• Anonym (Anna)

Hur börja en fertilitetsutredning? vart vänder jag mig?

Har försökt ett år nu och vill börja utedning. Jättedyrt med privat så helst inte den vägen även om det är lite längre kö. Vad för gynekolog kan jag kontakta för att få remiss? Kan det vara en privat gynekolg som skickar remiss? För när jag googlar får jag bara upp en massa privata...

• Svar på tråden Hur börja en fertilitetsutredning? vart vänder jag mig?
  • Anonym (Hanna)

Jag är också lite nyfiken var man vänder sig. För det är väl inte bara att knata upp till valfri gynekolog på valfritt sjukhus och säga man vill ha en utredning. Till en gynekolog krävs väl remiss...

• Anonym (.)

Sjukhus brukar ju ha någon ivf-klinik dit man kan vända sig.

Bor man tex i Västra Götalandsregionen kan man skicka en egenremiss till Sahlgrenska:
    www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/Egenremiss%20avseende%20infertilitetsutredning,130429.pdf

www.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden/1/Verksamhetsomraden/Gynekologi-och-reproduktionsmedicin/Enheter/Reproduktionsmedicin/Utredning/Ansokan-om-infertilitetsutredning1/

• Anonym (:))

Jag ringde sjukhusets gyn mottagning och presenterade mig och sa att vi är ofrivilligt barnlösa och vill påbörja utredning.

• Anonym (Wildrat)

Mitt sjukhus (Mälarsjukhuset) har en särskild fertilitetsmottagning som har hand om alla tester och även inseminering. När vi skulle göra ivf fick vi välja mellan Falun och Uppsala som de har avtal med.

Om ditt närmaste sjukhus inte har nån fertilitetsmottagning så ring Gyn så kan de hjälpa dig vidare om det inte är de som har hand om det.

• Anonym (07)
    Anonym (:)) skrev 2014-10-05 21:11:48 följande:
    Jag ringde sjukhusets gyn mottagning och presenterade mig och sa att vi är ofrivilligt barnlösa och vill påbörja utredning.

Precis så gjorde jag också. Behövs ingen remiss och ingen fertilitetsklinik,vanliga gyn utreder. Däremot krävs det två års försök i vissa landsting,bl.a vårt,men det slapp vi undan eftersom jag var över 35.
  • 89Madeleine

Jag beställde bara tid hos en gynekolog som sedan skickade en remiss för att kolla upp mig. Sedan fick min sambo också gå till den gynekologen för att bli inskriven och få en remiss till Linnékliniken i Uppsala så att han fick lämna spermaprov. När vi sedan fick svar att det tyvärr inte var så bra så bokade vi en ny tid hos gynekologen så att båda fick gå dit och få en remiss för att gå och ta blodprov, sen när blodproven kom skickade gynekologen remissen till Huddinge som sedan ringer upp oss när dem har tid för ett möte och sen får vi börja vår IVF inom 3 månder :)

Svar på tråden Hur börja en fertilitetsutredning? vart vänder jag mig?