Anonym (Jag) skrev 2014-10-09 08:01:21 följande:
Jo, och det kommer jag väl att få börja göra om jag inte får något. Just nu är jag dock helt upptagen med att söka alla som jobb som jag är kvalificerad för och jag hinner knappt det.
En ny sak (tror jag att det är) som stör mig är att det inte längre står sista ansökningsdatum i annonserna (mer än i ett fåtal). Antingen står ingenting, eller så står det bara "skicka din ansökan så snart som möjligt". Det är ju ap-stressande! Då vet man ju inte hur man ska lägga upp det för att hinna alla.
Såg att du säker inom samma sektor som jag söker - kommunikation och media. Du gör rätt som söker tidigt också. Det är extra många som söker i denna bransch så det gäller att söka samma dag som tjänsten läggs ut. Här där jag bor blir det lätt ca 100 sökande redan första dagen = de intervjuar tidigt och behöver inte lägga så lång tid på att tillsätta tjänsten. Även om annonsen ligger ute eller till och med förlängs betyder det inget - vet det då jag har frågat efter att själv ha varit på intervju
.
Du är jätteduktig som hinner söka så många jobb per dag! Själv söker jag bara ett eller två. Jag lägger mer tid på respektive brev och anpassat CV. Kommer på många intervjuer så klappar mig själv på ryggen för att jag gör något rätt. Gäller bara att vara den som bäst matchar på en intervju för att få jobbet...frågade en rekryterare om detta och speciellt inom vår bransch där det är ett otroligt överskott på sökande har arbetsgivarna blivit extra kräsna.
De vet precis vad de vill ha och matchar ingen av ansökningarna drömpersonen tillsätts ingen och de söker fler. Så det gäller att lista ut vad de söker - drömpersonen.