• Kroken

Bärsjalen eller bärselen, hur klä barnet?

Ska i helgen iväg på marknad och kommer ha min 6 veckors flicka i bärsele (ergobaby med inlägg) eller bärsjal (trikå). Jag har ingen jacka som går runt både mig och bebisen så använder jag bärsjalen så kommer jag endast ha en munkjacka som går att stänga runt oss båda. Använder jag bärselen har jag en fleece på mig själv och selen utanpå. Nu är frågan vad jag ska välja och vad jag ska klä dottern i? En munkjacka på mig själv lär väl kanske bli lite väl kallt kanske, ska bli runt 12-13 grader imorgon. Så bärsjalen kanske går bort? Men om jag tar bärselen, vad ska jag sätta på dottern då? Tänker att vi har inlägget i också som värmer en del plus min kroppsvärme. Vad säger ni mer erfarna bärare?

• Svar på tråden Bärsjalen eller bärselen, hur klä barnet?
  • Lillflickan

Jag hade min egen jacka på mig och drog ett långt resårband mellan knappar och knapphål. Jag hade selen/sjalen under jackan. Sen hade jag bebisoverallen dvs vindfleceoverallen på sonens ben och surrade fast resten uppåt. Armarna på sonen var innanför jackan. Och så mössa och fuskpolo på sonen och fuskpolo på även mig för det blir lite öppet och dragit annars vid halsen. Detta var när det var vinter. Någon gång hade jag även raggsockor på sonen när det var kallare och/eller tossor. Vanliga kläder under. Han var dock lite äldre än er flicka, runt halvåret. Han fick mycket värme från mig och jag kände om han skulle bli kall.

• Lillflickan

Luvan på overallen gick ju också dra på sonens huvud innan han blev för stor och arg för att den skymde sikten.

• Flickan och kråkan

Jag hade valt sjalen. Sjalen innebär tre lager tyg och sedan din munkjacka över det. Bebisen är kanske inte heller naken .-). Det + din och hennes kroppsvärme räcker gott när det är 12-13 grader. Ni ska ju inte få värmeslag heller . Viktigt bara att ha ordentligt på utstickande fötter och ben, samt hals och huvud.

• kixan
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-11 10:14:09 följande:

Jag hade valt sjalen. Sjalen innebär tre lager tyg och sedan din munkjacka över det. Bebisen är kanske inte heller naken .-). Det + din och hennes kroppsvärme räcker gott när det är 12-13 grader. Ni ska ju inte få värmeslag heller . Viktigt bara att ha ordentligt på utstickande fötter och ben, samt hals och huvud.

Tänker precis likadant. :)
    A -03, F -05, V -10
  • Kroken

Med facit i hand så skulle jag valt sjalen. Nu blev det bärselen. Jag hade en fleecetröja på mig själv, t-shirt under. Bebisen hade vanliga innekläder, raggsockor, mössa och en extra velourjacka på sig. Det fungerade väl bra men jag blev svettig! Och jag gillar sjalen mer till en sån här liten skrutt. Jaja, nu vet jag det, en erfarenhet rikare

• Mellanmjölkens land

Trikåsjalar är ju rätt varma så jag hade valt sjalen och munkjackan. Bar i sjal förra vintern och tror jag använde vinterjackan typ 2-3v, annars körde jag på min ofodrade regnjacka.

Ett tips till framtiden är ett bärskydd eller en bärpannel till din jacka. Kostar bara en bråkdel av vad en bärjacka gör men fyller samma funktion.

Svar på tråden Bärsjalen eller bärselen, hur klä barnet?