• Fnutte

Min man vill bara ha ett barn och jag är så ledsen

Jag och min man har varit gifta i tre år och har en jättefin (om än lite krävande) pojke på två år. Jag har alltid känt att jag vill ha minst två barn och tycker att det verkar så ensamt att vara ensambarn. Nu har jag dock insett att min man verkligen inte vill ha ett barn till och det gör mig så ledsen. Till en början tjatade jag mycket om det, men nu har jag insett att det bara tar onödig energi. Känner dock att jag istället absorberar sorgen, vilket också känns tungt. Att aldrig mer få vara gravid, att inte kunna ge mitt barn ett syskon, att bli gammal utan en stor familj - allt det gör så ont. Om någon tagit sig igenom något liknande får ni gärna inboxa mig. Jag behöver alla goda råd jag kan få i hur jag går vidare utan att gå sönder av sorg för barnet jag aldrig fick.

• Svar på tråden Min man vill bara ha ett barn och jag är så ledsen
  • Masken84

Jag var 9 år när jag fick min syster. Så var ensam barn länge. Inget jag rekomenderar då man är väldigt ensam!! Om ni går bort så får sonen fixa allt själv. I såna situationer kan det vara skönt med två!!

• Natulcien
    Masken84 skrev 2014-10-07 20:34:45 följande:

Jag var 9 år när jag fick min syster. Så var ensam barn länge. Inget jag rekomenderar då man är väldigt ensam!! Om ni går bort så får sonen fixa allt själv. I såna situationer kan det vara skönt med två!!

Fast...så ska man väl inte tänka? Katastroftänkande är aldrig sunt. Ett syskon är dessutom ingen garanti för att "man är två" om sådana saker. Jag vet flera som har blivit lämnade i sticket av sina syskon när det gäller att ta hand om gamla föräldrar och andra saker.

Man behöver absolut inte vara "väldigt ensam" som enda barnet. Det är något man väljer själv. Man skaffar väl vänner och på sikt även en partner och kanske egna barn..? Hur ensam man är har inget med antal syskon att göra.

TS, det är klart att det kan vara kul med ett syskon, men det är ju inte så att livet står eller faller med det!
    Enda barnet kan ju istället få massor av föräldrarnas tid. Man hinner ju med ett barn på ett helt annat sätt än om man har flera barn. Sen får man ju vara lite aktiv som förälder och se till att barnet får träffa kompisar och så. Jag tror att det är väldigt mycket upp till föräldrarna hur livet som endabarn blir...
Svar på tråden Min man vill bara ha ett barn och jag är så ledsen