• Lola

Jag har en e-handel med många besökare men ingen har köpt något

Hej, jag har en e-handel som är nästan 4 månader gammal, jag har många besökare men ingen köper nåt. Jag har kollat med mina nära och kära och de tyckte att sidan och priset såg bra ut men fortförande har vi inte fått något sålt.
    Jag jobbar 50% vid sidan om och nu går jobbet sådär och eftersom jag inte jobbar för mycket nu så blir det svårt att betala räkningarna.
    Jag fundera på att sluta jobba helt och ta lån för att fokusera helt på mitt företag för det tro jag på och är inte redo att ge upp. Samtidigt är jag rädd för att misslyckas. Jag går i cykla och tänker på detta hella tiden, vet inte hur jag ska ta mig till väga.
    Snälla någon hjälp mig.

• Svar på tråden Jag har en e-handel med många besökare men ingen har köpt något
  • Jackson

Vad säljer du? Är du nischad, har du nog med annonser?

Tyvärr är det så att om en människa inte känner till företaget och företaget inte har några referenser så klickar människor förbi. Jag skulle göra det då jag inte är säker på om det är en äkta sida eller inte. 

Dessutom så kan lockpriser vara bra också - du kanske får satsa på en längre vinst för att på längre sikt höja priserna?

• Anonym (NN)

Jag har ingen aning om hur näthandeln ser ut, men antagligen finns det någon form av mått på hur många besökare man brukar ha i relation till antalet försäljningar. Hur många har du haft?

Hittar tex det här på någon lagom oseriös webbsida:
    Hur många besökare per dag har du? Visste du att konvertering: besökare till kund är ca 1-3% idag? Dvs. om du har 100 besökare per dag i bästa fallet får du en beställning. Räkna hur många besökare måste du ha dagligen
    driva-webshop.se/archives/gar-inte-bra-med-webshopen

• sportpappa

Varför har inte dina nära och kära köpt något? Börja där. Låt dem ge konstruktiv kritik. Säg att du inte vill höra vad som är bra. Du vill höra vad som kan förbättras. Nära och kära har ofta en tendens till att tycka att allt är så bra för de vill inte såra.

Vänd på resonemanget. Ifrågasätt allting. Fundera på vad som är dåligt med din idé och butik. Hitta alla brister. Lista varför du kommer att misslyckas.
    Jämför med dina konkurrenter. Vad gör de bättre?

• 130303

Kan du inte lägga upp en länk till din webshop? Då är det lättare att ge konstruktiv kritik. Men några av de viktigaste punkterna för en lyckad webshop är:

- En modern och enkel design

- Lätt att gå från köpbeslut till att beställning är gjord

- Merförsäljning, "du kanske också behöver"

- Bra fraktavtal, gratis frakt eller väldigt billig frakt

- Snabb leverans

- Proffsiga produktbilder

- bra sökoptimering - skriv egna produktbeskrivningar bland annat för att få fler träffar på Google

• sportpappa

Jag kollar också alltid om det finns ett riktigt företag bakom med kontaktuppgifter som postadress, epost och telefonnummer. Om jag inte kan se vilket företag som ligger bakom en butik så gör jag inget köp.

• myway

Köpvillkor.
    Vem står bakom.
    Tydlig info.
    Säker betalning.
    Ingen betala till bg skickar sen lösning utan säker kort, överföring alt fakturabetalning.

Ja det och mycket mer att tänka på.

• Malajen1970
    Lola skrev 2014-10-09 18:08:24 följande:

Hej, jag har en e-handel som är nästan 4 månader gammal, jag har många besökare men ingen köper nåt. Jag har kollat med mina nära och kära och de tyckte att sidan och priset såg bra ut men fortförande har vi inte fått något sålt.
    Jag jobbar 50% vid sidan om och nu går jobbet sådär och eftersom jag inte jobbar för mycket nu så blir det svårt att betala räkningarna.
    Jag fundera på att sluta jobba helt och ta lån för att fokusera helt på mitt företag för det tro jag på och är inte redo att ge upp. Samtidigt är jag rädd för att misslyckas. Jag går i cykla och tänker på detta hella tiden, vet inte hur jag ska ta mig till väga.
    Snälla någon hjälp mig.

Har du möjligt att länka adressen till ditt företag så kanske det är lättare och se vad som behöver ändras på.
  • LaLola

Om Ts länkar till sitt företag så räknas det som reklam o inlägget kan komma att tas bort.
    Men hon kan ju alltid inboxa adressen.

• Anonym (Tobias)
    Du behöver nog ännu mer trafik. Ett annat sätt är att du får kolla innehållet på din sida.Jag har inte kollat på din sida men folk måste hitta vad dom saker. Så största utmaningen är att kunna nischa dig och få mer potentiella kunder till din sida som är intresserad av din produkt.

Mvh Tobias

internetkoncept.blogspot.se/
  • Madmoiselle

Hur betalar man på sidan? Är det en helt okänd sida så vill jag att det ska vara en säker betalningsmetod, exempelvis Paypal eller faktura från ett välkänt företag exempelvis Klarna. Jag kollar också upp vem som står bakom, får jag bara fram ett oregistrerat kontantkort känns det inte så säkert.

Visa gärna upp dig på exempelvis mässor och Facebookgrupper, på så vis får fler veta om företaget.

• MarianS

Det som jag kollar på när jag nätshoppar är hur man betalar, om det känns säkert. Då kan det vara bra att du har lite olika alternativ som att betala med faktura eller med bankkort. Jag hade själv en webshop förut och många som kollade, men ingen som handlade. Jag öppnade då en facebooksida till mitt företag och ordnade tävlingar och hade månadserbjudanden. Det är svårt att veta hur man ska marknadsföra sig, men facebook var ett bra sätt att visa upp sig på. Det är också viktigt att vara unik, ha något som inte någon annan har/erbjuder. Jag vet ju inte hur sin sida ser ut, men det är bra om den inte är för krånglig när man ska beställa och ha klara och tydliga köpvillkor. Via facebook kan du ju ordna en tävling där du ska uppnå ett visst antal gillande, och sedan drar du en vinnare. Brukar uppskattas. Ditt företag är nytt och det tar tid att få snurr på det. Säg inte upp dig från ditt jobb än. Vänta tills det blir rull på ditt företag. Det brukar kunna ta minst ett år innan du kan börja ta ut lite lön från företaget. Det jag sålde gick ju till att beställa varor, så jag kunde inte ta ut någon lön. Jag arbetade 75% för att kunna leva och betala räkningar. Ta hjälp av dina vänner och din familj. Ge inte upp din dröm. Hoppas det blir bra. Lycka till :)

• Griseknoen35
    MarianS skrev 2015-02-24 17:42:21 följande:

Det som jag kollar på när jag nätshoppar är hur man betalar, om det känns säkert. Då kan det vara bra att du har lite olika alternativ som att betala med faktura eller med bankkort. Jag hade själv en webshop förut och många som kollade, men ingen som handlade. Jag öppnade då en facebooksida till mitt företag och ordnade tävlingar och hade månadserbjudanden. Det är svårt att veta hur man ska marknadsföra sig, men facebook var ett bra sätt att visa upp sig på. Det är också viktigt att vara unik, ha något som inte någon annan har/erbjuder. Jag vet ju inte hur sin sida ser ut, men det är bra om den inte är för krånglig när man ska beställa och ha klara och tydliga köpvillkor. Via facebook kan du ju ordna en tävling där du ska uppnå ett visst antal gillande, och sedan drar du en vinnare. Brukar uppskattas. Ditt företag är nytt och det tar tid att få snurr på det. Säg inte upp dig från ditt jobb än. Vänta tills det blir rull på ditt företag. Det brukar kunna ta minst ett år innan du kan börja ta ut lite lön från företaget. Det jag sålde gick ju till att beställa varor, så jag kunde inte ta ut någon lön. Jag arbetade 75% för att kunna leva och betala räkningar. Ta hjälp av dina vänner och din familj. Ge inte upp din dröm. Hoppas det blir bra. Lycka till :)

Innan du ger råd om tävlingar så läs på om Sveriges lagar och även Facebooks regler.
Svar på tråden Jag har en e-handel med många besökare men ingen har köpt något