• Anonym (Jag)

Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!

Jag är arbetslös sedan någon vecka och redan SJUKT lack på systemet. Hur i hela friden ska jag kunna få ett nytt jobb när man bara har förskola 15 timmar / vecka?!?! Man hinner ju ingenting.

Nu har min son suttit framför tv:n hela eftermiddagarna och hela helgen, men hur skulle jag har gjort om han varit mindre och inte suttit still?!?

Fattar inte hur politikerna tänker. . .

Inte konstigt att vi har så många Fas 3:are i Sverige när folk inte får en ordentlig chans att söka jobb!

Tack för att jag fick skriva av mig!

• Svar på tråden Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!
  • Farah Vidal
    Farah Vidal skrev 2014-10-09 10:01:33 följande:

Förresten, Ebola har redan kommit till Hamburg, Leipzig, Frankfurt, Madrid...........

Be om förlåtelse. Tydligen hamnade jag i fel tråd. Sorry Gråter
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Det går) skrev 2014-10-09 10:18:55 följande:
    Jag blir impad, du söker jobb, sjunger gonattvisa och skriver på FL SAMTIDIGT! Snacka om multitasking! Men du får ursäkta, jag börjar få lite svårt att tro på dig. Men är du så bra på att skriva ansökningar och är du så bra på att skriva dom snabbt och dessutom om det finns så många jobb i ditt närområde så lär du inte behöva skriva så många fler ansökningar för du kommer att få fullt upp att gå på intervjuer. Och just när man har blivit kallad till intervju så har man rätt att ha barnet på förskola under den tiden man är på intervju, även om man ska försöka styra så att intervjun blir under barnets ordinarie tider

Föresten, skrev du inte tidigare att du gärna betalar extra för att ha barnet på förskola längre? För i så fall, anställ en barnvakt/barnflicka någon/några veckor så får du all tid i världen till att söka jobb.
    Jag hoppas att du har rätt om intervjuerna! Tyvärr är det flera som inte ens svarat på spontanansökningar, de får väl för många. Jag hoppas mer på de utannonserade jobben jag sökt.

Jag sitter på FL och söker jobb samtidigt. Jag skriver ett par stycken, tar en micropaus, skriver ett par stycken. . .
  • Anonym (Anna-Lee)

Förstår fortfarande inte ditt problem. Om du söker 5/6 jobb varje dag är det mer än de flesta arbetslösa brukar göra. Nu gör det visst också en viss skillnad om du jobbar inom vården och får hundratals jobberbjudanden varje dag eller om du är  guldsmed som kanske hittar någon enstaka erbjudande i 6 månaders dekaden.
    Vad fan är ditt problem?

• Anonym (Arbetssökande jag med)
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-09 08:01:21 följande:
    Jo, och det kommer jag väl att få börja göra om jag inte får något. Just nu är jag dock helt upptagen med att söka alla som jobb som jag är kvalificerad för och jag hinner knappt det.

En ny sak (tror jag att det är) som stör mig är att det inte längre står sista ansökningsdatum i annonserna (mer än i ett fåtal). Antingen står ingenting, eller så står det bara "skicka din ansökan så snart som möjligt". Det är ju ap-stressande! Då vet man ju inte hur man ska lägga upp det för att hinna alla.

Såg att du säker inom samma sektor som jag söker - kommunikation och media. Du gör rätt som söker tidigt också. Det är extra många som söker i denna bransch så det gäller att söka samma dag som tjänsten läggs ut. Här där jag bor blir det lätt ca 100 sökande redan första dagen = de intervjuar tidigt och behöver inte lägga så lång tid på att tillsätta tjänsten. Även om annonsen ligger ute eller till och med förlängs betyder det inget - vet det då jag har frågat efter att själv ha varit på intervju .

Du är jätteduktig som hinner söka så många jobb per dag! Själv söker jag bara ett eller två. Jag lägger mer tid på respektive brev och anpassat CV. Kommer på många intervjuer så klappar mig själv på ryggen för att jag gör något rätt. Gäller bara att vara den som bäst matchar på en intervju för att få jobbet...frågade en rekryterare om detta och  speciellt inom vår bransch där det är ett otroligt överskott på sökande har arbetsgivarna blivit extra kräsna.

De vet precis vad de vill ha och matchar ingen av ansökningarna drömpersonen tillsätts ingen och de söker fler. Så det gäller att lista ut vad de söker - drömpersonen.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Arbetssökande jag med) skrev 2014-10-09 11:23:46 följande:

Såg att du säker inom samma sektor som jag söker - kommunikation och media. Du gör rätt som söker tidigt också. Det är extra många som söker i denna bransch så det gäller att söka samma dag som tjänsten läggs ut. Här där jag bor blir det lätt ca 100 sökande redan första dagen = de intervjuar tidigt och behöver inte lägga så lång tid på att tillsätta tjänsten. Även om annonsen ligger ute eller till och med förlängs betyder det inget - vet det då jag har frågat efter att själv ha varit på intervju .

Du är jätteduktig som hinner söka så många jobb per dag! Själv söker jag bara ett eller två. Jag lägger mer tid på respektive brev och anpassat CV. Kommer på många intervjuer så klappar mig själv på ryggen för att jag gör något rätt. Gäller bara att vara den som bäst matchar på en intervju för att få jobbet...frågade en rekryterare om detta och  speciellt inom vår bransch där det är ett otroligt överskott på sökande har arbetsgivarna blivit extra kräsna.

De vet precis vad de vill ha och matchar ingen av ansökningarna drömpersonen tillsätts ingen och de söker fler. Så det gäller att lista ut vad de söker - drömpersonen.

Tack för ett inspirerade inlägg! Drömpersonen - ska ha det ordet i bakhuvudet när jag skriver. Jag hoppas på att komma på lite intervjuer nu. Jag har också skickat erbjudande om frilanssamarbete till flera, så det hoppas jag lite på också. Har jobbat lite så tidigare.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Anna-Lee) skrev 2014-10-09 11:05:35 följande:

Förstår fortfarande inte ditt problem. Om du söker 5/6 jobb varje dag är det mer än de flesta arbetslösa brukar göra. Nu gör det visst också en viss skillnad om du jobbar inom vården och får hundratals jobberbjudanden varje dag eller om du är  guldsmed som kanske hittar någon enstaka erbjudande i 6 månaders dekaden.
    Vad fan är ditt problem?

Jag har inte för vana att fortsätta samtala med personer som sitter och svär åt mig och jag har inte för avsikt att börja nu.
  • Anonym (Anna-Lee)
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-09 11:32:06 följande:
    Jag har inte för vana att fortsätta samtala med personer som sitter och svär åt mig och jag har inte för avsikt att börja nu.
    Okej.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-09 08:01:21 följande:
    Jo, och det kommer jag väl att få börja göra om jag inte får något. Just nu är jag dock helt upptagen med att söka alla som jobb som jag är kvalificerad för och jag hinner knappt det.

En ny sak (tror jag att det är) som stör mig är att det inte längre står sista ansökningsdatum i annonserna (mer än i ett fåtal). Antingen står ingenting, eller så står det bara "skicka din ansökan så snart som möjligt". Det är ju ap-stressande! Då vet man ju inte hur man ska lägga upp det för att hinna alla.
    jag kan säga att jag är arbetslös och de enda jobben jag inte söker är de som jag inte kan ta på grund av medicinska skäl, och givetvis de som jag inte har utbildning för, t ex läkare osv. annars söker jag allt från städare till chef.
  • Anonym (Jag)
    Fjärilslarv skrev 2014-10-09 12:18:30 följande:
    jag kan säga att jag är arbetslös och de enda jobben jag inte söker är de som jag inte kan ta på grund av medicinska skäl, och givetvis de som jag inte har utbildning för, t ex läkare osv. annars söker jag allt från städare till chef.
    De enda som jag inte kommer att söka är de som är på ren provision. Det känns för osäkert. Har man en grundlös kan det vara okej, men inte annars.
  • Anonym (Arbetssökande jag med)
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-09 12:27:44 följande:
    De enda som jag inte kommer att söka är de som är på ren provision. Det känns för osäkert. Har man en grundlös kan det vara okej, men inte annars.

Jag blir själv så trött på de som tror att det är så lätt att få vilka jobb som helst - det har helt förändrats de senaste tio åren. När jag var 18 kunde jag få okvalificerade jobb - idag kommer jag aldrig någonsin till intervju för ett av de okvalificerade jobben jag har försökt söka. Även för dessa tjänster är det ett överskott av sökande och de väljer sin drömperson. Och det är faktiskt aldrig att en akademiker som efter 15 års arbete har blivit uppsagd ska jobba där tills ett bättre jobb dyker upp.

Jag rekommenderar att du lägger tid och energi på de jobb där du ÄR drömpersonen. Det är här jag kommer på intervju - jag blir till och med uppringd utan att ha sökt. MEN det har hittills bara lett till tillfälliga jobb så arbetssökandet fortsätter.

• Fjärilslarv
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-09 12:27:44 följande:
    det gör inte jag heller, men det är medicinsk för mig, jag är stresskänslig.
  • ammaM

Jag håller helt med!!!
    Hur ska man hinna?
    Det är helt sjukt!!!

Stressen av att vara arbetslös få allt att gå ihopp med ekonomi sysslor och livet!!!
    Problemet är ju att kunna hinna med att sätta sig ner och fullt ut fokusera!

Att ha barnen hemma blir sååååå mycket mer jobb. Mer stök mer kladd, mer smutts mer aktivering. Hur ska man hinna med och inte vara helt totalt slut?!?!?!

Det är inte så lätt att komma hemma till ett kaos hem och sätta sig ner med fokus och effektivisering när tvätten behöver tvättas flingorns från frukosten ligger på golvet, youghurt på stolen på dörren till badrum på utsidan av handfatet ni fattar vad jag menar....
    Samt en tidspress och hinna få i sig något att äta innan man ska iväg igen.

Som sagt att söka ett jobb innebär inte bara att skicka iväg ett cv längre. Du ska anmäla dig på olika sidor, handskriva in i olika fällt samma information som står på ditt cv. Du ska ge exempel på hur en arbetssituation är kopplad till din färdighet och exempel på hur du använt den samt att du ska göra AI genererade tester och intervjuer. Och då har du sökt 1 jobb. Inte gått vidare i någon rekrytering BARA sökt...
    Det är helt sjukt!!!

Sen vet jag inte hur ni har det men jag har barn som inte sover hela nätterna så att göra det när barnen sover jag är glad om jag hinner duscha 2ggr i veckan när de somnat om jag inte däckar med dem 4real!!!

Jag har aldrig haft problem med att söka jobb förut men detta är en helt annan nivå,  och med småbarn och allt som det innebär med sömnlösa nätter och allt, detta kommer bli sjukt tufft....!!!!

Svar på tråden Hur ska man hinna söka jobb på 15 timmar i veckan?!?! Hatar politiker!