• vita stenen

Dottern som är 11 år vill ha en youtubekanal

Dottern som är 11 år vill ha en egen youtube kanal, då tydligen fler i klassen har det bla hennes bästis. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det. Har era barn i samma ålder en egen kanal? Hur använder de den isf? 

Hon vill lägga upp videos när hon lagar mat, bakar mm.

Det är dessutom 13 års gräns för att få det, samma åldesgräns som facebook och det får hon inte ha.

Men känner mig som världens sämsta/elakaste mamma som inte låter henne ha sånt som hennes kompisar får ha.

Några åsikter? Är jag för hård?

• Svar på tråden Dottern som är 11 år vill ha en youtubekanal
  • Dududu

Vet inte riktigt vad du är rädd för ska hända. Säg bara att du håller stenkoll vad hon lägger upp, och är det något du inte tycker om - så tar du bort kontot.

Om hon vill leka mat-tina, det skadar väl inte? Är väl bara "haters" som är problemet vad gäller youtube. Men det förutsätter ju att folk kollar på klippen också.

Tänk ut vad du är rädd för ska hända, besluta därefter - eventuellt efter ett snack om regler för vad som gäller med youtube. (anonymitet osv)

• GrodanHopp

Har inte barn, men mitt svar är "nej för sjutton!!" Jag är 24 så ganska ung och ser dagligen folk som lägger ut saker de senare kommer att ångra. Har en vän med en blogg som bittert fått erfara det.

You Tube, där kan vem som helst titta på henne, och det är lätt att manipulera bilen om vi säger så.

Då hade jag hellre godkänt FB. Det är något lättare att hålla koll på genom att ha en stängd profil.

Det är ju helt oskyldigt att lägga ut videos när hon lagar mat osv men internet kan dra fram det värsta ur folk och det är lätt hänt att hon får fruktansvärt elaka kommentarer bara för att det går att säga anonymt. Skydda henne från det...

• tobbe01

Jag skulle ALDRIG tillåta något sådant.

• Maddi

Jag skulle nog tillåta Facebook mer, då man kan begränsa mycket så bara vänner ser och även att man ställer in att man inte kan söka på namnet.

Men youtube skulle jag nog inte gå med på.

• Drottningen70

Nope. Öppet mål för alla som kan tänkas vilja skriva elaka saker. Finns säkert några bland hennes kompisar som har en sån, men knappast majoriteten.

• Sisisisi

Min 9-åring vill oxå ha det, fast han vill lägga upp klipp när han spelar spel, men här säger vi nej än så länge. Vill helst inte att han börjar med sånt alls, men han vill ju bli nya pewdiepie lixom :/

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • vita stenen

Tack för era svar. Jag får nog fortsätta vara det hemska mamman som säger nej. Jag känner verkligen inte för att låta henne ha en egen kanal. Det är som ni säger så himla lätt att hon får elaka kommentarer bara för att man kan vara anonym.

• Venne

Det ingår lite som ansvarstagande förälder att vara tråkig och sätta gränser och säga nej. Du skyddar henne, du säger inte nej för att jävlas.

• SatanLendMeADollar

Det är väldigt många i den åldern som har en kanal, och vissa är faktiskt väldigt framgångsrika vilket boostar självförtroendet enormt!

Samt att det är underhållande att se vad de tänker, de små liven Glad

~~~ Stolt pedofil och blivande farbror ~~~
  • Naaw

Kolla in Lissibell. Hon började som 11-åring och har en jättefin kanal.

• Sasson

Min dotter är nio och har en kanal där hon lägger upp instruktionsfilmer till loombands, som hon gör själv. 

Det jag tror är viktigt är att noga diskutera igenom innan vilka regler som gäller, och varför. Vi har regler som säger att hon inte får visa sitt ansikte, hon måste vara ordentligt påklädd och jag eller hennes pappa ska titta igenom filmen innan hon lägger upp den.

På samma sätt har vi även regler på Skype (T.ex. hon får bara prata/ha kontakt med personer hon känner väl och har träffat i verkligheten), hennes Google-konto, och hennes telefon. 

Den absolut viktigaste regeln man kan ha (tror jag) är att föräldrarna ska ha tillgång till kontot och kan när som helst läsa igenom vad som skrivits. Den regeln blir också en trygghet för barnet, ibland kan något vara svårt att att berätta men man vill ändå att föräldrarna ska få veta. 

• Next to me ar en asbra lat

PewdiepieDe knep att bli så känd var att tatta sina spel till en VHS kamera som tattar sina tattare.

Sen tattade budskapet sig ända till en hönsgård i Skottlands dalar. Han ringde såklart Allan i dalen men Allan hade tyvärr fullt upp med att tatta sin musik.

Hemservice kom till Pewdiepies alla kusiner, men vad hände med VHS kameran?

Jo! Han som ägde VHS kameran ville hellre tatta så han slängde den i havet. Kameran tattade bort sig sin electricitet och det såldes på VHS i butiker. Folk blev arga för att man inte kunde köpa den på DVD eftersom riktigt få har en VHS nuförtiden.

Vet ni vad som hände sen?? Jo!:

Folk tattade så hårt de kunde av ilska och tattet nådde Pewdiepie.

Pewdiepies sorg stank över hela Europa så han flyttade till bergskedjan vid Mount Everest. Där gamade han.

Hans historia nådde Sveriges riksdag som då tyckte synd som då skickade bud till honom om att han kan komma tillbaka till Sverige och att han inte längre är landsförvisad.

Pewdiepie blev överlycklig och tattade av glädje!

En tunnelbana på en åkerlapp bemötte honom i Skåne med heder och tappermod. Pewdiepie fick bo i Göteborg med en egen portkod.

Sen kom Windows vista och Pewdiepie dansade med sin fru Marzia och kysste henne och blommor flög med hjärtan i skyn.

Då blev youtube känt och Pewdiepie tattade sin kanal på ett bördigt Australiskt sätt.

Och så blev Pewdiepie den kändaste youtubaren i världen!

Slut!

Om du vill bli lika känd som Pewdiepie på youtube så ska du göra exakt samma sak.

(Historien utspelar sig år 1999-2006 så alla steg kanske inte funkar längre:

• Next to me ar en asbra lat

Ijustwanttobecool blev kända youtubers av att tatta sina katter som var mini år 2003.

Misslisibell var känd för att samarbeta med dolda kamoror

Tejbz blev känd av att transa på transhamburgare AB som är hans favoritresturang, han gick i transskolan som barn.

Tejbz transar i transsyn i transbild som utger ett transigt kille i klänning fasoner! Ijustwanttobecool kan bara tatta katter på flygplanet i kattperskektiv medans Misslisibell filmar allt med en dold smink-kamera.

Hon sminkar många flygplan för viljan i Tahkor.

• Bara ett tips

Klart som sjutton att hon ska ha en youtubekanal!

Vem i 11-årsåldern har inte det liksom?

Fast det är bäst att du godkänner videoklippen innan de laddas upp officiellt.

Svar på tråden Dottern som är 11 år vill ha en youtubekanal