• Anonym (Mia)

Hypertyreos och högt TPO, hjälp och råd!

Allt började med många urinvägsinfektioner fär 1 1/2 år sedan. Aldrig haft problem att bli gravid när jag var yngre snarare tvärtom. Nu 28 år gammal och gift har jag fått 2 missfall med ett halvårs mellan rum. De mätte HCG under båda graviditerna då de sa att den första inte steg som den skulle och de trodde det var ett X vilket det inte var. De skrapade dock ändå innan de kollade med kamera anledningen till att de ens skulle söva mig att kolla med kamera om jag hade ett ex någon skrapning var det aldrig tal om. Där börja kränkningen. Fick Metroxat så HCG stanna på 75 och gick sagt uppåt det var i början av januari. Graviditet nr 2 fick jag veta i mitten på april. Var utomlands och mätte HCG det steg inte som det skulle men det steg och jag vet att man inte bara ska se till HCG det fördubblades inte på 3 dygn utan låg ca 60% hörge vart 3:e dygn. Mitt sista blodprov hade det endast stigit 10% och gravsymtomen avtog. jag förstod inombords men var ändå vid hopp. Mirakel har ju skett i denna värld. I landrt jag befan mig skrev de ut MASSOR med mediciner inför nästa graviditet så som progesteron, fragmin injektioner och folacin dock vågade jag inte exprimentera med detta själv hemma i Sverige så jag lämnade de där. Mitt sista missfall var väldigt dramatiskt och värre än en film det var som ett blodbad och stora klumpar i något som kändes som det oändliga. De tog TSH dagen innan ditket när jag kom hem till Sverige och såg att det fanns en blödning, jag återkommer till det. Efter mitt missfall har jag ej mått toppen bra och varit ledsen och blivit lätt arg. På senare tid har jag varit otroligt varm trots att jag inte haft feber, fått hjärtklappning och vansinnes utbrott m m. TSH, T4 och T3 togs tillbaka på kvinnoklinken då jag insisterade på ett möte och uppföljning. Så här kan man ju inte ha det jag som haft så lätt att bli gravid och nu missfall. Ett missfall hafr jag förstått det är normalt, två blev ett för mycket i min värld. De insisterade på att det var normalt och ingen utredning görs fören efter 3 missfall något som gjorde mig upprörd då jag inte tänker vara någon försöks kanin och gå igenom helvetet igen när det finns hjälp att få. De tog det där Sköldkötelprovet igen till slut. Ett brev damp ner i brevlådan. Någon var inte helt normalt med provet. Ahap, fick egter mycket om och men tag på doktorn uppfattade det som lågt och tänkte att jahap Levaxin på det så löser det sig. remiss till vårdcentralen för nytt prov. Svaret på provet var inte vad jag förväntade mig. När jag fick mitt missfall i Juni hade jag följande prosvar: TSH 1.2 T4 14 vilket är inom ramen och helt normalt alltså fanns inget fel på de två då. Nu i början på oktober har jag TSH 0.01 T4 25 T3 8.3 OCH TPO över 600 antikroppar. Allt känns skit jag har mått gyskiskt jätte dåligt senaste veckorna. Allt gick fort in till Endokrinologen fått betablockerare som jag inte tänker äta met då de får mig må skit. Fick Tiotil då jag vägrar vänta över 1 år på att skaffa barn ellet ens försöka. Hon gav mig 50mg 2 gånger om dagen jag antar de förstått att jag är bestämd och min bevis önskan stor alternativt blir det operation vilket jah föredrar. Jag har ej TRAK eller Tg antikroppar. Läst allt jag kan. Hittar inte så mycket om Hypertyreos/giftstruma och höga TPO väden. Allt jag hittar är att man ska äta mycket selen att drt finns perdinsolon vissa fått ner antikroppar på och progesteron. skriver om Levaxin, men jag ska väl inte äta levaxin jag är ju hög på hormoner T4 och T3 och inte tvärtom. Ingen verkar vara övettens om missfall och antikroppar. Ska göra finnhåls punktion nästa vecka. blivit remissad till octaviakliniken. Allt känns som en mardröm. Väntar på Glutenintolerans prov i sambanf med uppföljning av mina värden och tiotil.

Snälla hjälp mig och ge mig råd! Hur ska jag må bättre och hur ska vi förverkliga vår dröm att få familj? Hur kan man underlätta att inte få missfall och varför har man jätte höga antikroppar i TPO när man är hyper? betyder det att jag är på väg att bli hypo? De misstänker att missfallet utlöst Postpartum därav lär vi se det på finnåls punktionen. Då stiger T4 Och T3 för sköldkörtelhormon töms ut och sedan får man oftast hypotyreos.
    Hur ska jag få hjälp? finns det någon annan i samma situation? hur ska jag sänka antikropparna? kännet mig förtvivlad och förvirrad.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Hypertyreos och högt TPO, hjälp och råd!
  • Houdini

Får jag fråga varför du fick betablockerare?

Om det är för blodtrycket förstår jag inte hur du kan leka med dig själv genom att strunta i dom. Det finns mer än en sort så mår du skit av en kan du be att få prova en annan.

Läs på om vad följderna kan bli av högt blodtryck en längre tid. Och om du blir gravid är det ju livsfarligt för både dig och barnet med högt blodtryck.

• Anonym (Mia)

Jag fick betablockerare för att varva ner kroppen då jag haft hjärtklappning bland annat som symptom på Giftstruman/Hypertyreos. Eftersom jag blir lätt arg och uppstressad, för att minska adrenalinet. Ätit några av de tabletterna de gör mig jätte trött och illamående. De är mest för att ta bort symtom under kort tid till tiotil börjar ge effekt. Hypertyreos sliter på hjärtat och kroppen om det inte behandlas eftersom den går på högvarv. Bara för att lindra symptom med andra ord.

• Houdini

Jag har struma i familjen.

Det finns andra sorter du kan prova, du säger ju själv att det sliter på kroppen.

Det finns saker som man inte vill ha problem med hjärtat och hjärnan, är dom två. Jag har hjärtproblem. Och min morsa dick hjärnblödning för ett år sedan bla på grund av att hon vägrade äta blodtrycksmedicin och pga att hon har misskött sin struma.

Hon har inte giftstruma men iom att hon inte brydde sig om att kolla värdena så har hon i långa perioder ätit för höga doser levaxin. Och då fått samma symptom som en med giftstruma.

Och det sliter ju på kroppen.

Och du vill ju ha barn så var rädd om dig och din kropp så din dröm går i uppfyllelse.

Och så det inte händer dig något.

Det är mest min tanka med att jag skriver.

Att du ska ta hand om dig och kanske ge det lite tid nu.

• Anonym (Mia)

Själva giftstruman oroar mig inte så mycket för tillfället. Jag har fått hjälp väldigt snabbt, min läkare verkar väldigt bra och trevlig. Hon är tillmötes gående och lyssnar på mig som patient och vad jag vill samtidigt är jag ingen doktor så hon måste ju få utföra behandlingen men det är bra att ha en egen uppfattning och kunna föra dialog. Alla mina andra prover är bra pulsen lite förhöjd men blodtryck bra säger de. Mest hjärtklappningen som varit jobbig senaste tiden. Hettan i huden har i stort gått över. Jag hoppas på OP om de inte får bra gensvar på behandlingen inom dessa 6 veckor vilket också var hennea utgångspunkt efrersom jag är något för ung för radiojod behandling och tiotil är bästa behandlingen om man vill försöka bli gravid inom en relativt snar framtid alt operation. Själva giftstruman oavsett om det är Postpartum eller Graves eller något annat är jag inte lika orolig för idag som innan mitt besök på endokrinolog mottagningen. Kanske för jag har dåliga erfarenheter från Svensk sjukvård att vi har bland världens bästa sjukvård men att få ta del av den eller folk ska göra sitt jobb är något jag lärt mig att man får vara bestämd och ibland bråka sig till tyvärr. Kanske skönt att få remiss till utredning om missfallen. Vill förstå sambandet med Hypertyreos och Väldigt höga TPO antikroppar utan TRAK. finns inte så mycket att läsa som jag önskar om Hypotyreos fimns det en uppsjö då det är vanligare förekommande. Vill också veta hur jag ska kunna sänka dessa då kunskapen verkar vara begränsad och splittrad om TPO antikroppar utan verkar mer handla om vilken doktor man hamnar hos vilken hjälp man kan få. Förstått att jag ska börja käka paranötter varje dag för att få i mig mycket selen. Skulle vara skönt att få råd och hjälp. Är knappast ensam om min situation även om jag känner mig väldigt splittrad och ensam i den och jag är övertygad om att någon där ute i världen har en lösning på problemet med Antikroppar sedan behöver det inte vara vetenskapligt förankrat heller karusellen med progesteron osv handlar ju mycket om att det inte är vetenskapligt bevisat iaf det en del läkare ger till svar. Nu har jag läst om perdinsolon de som går på ivf kliniker och får detta just för antikroppar. Det tycker jag är jätte intressant. Hopp finns det gott om tålamod inte lika mycket. utomlands kan man få alla mediciner vill inte exprimentera själv dock. Tycker att man borde kunna testa hemma i Sverige också och att det inte ska vara en ryskroulett om vem man hamnar hos. Jag har ju varit normalt gravid förr och tänker inte ge upp min dröm antikroppar eller ej någonstans där ute finns ett svar och hjälp att få. Betablockerarna känns inte som den största grejen i det hela. Den är säkert bra för vissa men Tiotil kommer ge samma effekt om och när den verkar på stresshormonerna i kroppen.

• Houdini

Jag förstår att du vill ha svar och jag kan ju inget om detta.

Kan det inte vara struman som ger antikropparna? Och att när de får ordning på den att det blir bättre då.

Du gör ju rätt som inte exprimenterar själv då kan det gå väldigt fel.

Bor du i en småstad eller i en storstad med stort sjukhus?

• Anonym (Mia)

Jag bor i Stockholm (tack och lov) och skickas mellan stans sjukhus och även remissad till vad de säger är en av stans bästa fertilitets klinik för utredning. Jag är glad att jag fått så snabb hjälp och blivit tagen på allvar. Som jag skrev mitt tålamod är kanske inte det bästa tycker 15 månaders försök är enough. Finns kvinnor som har det mycket mycket mycket värre och jobbigare. Men eftersom det finns en misstanke om att antikroppar och missfall hänget ihop så hade det varit väldigt intressant om någon vet något eller har tips och råd. Jo antikropparna angriper Paranötter = selen kick var en bra start. Ricinolja mot allt tappat hår för att göra det tjockare. Nej man ska nog inte exprimentera själv itan uppföljning och blodprover. Folacin kan man be om ändå. Inga planer på att ge upp inte men efter sista MF vill jag gärna undvika ett till. Nu samlar jag all info att ta med och diskutera med alla doktorer åt höger och vänster. Tur man är grym på att argumentera annars hade man nog blivit överkörd för länge sen.

• Anonym (Mia)

Jag bor i Stockholm (tack och lov) och skickas mellan stans sjukhus och även remissad till vad de säger är en av stans bästa fertilitets klinik för utredning. Jag är glad att jag fått så snabb hjälp och blivit tagen på allvar. Som jag skrev mitt tålamod är kanske inte det bästa tycker 15 månaders försök är enough. Finns kvinnor som har det mycket mycket mycket värre och jobbigare. Men eftersom det finns en misstanke om att antikroppar och missfall hänget ihop så hade det varit väldigt intressant om någon vet något eller har tips och råd. Jo antikropparna angriper sköldköteln som vissa diskuterar angripet de även fostert vwrkar finnas olika åsikter om det där och vad som är sant och riktigt. Paranötter = selen kick var en bra start. Ricinolja mot allt tappat hår för att göra det tjockare. Nej man ska nog inte exprimentera själv utan uppföljning och blodprover. Folacin kan man be om ändå. Inga planer på att ge upp inte men efter sista MF vill jag gärna undvika ett till. Nu samlar jag all info att ta med och diskutera med alla doktorer åt höger och vänster. Tur man är grym på att argumentera annars hade man nog blivit överkörd för länge sen.

Svar på tråden Hypertyreos och högt TPO, hjälp och råd!