• Pannski

Tips på overall från er rutinerade

Ska köpa overall till sonen som är 7 månader nu. Vad ska man välja? Skaloverall eller något annat, vilka märken håller högst kvalité? Ge mig era tips!

• Svar på tråden Tips på overall från er rutinerade
  • Voodoodoll
    Pannski skrev 2014-10-08 20:41:39 följande:

Ska köpa overall till sonen som är 7 månader nu. Vad ska man välja? Skaloverall eller något annat, vilka märken håller högst kvalité? Ge mig era tips!

Reima håller väldigt hög kvalité men är å andra sidan väldigt dyra. Har en skaloverall till min dotter som är vind- och vattentät (så praktiskt om de kryper omking mest) och sen har jag jag på henne en fleeceoverall under de dagarna det är lite kallare och behövs. Till vintern har jag köpt en overall från Ticket to Heaven som fick höga betyg i alla de tester jag kollat igenom. Hade jag inte köpt den hade det blivit en Reima. Att kolla igenom några tester innan man köper tycker jag är det bästa :)
  • Maddi

Säger som ovan, reima körde jag på mycket gör att dom förstärkt overallerna i baken, eftersom barnet antagligen kommer att sitta mycket.

På reimas hemsida kan man hitta overaller 40 procent rabatt. Men de är ju ändå dyrt. Men jag resonerar om man köper en ny overall på hm eller Kappahl för runt 800 så kan jag lika gärna lägga på några 100 lappar till och få med kvalité.

Denna gång kör jag med isbjörn, ska bli roligt att jämföra mot reimas om de är någon skillnad.

• Donum

Vi är en Didrikson-familj toppat med lite Reima. Till en 7-månaders har jag aldrig använt den typen av overall för de använder dem inte på det slitande sättet. Om du inte har en 7-månaders som går/kryper ute så hade jag kört vindfleece och lager på lager. Det har räckt mer än väl för oss med ett bra underställ och vindfleece. Som regel klär nog föräldrar sina barn alldeles för varmt.

• Pannski
    Donum skrev 2014-10-09 11:10:05 följande:

Vi är en Didrikson-familj toppat med lite Reima. Till en 7-månaders har jag aldrig använt den typen av overall för de använder dem inte på det slitande sättet. Om du inte har en 7-månaders som går/kryper ute så hade jag kört vindfleece och lager på lager. Det har räckt mer än väl för oss med ett bra underställ och vindfleece. Som regel klär nog föräldrar sina barn alldeles för varmt.

Ok, tack för tips! Det är en djungel:)

Han kommer ju vara ca 9 mån i dec så svårt att veta hur mobil han är då. Kryper nu och antar att lite leka i snön blir det nog framöver
  • Donum
    Pannski skrev 2014-10-09 11:57:35 följande:
    Ok, tack för tips! Det är en djungel:)

Han kommer ju vara ca 9 mån i dec så svårt att veta hur mobil han är då. Kryper nu och antar att lite leka i snön blir det nog framöver
    Ja, det är svårt att veta. Vår dotter började gå när hon var 9 månader så hon hade haft behållning av en bra overall om det hade varit vinter då. 

Jag tycker att Didrikson är prisvärda och det var stor skillnad i rörelsefrihet när vi bytte till Didrikson. Deras Tucky och liknande babyoveraller är rymliga så en sådan skulle jag satsa på om han kommer att leka ute. De leker ju inte i timtal och det är rätt onödigt, tycker jag, att betala 1500 spänn för en vinteroverall till en så liten. Det är lite som att köpa Asics, som är jättebra, men om man inte springer är det rätt onödigt.
  • LitenIsa

Jag har använt gneis overall till mina större barn och nu i år även köpt en till den minsta i familjen. Gillar att dem är å mjuka och smidiga så att  barnen kan röra sig i dem. Dem hade dessutom någon jättedrive på deras "babyoverall" när jag köpte för 3 veckor sedan.

Min dotter gick när hon var 9 mån och kröp runt i snön när hon var 7 mån så där hade en fleeceoverall varit rätt värdelös.

Hoppas du hittar något som faller dig i smaken i overalldjungeln .

• Pannski
    LitenIsa skrev 2014-10-09 13:32:57 följande:

Insåg nu att Gneis overall startar på stl 74 så det kanske är för stort. Annars var det ett sånt här paket jag köpte

www.gneis.se/produkter/paket/minishape_fob_ny/

Tack, vilket bra erbjudande!

Han är en lång liten kille, har 74 nu så jag tänket att det blir stl 80
  • fluu

Gäller det just skaloverall så är Nameits softshell-overaller fantastiska. Dottern använder bara dem nu.
    Varmare overaller jag har bra erfarenhet av är didrikson, kax, minymo och villervalla.
    Dåliga erfarenheter av: fix, pop.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Tips på overall från er rutinerade