• mikaelab

"spolning" av livmoder/ äggledare

Hej!
    Jag har suttit och läst en hel del på nätet nu ang såkallad spolning! Alla ni som har genomgått denna undersökning har ni haft remiss via fertillitetsutredning eller har ni gjort endast denna undersökning?
    Vad blev resultatet?

Jag och min sambo har aktivt försökt bli gravida i ca 2,5 år och detta har resulterat i ett tidigt missfall, fick hormontabletter av min Gyn som skulle hjälpa ägglossningen på traven och se till att den blev mer regelbunden men detta har inte gett nå resultat..! Mensen kommer runt samma datum varje månad och runt de datum ägglossningen ska vara så får jag som lätt "mensvärk" samt ljusrosa flytningar vilket min Gyn säger är helt korrekt och ett tecken på att ägglossningen är då.. Känns väldigt frustrerande och sorgligt att det inte händer något då både jag och min sambo verkligen vill ha barn.

Tacksam för alla svar/ tips & råd! :)

• Svar på tråden "spolning" av livmoder/ äggledare
  • Decibel84

Kan verkligen rekommendera att ni inte går ensam om ni ska spola, ha med er någon!

• Lovisa09

Jag spolade mina äggledare som en första del i en fertilitetsutredning. Jag fick komma dit precis efter jag haft min mens för att inte störa någon kommande ägglossning. Blev gravid första ägglossningen efter spolningen. Då hade vi försökt aktivt i ett år och inte ätit p-piller på 1 1/2 år.

• Decibel84
    Lovisa09 skrev 2014-11-18 13:55:43 följande:

Jag spolade mina äggledare som en första del i en fertilitetsutredning. Jag fick komma dit precis efter jag haft min mens för att inte störa någon kommande ägglossning. Blev gravid första ägglossningen efter spolningen. Då hade vi försökt aktivt i ett år och inte ätit p-piller på 1 1/2 år.

Hade du någon blockering eller liknande när du spolade eller fri passage?
  • mikaelab

Okej kul att det funkade för dig! Jag har inte ätit P-piller på snart 3 år och vi har aktivt försökt bli gravida i ca 2-2,5 år..har haft ett tidigt missfall för ca 1,5 år sedan.. Men nu håller vi på och ska testa SMEP metoden i kombination med bidrottninggele! Så håller tummarna att det händer något nu!:)

• Lovisa09
    Decibel84 skrev 2014-11-18 15:33:16 följande:
    Hade du någon blockering eller liknande när du spolade eller fri passage?
    Den ena äggledaren var det fri passage i men. Den andra kunde han inte se. Tror han pratade om att den kunde ligga gömd bakom livmodern på något vis. Jag har endometrios i botten och spolningen gjorde så jäklans ont så jag tror säkert det rensades bort någon skit i ledarna. Men han sa inget om det. Men det gav ju effekt:)
  • TezzB

Här är vi mitt i en utredning och jag ska spolas om en vecka! Försökt aktivt i två år och sökte hjälp genom egen vårdbegäran för ett år sedan. Första besöket efter kötider blev i höstas och sen blödde jag precis innan jul, så den spolningen blev det inget med. De hade helgstängt, så har väntat och väntat på den här blödningen nu. Är så himla hoppfull över den här spolningen. Många som har blivit gravida direkt efter spolning vad det verkar. Jag har bara en äggledare kvar sedan jag fick utomkvedshavandeskap hösten 2011, inte ens planerad graviditet. Ironiskt eller...? 

Begär hjälp när ni försökt så här länge tycker jag. Har aldrig hört talas om SMEG, eller vad den nu hette... =) Men hoppas den funkar för er! Annars, lycka till med utredning! 

• Decibel84
    TezzB skrev 2015-01-15 18:01:00 följande:

Här är vi mitt i en utredning och jag ska spolas om en vecka! Försökt aktivt i två år och sökte hjälp genom egen vårdbegäran för ett år sedan. Första besöket efter kötider blev i höstas och sen blödde jag precis innan jul, så den spolningen blev det inget med. De hade helgstängt, så har väntat och väntat på den här blödningen nu. Är så himla hoppfull över den här spolningen. Många som har blivit gravida direkt efter spolning vad det verkar. Jag har bara en äggledare kvar sedan jag fick utomkvedshavandeskap hösten 2011, inte ens planerad graviditet. Ironiskt eller...? 

Begär hjälp när ni försökt så här länge tycker jag. Har aldrig hört talas om SMEG, eller vad den nu hette... =) Men hoppas den funkar för er! Annars, lycka till med utredning! 

Har gjort en utredning som nu blev klar.
    jag har bara passage i en äggledare visade det sig efter spolningen och då förlorade jag all hopp eftersom jag väger för mycket för IVF
  • PLSB

Tråkigt att höra! Men ge inte upp än, en av två är bättre än ingen :)

Här behövde man ha ett bmi under 30 för att få göra spolningen, men det var samma gräns för ivf.. dumt om det skiljer sig mellan län :s

• Decibel84
    PLSB skrev 2015-01-15 19:32:09 följande:

Tråkigt att höra! Men ge inte upp än, en av två är bättre än ingen :)

Här behövde man ha ett bmi under 30 för att få göra spolningen, men det var samma gräns för ivf.. dumt om det skiljer sig mellan län :s

jo nog skiljer det sig åt mellan länen tyvärr, så orättvist
    jo absolut, kunde ju varit värre som det heter...men känner mig så jävla ledsen
  • PLSB

Om du väger väldigt mycket kan man alltid göra en gastric, för att sen kunna göra ivf, eller själv försöka gå nrr till gränsen, även om det kanske är mycket jobb med båda... men fabriken är ju inte helt stängd så att säga.. har en vän utan livmoder, henne är det lite värre med.. ge inte upp säger jag bara :)

• Decibel84
    PLSB skrev 2015-01-15 19:55:41 följande:

Om du väger väldigt mycket kan man alltid göra en gastric, för att sen kunna göra ivf, eller själv försöka gå nrr till gränsen, även om det kanske är mycket jobb med båda... men fabriken är ju inte helt stängd så att säga.. har en vän utan livmoder, henne är det lite värre med.. ge inte upp säger jag bara :)

Jag har gjort en GBP:)

men väger för mycket iaf

Svar på tråden "spolning" av livmoder/ äggledare