• Jodyanna

Min chef skiter i min sjukskrivning.

Blir galen snart. Började på nytt jobb i juni noch fick reda på att jag va gravid i september. Mådde bra tills nu då jag fått foglossning, migrän och väldigt lågt blodtryck. Läkaren ville sjukskriva mig 50% men jag ville börja med att sjukskrivas 25% för att inte ställa till för mycket problem på jobbet. Fick min sjukskrivning i tisdags som då skulle börja gälla. Nu har de gått två dagar och min chef har fortfarande inte ändrar mitt schema. Han säger att han har viktigare saker för sig. Får en chef tvinga en anställd att jobba 100% trotts läkarintyg? Min kropp orkar verkligen inte just nu . Vet verkligen inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Min chef skiter i min sjukskrivning.
  • faithfully
    Jodyanna skrev 2014-10-08 18:31:47 följande:

Blir galen snart. Började på nytt jobb i juni noch fick reda på att jag va gravid i september. Mådde bra tills nu då jag fått foglossning, migrän och väldigt lågt blodtryck. Läkaren ville sjukskriva mig 50% men jag ville börja med att sjukskrivas 25% för att inte ställa till för mycket problem på jobbet. Fick min sjukskrivning i tisdags som då skulle börja gälla. Nu har de gått två dagar och min chef har fortfarande inte ändrar mitt schema. Han säger att han har viktigare saker för sig. Får en chef tvinga en anställd att jobba 100% trotts läkarintyg? Min kropp orkar verkligen inte just nu . Vet verkligen inte vad jag ska göra.

Det är bara att gå hem tänker jag. Jag var i din sits och tydligen menar FK att man ska jobba kortare dagar och inte färre dagar. Så jag sa till chefen att jag skulle jobba 75%/50% och gick hem efter motsvarande tid enigt mitt gamla schema. När han lägger in det är väl upp till honom, han vill ju knappast ge dig heltidslön om du jobbar 75 %?
    Om du har schema 8-17 minus 1 timmes lunch = 8 timmar, ska du alltså jobba 6 timmar av dessa, och ha lunchrast på det då. Säg att du förkorta dina dagar till 75 % och att han kan lägga in det när han har tilfälle
  • faithfully

.. och se vad han säger då :)

• Dixie

vilket typ av jobb har du? måste du överlämna till någon kollega innan du går hem? 

om inte - då är det väl bara att gå hem?
    om du skulle vara sjuk en hel dag stannar du väl bara hemma (efter att du meddelat att du är sjuk) - då behöver du väl inte vänta på ett nytt schema? 

• Jodyanna

Jag jobbar på operation. Så står inne på operationer och kan inte bara gå. Nu har de blrjar ordna upp sig. Men får själv gå ut från sal för att försöka hitta någon som skall avlösa mig vilket inte heller är ok.

Svar på tråden Min chef skiter i min sjukskrivning.