Krockkudde fram och framåtvänd bilstol.
Om man har krockkudde på passagerarsidan i fram, från när kan ett barn sitta där? Kan ett 130 cm långt barn med bilstol/kudde sitta där?
Om man har krockkudde på passagerarsidan i fram, från när kan ett barn sitta där? Kan ett 130 cm långt barn med bilstol/kudde sitta där?
Nu tror jag det är andra gången på kort tid som jag läser den frågan, om man kan sätta barn på bälteskudde framför en airbag för att barnet blir tillräckligt långt då. Nej det ska man inte göra.
En airbag löser ut med en enorm kraft, har du fått en i ansiktet så har du ofta både sår och blåmärken. Det är inte en dunkudde som kommer dalandes ner från taket utan en plastpåse som snabbt som sjutton (lika snabbt som du krockar, eller lite snabbare till och med när jag tänker efter) löses ut med hjälp av en sprängladdning inne i instrumentbrädan och fylls med luft.
Barns kroppar tål inte det. Är de kortare än 140 cm hamnar de i fel läge och kan skadas mer än räddas av kudden. Är det ännu kortare än 140 cm är kroppen i fel läge för att krockkudden ska funka som den ska, barnets bäcken sitter 15-20 högre upp än det borde t.ex. (eller... hur hög nu en krockkudde är).
Bälteskudden är till för att fungera med BILBÄLTET den fungerar väldigt dåligt med krockkudden.
NTF
Barnet ska vara minst 140 cm långt. I många länder måste barnet vara minst 13 år oxå eftersom airbagen riskerar att skada mer än skydda och barn har mjukare skelett än vuxna.
Så ett barn som är 130 cm och sitter på kudde ska absolut inte sitta vid en aktiv airbag.
Ok, då vet jag
Koppla ur krockkudden?
Nej, kudden gör att benen kommer högre upp vilket föruotm de andra skaderiskerna med kudden ger risk för allvarliga benbrott. Inte kul att få en krockkudde över knäna.