• Anonym (Undrande)

Vad gäller?

Hej! 

Postade denna fråga redan i morse, men av okänd anledning ligger den inte kvar på forumet.

I alla fall. Jag arbetar 75 procent och är föräldraledig på resterande 25. I detta fall innebär det att jag jobbar 6 timmar per dag och sedan alltså är föräldraledig de två timmar som återstår för att nå upp till heltid.

Nu undrar jag vad som gäller om jag blir sjuk och sjukskriver mig både från mitt arbete och min föräldraledighet.
    Jag vet ju att min sambo eller någon annan närstående (typ mor- eller farföräldrar) kan vabba dessa två timmar. Men vad gäller om jag istället lämnar min son på dagis även de två timmar jag är föräldraledig? ( Vi har ett flexibelt dagis, så det är inte omöjligt att det i nödfall kan lösas på det sättet.)

Kan jag då ändå vara helt sjukskriven? Det är ju konstigt om jag tar föräldraledigt när jag faktiskt är så sjuk att jag inte klarar att ta hand om sonen och han därför istället är på dagis.

Med vänliga hälsningar,

P

• Svar på tråden Vad gäller?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du är för sjuk för att kunna ta hand om ditt barn kan du sjukanmäla dig till Försäkringskassan och ansöka om sjukpenning för de 25 % som du normalt är föräldraledig.

Om barnet istället går på förskola har du inte rätt till föräldrapenning. Då behöver du ta bort din föräldrapenning under den tiden, vilket i sin tur kan påverka rätten till sjukpenning.

Har du fler frågor om sjukskrivning och sjukpenning är du välkommen att ställa dem här:
    http://www.familjeliv.se/forum/15/445

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Vad gäller?