• Anonym (..)

Anmäla ny inkomst

Hej.

Innan jag fick barn arbetade jag (i snitt) 31 h/v, det är min SGI baserad på..

För ett tag sen valde jag att gå ned i tid. Så nu jobbar jag i snitt 26h/v. Jag har tagit bort två arbetsdagar var tredje vecka, men fyller upp dem med föräldrapenning.

Måste jag ändå anmäla ny inkomst till er (så att SGIn sänks), eller behåller jag samma då jag skyddat med föräldrapenning? Jag läste någonstans att man bara kan skydda SGIn tills barnet är två år? Hon fyllde två i augusti.. Vad händer efter tvåårsdagen?

• Svar på tråden Anmäla ny inkomst
  • Försäkringskassan

Hej,

Om din inkomst förändras ska du alltid meddela oss den ändring i samband med att du ansöker om ersättning. Vi kommer sedan att utreda om du ska kvarstå i den tidigare eller om vi ska ta ett nytt beslut på din SGI. 

Du kan skydda din SGI så länge som du har föräldrapenningdagar kvar eller om du väljer att skydda på annat vis, till exempel att du är inskriven på arbetsförmedlingen.

Du kan lösa mer om att skydda din Sjukpenninggrundande inkomst på följande länk. 
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar

Hälsningar
    Jane, handläggare

Svar på tråden Anmäla ny inkomst