• SelmaMalte

Slutat med p-piller, gravid direkt?

Hej! Jag har PCOS och har slutat med p-piller Yasmine för en månad sedan. Var på vaginalt ultraljud i måndags, där gynekologen såg att jag nyss haft ägglossning. Hade sex både lördag och söndag innan.

Jag har hört att kvinnor med pcos/pco har blivit gravida direkt efter p-pillerstopp eftersom kroppen försöker återgå till "normalt". Har ni några erfarenheter? Tror ni chansen att jag blivit gravid är stor?

Det är i så fall en ca vecka sedan jag hade ägglossning.. Kan inte testa ännu... Är så nyfiken (som alla andra på detta forum ;) )

• Svar på tråden Slutat med p-piller, gravid direkt?
  • vincere

Hej! Jag har inte (vad jag vet) pcos. Men. Slutade med mina p-piller för ca 3 veckor sedans och igår plussade jag 1-2 veckor.. Så visst är det möjligt!

• SelmaMalte
    vincere skrev 2014-10-05 15:02:03 följande:

Hej! Jag har inte (vad jag vet) pcos. Men. Slutade med mina p-piller för ca 3 veckor sedans och igår plussade jag 1-2 veckor.. Så visst är det möjligt!

Åh vad roligt för dig! Grattis! :D
    Jag hoppas på att plussa i nästa vecka!
  • vincere

Haha tack! tanken var att jag skulle byta prev-medel efter semestern, men det blev hips vips ändrade planer Skrattande 

• Dakine

Jag blev gravid direkt efter p piller stopp (Yasmine 28). Han är nu 4 år :) 
    Visste inte då att jag hade PCOS, men fick konstaterat att jag har det nu i år när vi försöker oss på ett syskon. Har inte ätit p piller mer sedan för 5 år sedan, så jag inbillar mig att det var dem som gjorde det ;) 

• SelmaMalte

Oh :) vad roligt att du lyckades då, och hoppas du lyckas igen.

Det är nu 16 dagar sedan jag hade äl, hade en liten blödning för en vecka sedan, dock bara två dagar, implantationsblödning? Hoppas på att plussa snart. Vet dock inte när jag har Bim eftersom jag alltid haft oregelbunden mens...

• GrönTröja

Hallå! 

Tänkte hoppa in i denna grupp och berätta min historia, fast en kortare variant ;) 

Jag fick diagnosen pco/pcos för några år sedan. Då min mens kunde komma 1-4 ggr per år. Testade olika p-piller. Men fick för två år sen Yaz utskrivet. Det är det bästa pillret jag ätit. Mådde riktigt bra utav dom. Alla mina pco/pcos symptom försvann. Så. Till det roliga ;) 

Jag och min nuvarande Sambo blev tillsammans i februari i år. Åt då inga p-piller alls och mensen funkade inte som den skulle. Så efter någon månad så började jag äta dom. Hade hämtat ut för tre månader. Dom tog slut i Augusti, fick då mens som vanligt. Sen i September så var mensen en vecka sen, men den kom självmant. Så kroppen måste ha ställt sig in på att den ska komma. Men denna månad villa inte mensen komma. Så jag tog en gravtest för fyra dagar sen (är nu jag ska ha min mens) och det visade svagt positivt. Testade igår igen och det visade nu starkt positivt :) Så visst går det! 

Mina läkare har dock sagt att jag inte kan bli gravid utan behandling. Så jag ser detta som ett mirakel. Men har lite svårt att glädjas åt det än då sambon är i chock. Ena stunden är han lite glad för det och andra stunden så vill han att vi ska ta bort det typ. Men ändå så vill han inte det eftersom han vet attt chansen för mig att bli gravid på egen hand inte är så stor. Och vem vet, om man gör abort så kanske vi aldig lyckas igen? Men som sagt så kom detta som en chock för oss båda. Inget vi hade planerat alls. 

• SelmaMalte

Åh, GrönTr­öja! Vad roligt att du lyckats, det skänker också mig lite hopp!
    Om det hade varit jag, så hade jag garanterat behållit barnet. Mitt argument (som PCOS:are) är att jag vet inte hur många chanser jag får.

• Dakine
    GrönTröja skrev 2014-10-18 10:01:06 följande:

Hallå! 

Tänkte hoppa in i denna grupp och berätta min historia, fast en kortare variant ;) 

Jag fick diagnosen pco/pcos för några år sedan. Då min mens kunde komma 1-4 ggr per år. Testade olika p-piller. Men fick för två år sen Yaz utskrivet. Det är det bästa pillret jag ätit. Mådde riktigt bra utav dom. Alla mina pco/pcos symptom försvann. Så. Till det roliga ;) 

Jag och min nuvarande Sambo blev tillsammans i februari i år. Åt då inga p-piller alls och mensen funkade inte som den skulle. Så efter någon månad så började jag äta dom. Hade hämtat ut för tre månader. Dom tog slut i Augusti, fick då mens som vanligt. Sen i September så var mensen en vecka sen, men den kom självmant. Så kroppen måste ha ställt sig in på att den ska komma. Men denna månad villa inte mensen komma. Så jag tog en gravtest för fyra dagar sen (är nu jag ska ha min mens) och det visade svagt positivt. Testade igår igen och det visade nu starkt positivt :) Så visst går det! 

Mina läkare har dock sagt att jag inte kan bli gravid utan behandling. Så jag ser detta som ett mirakel. Men har lite svårt att glädjas åt det än då sambon är i chock. Ena stunden är han lite glad för det och andra stunden så vill han att vi ska ta bort det typ. Men ändå så vill han inte det eftersom han vet attt chansen för mig att bli gravid på egen hand inte är så stor. Och vem vet, om man gör abort så kanske vi aldig lyckas igen? Men som sagt så kom detta som en chock för oss båda. Inget vi hade planerat alls. 

STORT GRATTIS!! 

Tror det var Yasmine som gjorde det ;) Tror fan jag ska börja om med dem alltså :P 

• familjekatt

Precis så gick det till för mig, har pcos blev gravid direkt efter piller stoppet, hormonerna rusar i taket när du slutar för vissa :)

Svar på tråden Slutat med p-piller, gravid direkt?