyg på det.

Unionen säger att de räknar 5 mån arbete plus 1 mån föräldraledigt. Sedan delar de det med 11. Då blev det mindre än 320 kr i mån men det är tydligen det minsta beloppet man

kan få. Unionen säger att pga uppslutningen måste jag arbeta upp min ersättning på nytt. Vet du om det är så?

• Fjärilslarv
    Lösnagel skrev 2014-10-04 19:08:57 följande:

Ja det var heltid med skolan o jag har skickat in intyg på det.

Unionen säger att de räknar 5 mån arbete plus 1 mån föräldraledigt. Sedan delar de det med 11. Då blev det mindre än 320 kr i mån men det är tydligen det minsta beloppet man

kan få. Unionen säger att pga uppslutningen måste jag arbeta upp min ersättning på nytt. Vet du om det är så?

oj så insatt är jag inte :/
    Dock så är det ju så att du blev utesluten så "nollas du" om du förstår?
  • Lösnagel

Ja jag förstår hur du menar.men vart står det att det åt så? Har lusläst arbetslöshetslagen men hittar det inte där.

Svar på tråden Uteslutning ur a-kassa och sedan låg ersättning?!