• Anonym (öh)

Fattiga finns, fattar ni inte det?!

Blir så trött på olika välgörenhetsorganisationer eller privatpersoner som tycker att man ska skänka pengar till deras projekt med motiveringen "det kostar BARA 50kr i månaden eller 100-500kr per tillfälle" fattar dom inte att det är skitmycket för vissa?

Samma med vänner och familj som vill gå på restaurang eller dyl. Tror de att man som sjukskriven får fett med pengar som gör att man kan käka brieost och dyrt vin varje fredag och gå på olika konserter? Jag förstår att de inte har full insyn i min ekonomi men däremot vet de om min situation, kan de inte då räkna ut ett och annat? Kul med folk som önskar sig märkeskläder till barnen när de fyller år så man inte ens vill gå dit för att slippa skämmas.

Ja, jag är bitter. Har inte bett om att bli sjuk och fattig. Och nej, jag kan inte "jobba bort" det.

• Svar på tråden Fattiga finns, fattar ni inte det?!
  • SoStylish

Fast 50:- är faktiskt "bara" för de flesta. Och har man inte det så behöver man ju heller inte skänka några pengar. Det väljer man ju helt själv.

• Långbenopluto
    SoStylish skrev 2014-10-08 15:46:55 följande:

Fast 50:- är faktiskt "bara" för de flesta. Och har man inte det så behöver man ju heller inte skänka några pengar. Det väljer man ju helt själv.

Precis!
  • Anonym (Sjukskriven)

Jag är också sjukskriven men jag äter brieost, lämnar pengar till välgörenhet, dricker fina viner och äger hästar. Så det är en fördom att sjukskrivna måste vara fattiga ;)

Men hur som helst så vet alla om att folk har olika ekonomiska förutsättningar. Jag undrar vad som gör att du lider av detta i praktiken?

Blir du förolämpad när vännerna undrar om du vill följa med på konsert? Vill du att vännerna ska sluta höra av sig och fråga?

Blir du personligen förolämpad när andra samlar pengar till dom som har det sämre än dig?

• Anonym (öh)

Även 500 kan vara "bara" för många.
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2014-10-08 16:04:16 följande:

Jag är också sjukskriven men jag äter brieost, lämnar pengar till välgörenhet, dricker fina viner och äger hästar. Så det är en fördom att sjukskrivna måste vara fattiga ;)

Men hur som helst så vet alla om att folk har olika ekonomiska förutsättningar. Jag undrar vad som gör att du lider av detta i praktiken?

Blir du förolämpad när vännerna undrar om du vill följa med på konsert? Vill du att vännerna ska sluta höra av sig och fråga?

Blir du personligen förolämpad när andra samlar pengar till dom som har det sämre än dig?

Jag har varit sjuk större delen av mitt liv, har aldrig haft ett fast jobb så det är väl därför jag precis får ihop kassan. Men är glad för det stöd som finns.

Dock finns det ingen som helst förståelse bland vissa har jag märkt. Det är det jag gnäller på.

Och ja, klart jag svarar nej på förfrågan men man ser ju hur människan tänker "vilken snåljåp" och ibland blir jag erbjuden ett lägre bud som om det skulle hjälpa. Jag har ingen som helst lust eller skyldighet att berätta för dessa illrar om min ekonomi. Nu för tiden lyckas jag gå förbi de flesta dock.

Eh, nej folk får samla pengar bäst de vill, det är ju jättebra.

Jag hade inte frågat en vän som jag visste inte hade det bra ställt om denne ville gå med på en 500krs konsert, bara om jag kunnat erbjuda mig att bjuda eller låna ut pengar på avbetalning eller nåt. Eller visste att hen hade nån mer rik släkting.

• Anonym (öh)

Jag menar väl på att de har bristande syn på olika människor i samhället när de säger "baaara 50kr".
  • nozpa

Hoppar in på debatten angående "bara 50 spänn". Visst, 50:- är inte mycket pengar. Men om det alltid, helatiden är bara 50 spänn så blir det ju mycket i slutet.
    Det är ju inte ovanligt att man köper den där tröja, den kostar ju bara si och så mycket.
    Den där saken kostar bara osv. Blir ju mycket i slutet. Så egentligen är det ju inte bara 50 spänn, det är ju en jäkla massa mer.
    Sedan har man ju olika prioriteringar. Jag kan tycka att det kan vara bara 10 000:- också för vissa saker.
    Eller som när katten var sjuk så blev slutsumman "bara 3000:-" Men inte hade det varit "bara 3000" för ett biobesök liksom.

Eh ja, hoppas någon förstod mitt röriga inlägg.

• Anonym (jaa)

TS förstår dig och det du skriver stämmer på många av oss (vanliga fattiga svensson), men enligt många här på FL så finns det inga fattiga människor i Sverige och dessa vet inte vad det pratar om. Vi är många som precis får det att gå runt. Klarar att betala räkningarna och få mat så för att det ska räcka hela månaden så är 50 kr hit och 50 kr dit en massa pengar. Jag skulle aldrig lägga 500 kr på en konsert, inte heller på smink och väskor eller partykläder/skor.

Sen finns det många elaka som börjar att gasta om att bara för att man inte har gott om pengar JA då är man rökare, supare och gud vet allt. Tänk för er ni som dömer ni har inte gått i våra skor.

Svar på tråden Fattiga finns, fattar ni inte det?!