• isolande

Från spjälsäng till vanlig säng, bävar inför tanken.

Häromdagen såg jag min 18 månaders med ena foten uppe på resesängskanten i ett försök att klättra ur den. Han sover eg i spjälsäng och delar rum med storasyster (3,5 år). Senaste veckan har han dock strulat vid läggning och därför har han nattats i en resesäng i vårt rum ist. När han somnat har vi burit tillbaka honom till spjälsängen.

Inser att vi nog måste byta till växasäng eller vanlig säng innan han lyckas klättra ur på riktigt. Misstänker dock att denna aktiva lille spillevink kommer ägna halva kvällen åt att springa upp och ner ur sängen ist för att sova.... Med tanke på att han delar rum med syrran kan det ju bli rena cirkusen. Hur fasen gör ni andra med småbarn som delar rum?

Värt att tillägga är att vi aldrig suttit/ legat bredvid och nattat utan har låtit honom somna själv, jämt. Har han ropat har vi gått in och åtgärdat det som varit fel (tappat napp, behöver en kram) och gått ut igen.

• Svar på tråden Från spjälsäng till vanlig säng, bävar inför tanken.
  • pgw

Låt honom lära sig att klättra ur spjälsängen? Det funkade bra hos oss.

• pgw

Jag stod bredvid när han klättrade ur, beredd att ta i om han skulle falla. Det gjorde han aldrig. När han precis hade lärt sig, så tyckte han att det var jätteroligt, och han klättrade ur sängen flera gånger varje kväll innan han somnade. Han nattades alltid så att någon var i rummet tills han somnade, jag tror inte jag hade vågat lämna honom ensam i början av klättringsskedet. När nyhetens behag hade lagt sig, så hölls han kvar i sängen om kvällarna. Han sov i spjälsängen tills han fyllde 4, då var han för stor för den. Det är väl lite jobbigt att klättra ur en spjälsäng om och om igen när man är trött, så jag tror att det att han sov så länge i spjälsäng har bidragit till att han hålls kvar i sin säng om kvällarna och inte kommer springande ut i vardagsrummet.

• isolande
    pgw skrev 2014-10-14 17:31:32 följande:

Jag stod bredvid när han klättrade ur, beredd att ta i om han skulle falla. Det gjorde han aldrig. När han precis hade lärt sig, så tyckte han att det var jätteroligt, och han klättrade ur sängen flera gånger varje kväll innan han somnade. Han nattades alltid så att någon var i rummet tills han somnade, jag tror inte jag hade vågat lämna honom ensam i början av klättringsskedet. När nyhetens behag hade lagt sig, så hölls han kvar i sängen om kvällarna. Han sov i spjälsängen tills han fyllde 4, då var han för stor för den. Det är väl lite jobbigt att klättra ur en spjälsäng om och om igen när man är trött, så jag tror att det att han sov så länge i spjälsäng har bidragit till att han hålls kvar i sin säng om kvällarna och inte kommer springande ut i vardagsrummet.

Det är ju det här som är så svårt, man vet ju liksom inte hur det blir när man byter.... Vår dotter bytte i samma ålder och hon vågade inte ens klättra ner själv ur juniorsängen Drömmer. Så det var ju inga problem alls, hon har aldrig strulat på kvällen. Däremot kommit springande om hon vaknat på natten, men det är ju ok.

Hade velat byta till stor säng egentligen, men vill ju inte ha en massa spring och jobbiga nattningar.
Svar på tråden Från spjälsäng till vanlig säng, bävar inför tanken.