Hypertyreos och högt TPO, hjälp och råd!
Allt började med många urinvägsinfektioner fär 1 1/2 år sedan. Aldrig haft problem att bli gravid när jag var yngre snarare tvärtom. Nu 28 år gammal och gift har jag fått 2 missfall med ett halvårs mellan rum. De mätte HCG under båda graviditerna då de sa att den första inte steg som den skulle och de trodde det var ett X vilket det inte var. De skrapade dock ändå innan de kollade med kamera anledningen till att de ens skulle söva mig att kolla med kamera om jag hade ett ex någon skrapning var det aldrig tal om. Där börja kränkningen. Fick Metroxat så HCG stanna på 75 och gick sagt uppåt det var i början av januari. Graviditet nr 2 fick jag veta i mitten på april. Var utomlands och mätte HCG det steg inte som det skulle men det steg och jag vet att man inte bara ska se till HCG det fördubblades inte på 3 dygn utan låg ca 60% hörge vart 3:e dygn. Mitt sista blodprov hade det endast stigit 10% och gravsymtomen avtog. jag förstod inombords men var ändå vid hopp. Mirakel har ju skett i denna värld. I landrt jag befan mig skrev de ut MASSOR med mediciner inför nästa graviditet så som progesteron, fragmin injektioner och folacin dock vågade jag inte exprimentera med detta själv hemma i Sverige så jag lämnade de där. Mitt sista missfall var väldigt dramatiskt och värre än en film det var som ett blodbad och stora klumpar i något som kändes som det oändliga. De tog TSH dagen innan ditket när jag kom hem till Sverige och såg att det fanns en blödning, jag återkommer till det. Efter mitt missfall har jag ej mått toppen bra och varit ledsen och blivit lätt arg. På senare tid har jag varit otroligt varm trots att jag inte haft feber, fått hjärtklappning och vansinnes utbrott m m. TSH, T4 och T3 togs tillbaka på kvinnoklinken då jag insisterade på ett möte och uppföljning. Så här kan man ju inte ha det jag som haft så lätt att bli gravid och nu missfall. Ett missfall hafr jag förstått det är normalt, två blev ett för mycket i min värld. De insisterade på att det var normalt och ingen utredning görs fören efter 3 missfall något som gjorde mig upprörd då jag inte tänker vara någon försöks kanin och gå igenom helvetet igen när det finns hjälp att få. De tog det där Sköldkötelprovet igen till slut. Ett brev damp ner i brevlådan. Någon var inte helt normalt med provet. Ahap, fick egter mycket om och men tag på doktorn uppfattade det som lågt och tänkte att jahap Levaxin på det så löser det sig. remiss till vårdcentralen för nytt prov. Svaret på provet var inte vad jag förväntade mig. När jag fick mitt missfall i Juni hade jag följande prosvar: TSH 1.2 T4 14 vilket är inom ramen och helt normalt alltså fanns inget fel på de två då. Nu i början på oktober har jag TSH 0.01 T4 25 T3 8.3 OCH TPO över 600 antikroppar. Allt känns skit jag har mått gyskiskt jätte dåligt senaste veckorna. Allt gick fort in till Endokrinologen fått betablockerare som jag inte tänker äta met då de får mig må skit. Fick Tiotil då jag vägrar vänta över 1 år på att skaffa barn ellet ens försöka. Hon gav mig 50mg 2 gånger om dagen jag antar de förstått att jag är bestämd och min bevis önskan stor alternativt blir det operation vilket jah föredrar. Jag har ej TRAK eller Tg antikroppar. Läst allt jag kan. Hittar inte så mycket om Hypertyreos/giftstruma och höga TPO väden. Allt jag hittar är att man ska äta mycket selen att drt finns perdinsolon vissa fått ner antikroppar på och progesteron. skriver om Levaxin, men jag ska väl inte äta levaxin jag är ju hög på hormoner T4 och T3 och inte tvärtom. Ingen verkar vara övettens om missfall och antikroppar. Ska göra finnhåls punktion nästa vecka. blivit remissad till octaviakliniken. Allt känns som en mardröm. Väntar på Glutenintolerans prov i sambanf med uppföljning av mina värden och tiotil.
Snälla hjälp mig och ge mig råd! Hur ska jag må bättre och hur ska vi förverkliga vår dröm att få familj? Hur kan man underlätta att inte få missfall och varför har man jätte höga antikroppar i TPO när man är hyper? betyder det att jag är på väg att bli hypo? De misstänker att missfallet utlöst Postpartum därav lär vi se det på finnåls punktionen. Då stiger T4 Och T3 för sköldkörtelhormon töms ut och sedan får man oftast hypotyreos.
Hur ska jag få hjälp? finns det någon annan i samma situation? hur ska jag sänka antikropparna? kännet mig förtvivlad och förvirrad.
Tack på förhand.