• Anonym (Lisa)

den biomamman skulle jag vilja vara

Pratade med några på jobbet bland annat om detta med barn.
    Då vi kom in på vv barn o vh barn säger en kille såhär
    - jag har vårat barn mer än vv men tänker inte tjata om det för jag är så glad att jag får ha mitt barn.

Sen kom annat upp och det visar sig att den mamman styr kraftigt men mannen säger inget, tycker att det är okej för att inte mamman ska få för sig att börja "bråka" och han är så tacksam för att de har vv.

Oj! Vilken tur den mamman har. Styr skeppet efter egen vinning men exet säger varken ifrån eller kräver pengar.

• Svar på tråden den biomamman skulle jag vilja vara
  • Påven Johanna

Varför skulle du vilja vara som henne? Det är väl bättre att bete sig vettigt mot den man skaffat sina barn tillsammans med?

• Anonym (Lisa)

Hon kanske gör det? Hon vet ju inte att hon gör fel om han inte säger något.

• Påven Johanna
    Anonym (Lisa) skrev 2014-10-07 18:00:18 följande:

Det håller jag för osannolikt. 
  • Anonym (Mamma)

Varför inte sikta på en kärnfamilj? Att vara den enda mamman? Det känns inte så vidare seriöst att sikta på att bli biomamma i en särkullsfamilj...

• Anonym (Emma)

Varför vilja vara en mamma som inte vill ha sina barn på sina veckor, utan gladeligen lämnar bort dom?

• Anonym (Emma)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-10-07 18:00:18 följande:

Du menar att hon styr kraftigt, och har inte barnen varann vecka som hon ska, men är omedveten om det?
  • Anonym (Ester)

Stackars stackars den killen när han träffar en ny och helt plötsligt vill ha struktur på vardagen och kanske hör och häpna ett eget liv utan exet som styr. Och stackars nya tjejen som får det exet på halsen och automatiskt blir elaka styvmamman som bestämmer.

• Anonym (Lisa)

Man kan se det ifrån två håll tycker jag

1. Tycker att det är upp till mannen att säga ifrån så att kvinnan vet att denne gör fel.

2. Man ställer sig frågan varför tänker vissa män såhär?

Förmodligen tänker denne att man gör så för att det inte spelar denne någon roll och att man är rädd för konflikter.

Att jag skulle vara i biomammans kläder? Vore gottigt att få som man vill och ändå inte beröras ekonomiskt. Vet inte hur de delar upp utgifterna i och för sig.

Denne mamma hålls väll på för att den kan hållas på.

• Ann Cistrus
    Anonym (Lisa) skrev 2014-10-07 20:20:09 följande:

1. Tycker att det är upp till mannen att säga ifrån så att kvinnan vet att denne gör fel.

Förmodligen tänker denne att man gör så för att det inte spelar denne någon roll och att man är rädd för konflikter.

Att jag skulle vara i biomammans kläder? Vore gottigt att få som man vill och ändå inte beröras ekonomiskt. Vet inte hur de delar upp utgifterna i och för sig.

1. De flesta (vuxna) människor har genom uppfostran och livserfarenhet samlat ihop tillräckligt med know how för att veta vad som är rätt och fel. Att vissa sen väljer att göra fel är en annan sak. 

2. Jag förstår verkligen inte hur det i detta fallet kan vara mannen som tänker fel när det är han som vill spendera mer tid med barnen? 

3. På vilket vis är det "gottigt" att spendera mindre än hälften av sin lediga tid med sina barn? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Tow2Mater

Men man ser ju mycket oftare att det är kvinnor (mammor) som beter sig så här än vad män (pappor) gor.
  • Lilje
    Anonym (Ester) skrev 2014-10-07 18:47:55 följande:

Stackars stackars den killen när han träffar en ny och helt plötsligt vill ha struktur på vardagen och kanske hör och häpna ett eget liv utan exet som styr. Och stackars nya tjejen som får det exet på halsen och automatiskt blir elaka styvmamman som bestämmer.

Det beror ju på vad för kvinna han hittar. Min kille har samma, VV boende, men det går lite upp och ner, kommunikationen är inte bra och han har ofta sonen båda två och tre veckor i rad. Inget han klagar över, han älskar sin son, och jag skulle aldrig drömma om att ställa krav och neka honom tid med sitt barn dom korta åren han bor hemma. Vill vi ha ensamtid kan föräldrarna ställa upp, annars klarar vi vänta en vecka eller två. Jag har tid.

Men sen har vi ju medvetet valt särbo, och mina barn ser endast sin pappa på semestern. Så jag har ju barn nästan hela tiden ändå.
  • Brumma

- kvinnan kan väl tänka själv? Man kan väl inte skylla på "offret" för att han/hon inte sa till att den andra gjorde fel? Går ju att dra hur långt som helst - mobbning, rån, våldtäkt osv.

- ja, antagligen är han rädd för att mamman skulle vilja ha barnen mer för att slippa betala underhåll. Kanske ser han det som ett lite pris att betala för att ha barnen mer än mamman. Har han bra inkomst så anser han kanske att det inte behövs.

Hade inte velat vara den mamman en minut ens. Separerar jag så vill jag ha mina barn på heltid, men eftersom jag inser att det är själviskt och att barnen och pappan har lika stor rätt till varandra så skulle jag jobba för växelvist boende. Men ALDRIG att jag skulle vilja ha dem mindre än hälften. Aldrig!
  • Anonym (Kia)

Nej, jag skulle inte vilja vara den biomamman. Hon har alltså sitt barn mindre än halva tiden. Det är väl inget att vara avundsjuk på? Jag är så egoistisk att jag istället skulle vilja ha mina barn på heltid. Men eftersom jag tycker att barnens bästa går före min egoism så bor de VV och jag är så tacksam för att barnen har en bra och nära kontakt med sin pappa och för att jag får lyckan att ha dem halva tiden. Så aldrig i livet skulle jag vilja byta med en mamma som har sina barn mer sällan än halva tiden.

Varför skulle du vilja vara den mamman?

Svar på tråden den biomamman skulle jag vilja vara