• Anonym (Min kompis)

Ansvaret för den som har ensam vårdnad

Jag har en kompis som pga ett misshandelförhållandet förlorade vårdnaden över sina barn, så nu har pappan ensam vårdnad.
    Min kompis har nu tagit sig ur relationen och arbetar nu för att återskapa en bra relation med sina barn igen.
    Men pappan motarbetar henne, han går emot umgängesschemat som är fastslaget i tingsrätten.
    När hon får förtroende att träffa barnen, kan pappan, även så barnet vet om det, ändra hämttider med bara någon timmes varsel
    Det som hände senast var att barnet (inget småbarn utan ett barn som går på mellanstadiet) var lovad att stanna först till dagen efter, men när barnet är hos mamman, så ändrar pappan sig. Barnet ville vara hos mamman.
    Detta är inte första gången, pappan har flera gånger ändrat hämtningstider och även ställt in umgänget med kort varsel. Det har inte varit någon specifik anledning, t.ex spontana gäster som pappan vill att barnet ska träffa.

Nästa problem är att den enda handläggaren som håller i familjerättsfrågor har alla sina sympatier hos pappan.
    Mamman har även efter separationen med den förra mannen en usel ekonomi, så hon vet inte om hon råd med advokat, det finns några kronofogdskulder hon dragit på sig i samband med att hon lämnade.

Mammans önskan är att få umgås med sina barn och även få gemensam vårdnad, pappan är väldigt förtegen och hon fick på omvägar höra att ena barnet var mobbad. Den information hon får, får hon via barnen.

Jag uppfattar det som att pappan inte tar det ansvar han har som ensam vårdnadshavare gentemot den andra föräldern och att han missbrukar sin ensamma vårdnad.
    Mamman är ingen dålig mamma och tyckte att det, när hon var i förhållandet, att det var bra att pappan hade ensam vårdnad, för hon visste att hon då inte kunde vara en bra förälder innan hon tog sig ur förhållandet.
    Det är nu över två år sedan hon lämnade mannen.

Vad har hon för möjlighet att få stöd nu?
    Hon tvivlar på att socialtjänsten är objektiva. Det är en liten stad och skvallret går, hennes ex har pratat mycket skit om henne och hon vet att barnens pappa gör allt för att misskreditera henne, han har spritt lögner, t.ex att hon hoppar i säng med varje man som visar sig intresserad (hon har varit tillsammans med två män sedan hon lämnade barnens pappa, den mannen som misshandlade henne och den nuvarande särbon, en lugn man som har sina barn varannan vecka).

• Svar på tråden Ansvaret för den som har ensam vårdnad
  • Anonym (Min kompis)

Puffar tråden

• Anonym (Fruganistugan)

Om de har ett umgängesavtal ska detta följas då det är juridiskt bindande.

Be din vän kontakta en advokat, detta täcks av det allmänna rättsskyddet. Inte allt men mycket om hon tjänar under 330.000 tusen om året. Är inte helt hundra på ovanstående nummer dock.

Få hjälp att utforma ett passande UG avtal som ska följas till punkt och pricka.

• Brumma

Umgänge har hon rätt till, och det bästa där är som ovan att upprätta ett umgängesavtal.

Däremot så har pappan ingen skyldighet att informera henne om saker som sker i skolan, om läkarbesök osv. Han måste informera om saker som påverkar umgänget, övrigt har hon faktiskt inte rätt att begära info om då hon inte är vårdnadshavare.

• Anonym (W)
    Brumma skrev 2014-10-06 20:18:39 följande:

Umgänge har hon rätt till, och det bästa där är som ovan att upprätta ett umgängesavtal.

Däremot så har pappan ingen skyldighet att informera henne om saker som sker i skolan, om läkarbesök osv. Han måste informera om saker som påverkar umgänget, övrigt har hon faktiskt inte rätt att begära info om då hon inte är vårdnadshavare.

De har en dom från tingsrätten som pappan s k a följa.
  • Brumma
    Anonym (W) skrev 2014-10-12 05:43:53 följande:
    De har en dom från tingsrätten som pappan s k a följa.
    Missade faktiskt den biten... Vet inte hur man gör då - anmäler någonstans? Har för mig att man kan få betala vite om dom inte följs men är osäker på hur man går tillväga.
Svar på tråden Ansvaret för den som har ensam vårdnad