Flytta? nybliven ensam mamma
Ska försöka förklara så kortfattat som möjligt och ber om råd och tips både på kort och lång sikt. Ni får gärna kommentera annat än själva flyttfrågan, allt kan vara av betydelse och alla konstruktiva perspektiv är välkomna. Jag börjar med den praktiska delen ur den ena partens perspektiv.
Min ena systerdotter (A) är 26 år och gravid (beräknad till mitten av januari). Hennes pojkvän sedan flera år har gjort slut och då de bodde i en lägenhet som hans pappa köpt så har hon ingen rätt i den.
A bor nu tillfälligt hos mig och min familj ( i samma stad). Hennes mamma som bor utomlands kommer hit i mitten av december och stannar så länge det behövs. Eftersom det blir trångt när bebisen fötts kommer mina tonåringar sova hos kompisar. Så det mest akuta är ordnat men sen?
Detta är en stad med låånga bostadsköer och A har inte råd med en bostadsrätt och även om hon eventuellt skulle kunna få hjälp av sina farföräldrar och styvfar (utlandsboende) så är hon inte säker på att hon vill bo kvar här. A är uppvuxen i en mindre stad där hon har kvar sina barndomskompisar som hon hållit kontakt med, sin syster och sin pappa och hans nya familj. Hon flyttade hit för att plugga, mötte sin fd och när de var klara med studierna bodde de kvar trots att ingen av dem är härifrån från början. Studiekompisgänget har skingrats och ingenting håller egentligen kvar A här mer än att pappan till hennes barn bor här (nu). Själv vill hon (åtminstone nu, hela hennes tillvaro har ju blivit omskakad) helst antingen flytta hem till den mindre staden eller som hon ser det börja om på nytt och flytta utomlands till samma stad som hennes mamma bor i.
A har en utbildning som lätt ger henne jobb både i Sverige och utomlands (det samma gäller hennes fd). Flyttar hon till sin hemort kan hon förmodligen få en egen bostad ganska kvickt, dagis finns ju plus ett socialt nätverk på flera plan.
Flyttar hon utomlands har hennes styvfar lovat lägenhet och barnflicka men hon blir ju ganska isolerad till en början. A själv ser det dock som en nystart (och bryr sig just nu inte så mycket om de problem det skulle innebära för umgänget mellan barn och pappa).
När det gäller pappan så bor han här (tror A) mest pga det är denna stad de har gemensamt. Det är mycket möjligt att han nu vill flytta hem till sin födelseort som ligger många mil både härifrån och till As födelseort. Barnet var inte planerat men det var ett gemensamt beslut att behålla det och även om A nu känner sig otroligt sviken tror hon inget annat än att han kommer bli en jättebra pappa men förstår inte hur de ska kunna dela på föräldraskapet från början nu när de inte bor ihop/är tillsammans. Hon har förebilder för hur det fungerar när föräldrar skiljer sig och barnen är äldre men inte detta. Det har inte heller någon annan i vår släkt/bekantskapskrets.
Nu till problemet att de är två föräldrar som ska finnas där för det kommande barnet men att de förmodligen inte kommer bo på samma ort och att ett litet barn inte kan bo växelvis.
Vi har förstått det som att hon rent juridiskt får egen vårdnad från födelsen eftersom de inte är gifta och att han sedan kan begära gemensam. Fördelen det skulle ge henne har att göra med föräldradagarna - stämmer det? Hon säger att hon inte kommer motsäga sig gemensam vårdnad eftersom det är hans barn och " ingen av dem idag har några knasiga idéer, typ Jehova". Umgänge, självklart men hon vill minst ha växelvis boende när barnet blir äldre men samtidigt undrar både hon och vi andra hur det ska fungera.
Detta blev jättelångt och allt är inte sagt, men nog nu - kommentarer tack!
(Och du som har erfarenhet av den extra komplikationen om hon skulle flytta utomlands får gärna berätta om det).