Sjukrskrev mig för jag har föräldradag, får jag sjukpenning för den?
Hej,
jag tycker det är lite krångligt det här med att båda jobba och fylla ut med föräldradagar.
Så när jag började jobba delvis, efter helt föräldraledighet i våras så ringde jag ochfrågade ut er om hur det fungerar med karens och annat om man blir sjuk när man har båda jobb och föräldraledighet varannan dag, som jag har..
Jag trodde jag hade förstått allt, men nu när jag väl står i det blir jag ändå fundersam och jag behöver veta varje krona in och ut här.
* Jag ska skydda upp timmarna för att skydda mitt SGI.
* Jag jobbar tex varannan dag. mån,ons osv..
* jag behöver kanske skydda med ca 4-5 dagar i månaden och gör det utöver mtit 4 veckors schema
* jag har nu varit sjuk många dagar och förra veckan hade jag inga föräldradagar så jag sjukanmälde mig inte till fk utan bara jobbet, vilket fk sa var rätt.
* idag däremot är jag fortfarande sjuk och har en fp dag. Så jag ringde fk för att sjukanmäla mig och ta bort den dagen..
Nu till det jag funderar över..
* ni har sagt att är man sjuk från jobbet så räknas karensen där ifrån och det blir ingen karens på fk utbetalning. stämmer det?
* Förut har ni ju velat stänga av och starta fp dagarna igen när man sjuk och friskanmäler sig, är detta ändrat nu? för nu sa hon till mig på fp att jag skulle gå in och ta bort de dagarna som jag har närmast fp för själv, vilket jag nu gjorde..
* Så nu borde jag väl få sjukpenning från fk dag ist för fp? och om jag fortfarande är sjuk på torsdag även då?
* men hur vet ni då att jag har fp idag och torsdag tex om jag nu skulle ta bort dom själv?