-
-
Svar på tråden Förskolan låter inte mitt barn sova
-
Han går på en avdelning med blandade åldrar, så det är många andra som sover. Det är nog det som är problemet nu att det har börjat många småttingar som behöver sovplatserna.vikarien skrev 2014-10-10 13:37:37 följande:
Låter helt galet! Jobbat på mååånga förskolor och där sover de barn som behöver.
På avdelningar med bara stora barn kan det dock vara svårt att få bara ett barn att somna, men man försöker ju!
Har ni möjlighet att ta med en egen vagn på morgon och hem igen på eftermiddagen?
Då kan dom ju inte säg något tänker jag..
Dom sover ute på innergården så det är det som är problemet att det inte får plats fler vagnar där, jag har redan frågat om jag kunde ha med en egen vagn...Men förstod dom inte att det va för att han va trött?Tangent skrev 2014-10-10 13:38:15 följande:Ja, prata med förskolechefen. Om ditt barn behöver sova, ska han naturligtvis får göra det. Ligg på ordentligt. De måste lösa detta.
Vår son fick inte heller sova på förskolan trots att han behövde. Han somnade på vägen hem från förskolan. Det värsta var att personalen klagade på att han var bråkig på em och att vi var tvugna att uppfostra honom bättre.
Min son blir odräglig att ha med och göra när han inte får sova tillräckligt.
Vi har redan haft några duster med förskolan när han va mindre eftersom barnen endast fick sova 90 min, sen behövde dom gå upp och äta mellanmål. Och det var inte ens i närheten av vad han behövde.sextiotalist skrev 2014-10-10 13:41:01 följande:Hur ska de lösa det?
om han har det sömnbehovet så kommer han somna ändå, det kanske blir på golvet samtidigt som de ska ta hand om ett gäng nyvakna småttingar eller när alla ska ut. Ett bättre alternativ för personalen eller?
Vetesjutton om jag inte hade låtit personalen fått ta den svåra vägen så kanske de ändrar sig
Det hade varit kört om de hade försökt med vår grabb. Det gick inte hålla honom vaken en hel dag när han var i den åldern
Jag tror inte han kommer somna på golvet, men jag kan ha fel. Jag tror att han behöver lugn och ro för att få möjlighet att somna in. Han är väldigt aktiv och har svårt att själv varva ner och vila en stund, det är alltid 100% när han väl är vaken och hur trött han än är så har han tex aldrig somnat i soffan hemma. Det är bara så att han blir så trött att man inte kan prata med honom eller få i honom någon mat, bara helt hysterisk och skriker.
Så visst skulle vi kunna få låta dom ta det och så skulle dom säkert om ett par veckor inse att det inte funkar, och så får det väl i värsta fall bli. Men jag vill helst undvika det om det går! -
Jag har nu pratat med bitr förskolechef och hon backade faktiskt lite och sa att vi skulle kunna lösa detta. Antagligen kommer min son få vara med de stora barnen när dom läser saga och sedan kommer han få sova inomhus, var är dock lite oklart ännu. Hon lovade att finnas på plats på måndag så skulle vi prata och lösa detta...Så jag håller tummarna att det låter likadant på måndag!
Tack för alla svar, ni gjorde så att jag vågade stå på mig! -
Nej, de ville inte förstå att han var trött. Personalen sa att han var omogen (han hade inte ens fyllt 3 år) för han inte uppförde sig som en 4-åring. 3-åringarna hade blivit förflyttade från småbarnsavd. mot föräldrarnas vilja.eviz08 skrev 2014-10-10 14:01:15 följande:
Men förstod dom inte att det va för att han va trött?
Min son blir odräglig att ha med och göra när han inte får sova tillräckligt.
Hoppas att det löser sig för er! -
Jag har en tös som blir 4 vid nyår och hon har slutat sova regelbundet under sommaren. Nu sedan hon börjat på den stora avdelningen och jag jobbar, så hon går 7.30 till 14/15.30, så har hon flera gånger i veckan lagt sig i soffan hemma på eftermiddagen/kvällen och bara somnat eller i vagnen hem. För hennes del har personalen frågat om vi vill att hon sover där. Vi försökte, men hon blev jätteledsen så vi har låtit det vara då hon ändå somnar i hyfsad tid på kvällen även om hon sovit på dagen. Vi väcker henne efter 1-1,5 timmar och då är hon på okej humör. De dagar hon behöver sova är hon fruktansvärt lättstött och får rejäla utbrott av ilska eller tårar när minsta lilla går henne emot. Nu sista tiden har de förberett henne på att jag snart kommer och vi har haft betydligt trevligare hämtningar.
Så stå på er. Om barnet sover gott på natten, men ändå behöver vilan så låt dem sova. Värst är de lite äldre barn som somnar, men måste väckas för att kunna somna på kvällen. Jag hade en pojke på förskolan som var fruktansvärt svårväckt, men ibland behövde han få sova också ... Han fortsatte i princip att sova även om man ställde honom upp. -
Klart han ska få sova middag om han behöver men du skriver att på helgerna kan han sova 3 timmar på dagen och nätter från 19-7/8 på morgon. Det är upp till 16 timmar om dygnet! Är du säker på att han är fullt frisk? Är han glad och verkar må bra i övrigt, kanske väldigt aktiv under dessa vakna 8 timmar?eviz08 skrev 2014-10-10 13:29:55 följande:
Jag har snarare alltid fått kämpa för att kunna hålla honom uppe så att han hinner få i sig lite kvällsmat innan han ska sova. Han somnar alltid vid 19 utan några som helst problem och sover hela natten till 07. På dagis brukar han sova 1½ timme innan dom väcker honom och på helgerna sover han upp till 3 timmar på dagen för att han är så trött och då somnar han ändå vid 19 på kvällen och kan sova till 7-8 på morgonen. Jag ska försöka nå bitr förskolechefen för visst borde dom inte kunna bestämma detta åt oss?
-
Låter heldumt. Jag hoppas verkligen det löser sig. Så klart måste ett så litet barn få sova om han behöver det.
Vi hade precis det omvända problemet när min dotter var i den åldern. Där vara alla tvungna att sova istället och vi fick kämpa nästan ett år innan de lät henne vara vaken (och hon var vaken till 23 varje kväll hon varit i förskolan). -
Verkar inte vara en bra förskola som ser till varje barns behov. Självklart måste alla barn få sova som de behöver oavsett ålder och hur länge sovstunden behöver vara. På mina barns förskola har detta aldrig varit ett problem. Ett tag så sov min son ofta över lunchen men de löste detta genom att spara mat åt honom. Min 3-åring går på "storbarns" nu och han är den enda som sover på den avdelningen han är på. De äter lunch med barnen i matsal och han somnar ofta sittande på stolen. Men jag har aldrig hört personalen påtala detta som ett problem ens då utan de tar med en vagn bara och lägger honom i matsalen. Det hör väl till att vara flexibel. Måste dessutom vara en väldigt liten gård på förskolan om inte ens alla barns vagnar får plats??
-
Det låter definitivt inte som en aktiv unge.amalie79 skrev 2014-10-11 12:18:22 följande:Klart han ska få sova middag om han behöver men du skriver att på helgerna kan han sova 3 timmar på dagen och nätter från 19-7/8 på morgon. Det är upp till 16 timmar om dygnet! Är du säker på att han är fullt frisk? Är han glad och verkar må bra i övrigt, kanske väldigt aktiv under dessa vakna 8 timmar?
Det här kanske är deras sätt att förmedla att de är oroliga över hans enorma sömnbehov och hälsa, och vill att det utreds. -
Inse att detta är ett resultat av felaktig förskolepolitik! Det funkar inte att trycka in alla små som står i kö, platsgarantin måste ses över! Fler förskolor måste byggas och fler förskollärare måste utbildas.
Vi som jobbar på förskolan gör vad vi kan för att hjälpa dessa barn som trycks in som siffror i en statistik..det får inte vara nån som inte får plats efter fyra månader!
Hellre plastbrist för dem som står i kön, än för de som vill sova på förskolan! -
Har ni kollat barnets sömnbehov med läkare? Kusinerna sov lika mycket, men i deras fall berodde det på ärftligt fel på sköldkörteln.
-
Du har rätt överhuvudtaget, vi är många som har det motsatta problemet och tvingas vara vakna halva nätterna. Bara för att förskolor tvingar barnen somna, för att få rast mm. Men en unge som får sova i 3 timmar (!!!) om ingen väcker honom borde definitivt kolla upp om allt verkligen står rätt till istället för att få medhåll. Hoppas att föräldrarna inser det.Wilowa skrev 2014-10-18 12:35:33 följande:
Inse att detta är ett resultat av felaktig förskolepolitik! Det funkar inte att trycka in alla små som står i kö, platsgarantin måste ses över! Fler förskolor måste byggas och fler förskollärare måste utbildas.
Vi som jobbar på förskolan gör vad vi kan för att hjälpa dessa barn som trycks in som siffror i en statistik..det får inte vara nån som inte får plats efter fyra månader!
Hellre plastbrist för dem som står i kön, än för de som vill sova på förskolan!
-
Fast det motsatta problemet bottnar ju i samma problem. Då är det personalbrist som skapar problemet istället för plastbrist.Barbamama08 skrev 2014-10-18 14:39:17 följande:Du har rätt överhuvudtaget, vi är många som har det motsatta problemet och tvingas vara vakna halva nätterna. Bara för att förskolor tvingar barnen somna, för att få rast mm. Men en unge som får sova i 3 timmar (!!!) om ingen väcker honom borde definitivt kolla upp om allt verkligen står rätt till istället för att få medhåll. Hoppas att föräldrarna inser det.
Vad det gäller personalens rast så vill du att vi ska ha den, det blir farligt för barnen annars. Några få gånger har jag jobbat en hel dag utan rast och man är ingen bra barnpassare i slutet av den dagen...pedagog kan man ändå glömma att man ska vara dagar då det inte går att ta ut rast. Problemet är ju att vi är så underbemannade att det ofta går ut över barnen på ett eller ett annat sätt.
Fast jag tvingar aldrig några barn att sova, har de inte somnat efter när jag går upp efter ca 30 minuter så får de följa med upp. De barn som är med på liggvilan är de barn som vi bedömer behöver ligga ner och vila en stund. Vill inte föräldrarna att de sover så väcker vi dem då om de somnat och funkar inte det så får de vara med på sittvilan...om det funkar. Detta med sömnen måste vara en diskussion mellan föräldrarna och personalen. Vi ser ju hur trötta barnen blir om de inte får sova tillräckligt, men visst måste de sova på kvällen med.
Ett tips om barnen är svårsövda på kvällen, men ändå behöver sova på dagen, är att låta dem vara vakna längre på kvällen och inte påbörja nattningen förrän de är tillräckligt trötta. Är de inte tillräckligt trötta när de lägger sig så vilar de istället för att somna och kan hålla sig vakna i flera timmar. Jag har testat det på mina egna barn när de var små och jag vet att det funkat för många av barnen på jobbet med. Det funkar inte alltid, men ofta. Hjälper det inte så kan man testa att ge barnet mer kvalitetstid innan läggningen, ibland protesterar de för att de vill vara vakna med sina föräldrar. -
Det var ju det jag skrev.Wilowa skrev 2014-10-18 15:02:24 följande:
Fast det motsatta problemet bottnar ju i samma problem. Då är det personalbrist som skapar problemet istället för plastbrist.
Vad det gäller personalens rast så vill du att vi ska ha den, det blir farligt för barnen annars. Några få gånger har jag jobbat en hel dag utan rast och man är ingen bra barnpassare i slutet av den dagen...pedagog kan man ändå glömma att man ska vara dagar då det inte går att ta ut rast. Problemet är ju att vi är så underbemannade att det ofta går ut över barnen på ett eller ett annat sätt.
Fast jag tvingar aldrig några barn att sova, har de inte somnat efter när jag går upp efter ca 30 minuter så får de följa med upp. De barn som är med på liggvilan är de barn som vi bedömer behöver ligga ner och vila en stund. Vill inte föräldrarna att de sover så väcker vi dem då om de somnat och funkar inte det så får de vara med på sittvilan...om det funkar. Detta med sömnen måste vara en diskussion mellan föräldrarna och personalen. Vi ser ju hur trötta barnen blir om de inte får sova tillräckligt, men visst måste de sova på kvällen med.
Ett tips om barnen är svårsövda på kvällen, men ändå behöver sova på dagen, är att låta dem vara vakna längre på kvällen och inte påbörja nattningen förrän de är tillräckligt trötta. Är de inte tillräckligt trötta när de lägger sig så vilar de istället för att somna och kan hålla sig vakna i flera timmar. Jag har testat det på mina egna barn när de var små och jag vet att det funkat för många av barnen på jobbet med. Det funkar inte alltid, men ofta. Hjälper det inte så kan man testa att ge barnet mer kvalitetstid innan läggningen, ibland protesterar de för att de vill vara vakna med sina föräldrar.
Jo, för mitt barn blir det bara värre att försöka lägga sig tidigare. Det tar över 3 timmar innan jag ger upp, och så har det varit varje gång så därför för jag inte så. Men det hör inte hit. Att ett barn är så här onaturligt trött kan ha naturliga förklaringar som problem med sköldkörteln, näringsbrist eller annat. Det känns lire konstigt att man försvarar ett barn som inte verkar göra så mycket annat än att sova. Han blodsocker blir dessutom lågt om han sover bort tiden utan att hinna äta. -
Nu har det nästan gått två år sedan detta och det ordnade sig så att han fick fortsätta sova på förskolan, detta gjorde han tills han själv blev så stor att han sa att han skulle sluta eftersom alla i hans ålder och ett år yngre hade slutat sova. Så då fick han bara sova middag på helgerna.
Även för de som var oroliga för hans hälsa så kan jag hälsa att han alltid haft ett stort sömnbehov ända sedan han föddes och vi har tagit upp detta på BVC flera gånger men de säger att han ligger i överkant på sömnen men ändå inom det normala och så länge han är glad och aktiv när han väl är vaken så behöver vi inte oroa oss. -
Vill bara tala om att min numera 10 åring har haft ett enormt sömnbehov, han sov stortsett lika mycket som din son, om inte mer. Vi la honom alltid kl 20 och sen sov han till 10-11 dagen efter, för att sova middag ca 14-17. Men all vaken tid var det fullt ös så han behövde verkligen sin sömn. Idag sover han mer "normalt", men han somnar snabbast av sina bröder på kvällen.eviz08 skrev 2016-06-12 22:17:57 följande:
Nu har det nästan gått två år sedan detta och det ordnade sig så att han fick fortsätta sova på förskolan, detta gjorde han tills han själv blev så stor att han sa att han skulle sluta eftersom alla i hans ålder och ett år yngre hade slutat sova. Så då fick han bara sova middag på helgerna.
Även för de som var oroliga för hans hälsa så kan jag hälsa att han alltid haft ett stort sömnbehov ända sedan han föddes och vi har tagit upp detta på BVC flera gånger men de säger att han ligger i överkant på sömnen men ändå inom det normala och så länge han är glad och aktiv när han väl är vaken så behöver vi inte oroa oss.
-
Det låter lugnande, och ja han sov nog till och med mer än min son. Det är likadant här, han är aldrig stilla en sekund under den vakna tiden. Ritstunderna med honom består av tre sträck på ett papper för det är så länge han kan sitta stilla.Ledilnaan skrev 2016-06-12 22:23:54 följande:Vill bara tala om att min numera 10 åring har haft ett enormt sömnbehov, han sov stortsett lika mycket som din son, om inte mer. Vi la honom alltid kl 20 och sen sov han till 10-11 dagen efter, för att sova middag ca 14-17. Men all vaken tid var det fullt ös så han behövde verkligen sin sömn. Idag sover han mer "normalt", men han somnar snabbast av sina bröder på kvällen.
Är din 10-åring lika "fullt ös" numera? -
Nästan lika mycket fullt ös, men det har lugnat sig lite, han börjar ju trotsallt bli större. Men i skolan vill han fortfarande hellre leka än sitta still.eviz08 skrev 2016-06-12 22:32:16 följande:
Det låter lugnande, och ja han sov nog till och med mer än min son. Det är likadant här, han är aldrig stilla en sekund under den vakna tiden. Ritstunderna med honom består av tre sträck på ett papper för det är så länge han kan sitta stilla.
Är din 10-åring lika "fullt ös" numera?
Jag kommer ihåg att han var över två år innan han satt still i 10 min och tittade på tv. -
Enligt läroplanen får de inte göra så.